تهران - اقدسیه - خیابان گلزار (ولیعصر ) - کوچه رضاییان - پلاک 8
  • تلفن تماس 021-26755506

  • آدرس ایمیل

۵ راه‌ برای افزایش ضریب هوشی کودکان

۵ راه‌ برای افزایش ضریب هوشی کودکان

 

 

۵ راه‌ اساسی افزایش ضریب هوشی کودکان

روابط نزدیک و محبت برای رشد فکری فرزند شما مهم است و کودکانی که احساس امنیت می‌کنند، مشتاق اکتشافات هستند، اما این موارد تنها جوابگوی رشد طبیعی حافظه کودکان است و برای افزایش ضریب هوشی کودکان راه‌های اساسی دیگری وجود دارد که در ادامه مقاله به چند مورد میپردازیم :

۱) افزایش هوش کودک با یادگیری یک ساز موسیقی

یادگیری و نواختن ساز موسیقی ضریب هوشی کودک را به ‌طور مستقیم بالا می‌برد.زیرا موسیقی سه بخش مهم از وجود کودک یعنی عقل، احساس و جسم را به تکاپو وا می دارد.مهارت موسیقی نیاز به تمرین و استمرار دارد.وقتی کودک به یادگیری یک ابزار موسیقی می‌پردازد درگیر چالشی می‌شود که مدام در زندگی ادامه دارد.موسیقی قدرت حل مسئله کودکان را نیز افزایش می دهد.زیرا کودک در خلال نواختن و یادگیری موسیقی، از قوه ی تفکر خود استفاده می کند.

۲) افزایش هوش کودک با شرکت در کلاس‌های ورزشی

فعالیت بدنی و جنب‌وجوش، باعث رشد مغز و عملکرد شناختی کودک می شود.در واقع هرگونه فعالیت بدنی، ترشح اندورفین در مغز را افزایش می دهد.اندورفین‌ها باعث تقویت عملکرد و خروجی مغز می‌شوند.

 

جهت مطالعه لمس کنید 

 

 

۳) افزایش هوش کودک با انجام بازی‌های فکری

بازی کار کودک می باشد. کودکان با بازی، مهارت‌های اجتماعی، شناختی و کاوش در دنیای خود را می آموزند.در بازی، کودکان از لحاظ جسمی، کلامی یا ذهنی با محیط خود و سایر افراد درگیر می‌شوند.کودکان تا قبل از ورود به مدرسه از طریق بازی کردن می توانند مطالب مختلفی را بیاموزند.به همین دلیل انتخاب نوع بازی و خرید وسایلی که به این یادگیری بیشتر کمک کند اهمیت بالایی دارد و سبب رشد هوش کودک می شود.

بازی و اسباب ‌بازی‌های تقویت کننده هوش کودک

الف : معماها، بلوک‌ها و بازی های فکری قدرت یادگیری و هوش کودکان را افزایش می دهند.بلوک سازی، مهارت‌های مکانی، ریاضی و حل مسئله را بهبود می‌بخشد.زیرا در این بازی کودکان مدام در حال فکر کردن و تصمیم‌گیری برای چینش بلوک‌ها می باشند.

ب : بازی جنگا نه ‌تنها برای کودکان بلکه برای بزرگسالان هم سرگرم‌کننده و مفید می باشد.این بازی که با ۵۴ بلوک چوبی انجام می‌شود، به تمرین بدنی و توجه بالایی نیازمند است.به همین دلیل عملکرد مغز و هوش کودک را بهبود می‌بخشد.

ج : تاثیر بازی های کامپیوتری بر کودکان:اگرچه افراط در بازی‌های رایانه ‌ای می‌توانند تأثیرات مخربی بر روی مغز بگذارد، اما استفاده کنترل‌ شده از این بازی‌ها می‌تواند مغز کودکان را تقویت کند.در بازی‌های رایانه‌ ای هماهنگی اعضای بدن کودک مانند چشم و دست افزایش می یابدو کودک بهتر می‌تواند حرکات را کنترل کند.همچنین بازی‌های کامپیوتری به کودکان کمک می‌کند تا قدرت استدلال و حل مسئله‌ آنها بالا رود.

د : بازی‌های ریاضی از جمله بازی‌های تقویت‌کننده مغز و هوش کودک می باشند.

۴) افزایش هوش کودک با تمرین تنفس عمیق از راه بینی

تنفس عمیق از راه بینی باعث تقویت مغز و هوش کودک می شود.هر روز صبح زود یا قبل از رفتن به خواب ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، این کار را با کودک خود انجام دهید و شاهد تفاوت عملکرد ذهنی کودک خود باشید.

۵) افزایش هوش کودک با به چالش کشیدن ذهن کودک

حافظه فرزند خود را به چالش بکشید. این فعالیت‌ها حافظه کلامی و بصری و هوش کودک شما را تقویت می کند.

مثلاً:
الف: پس از خواندن کتاب، از کودک خود بخواهید که داستان را به زبان خودش بازگو کند.
ب: با استفاده از مهره‌های رنگی، الگوهایی تشکیل دهید، سپس آنها را به هم بریزید.حال ببینید که آیا کودک شما می‌تواند آنها را از نو بسازد.

 

 

 

جهت مطالعه لمس کنید 

 

منبع

مطالب مرتبط

نظرات کاربران ۰

خرید حضوری تتر