تهران - اقدسیه - خیابان گلزار (ولیعصر ) - کوچه رضاییان - پلاک 8
  • تلفن تماس 021-26850704

  • آدرس ایمیل

گام هایی برای تقویت هوش مالی کودکان

گام هایی برای تقویت هوش مالی کودکان

 

همه ی انسان ها هنگام تولد باهوش و ثروتمند به دنیا می آیند. گروهی به این فکر می کنند که می توانند در بزرگسالی افرادی ثروتمند و باهوش باشند و البته خواهند شد و گروهی دیگر معتقدند که نمی توانند و در نتیجه موفق نمی شوند

چگونه هوش مالی کودکمان را افزایش دهیم.

شاید یکی از مهمترین دغدغه ها و نگرانی های شما به عنوان والدین بچه ها، آینده مالی و اقتصادی فرزندانتان باشد، این نگرانی معمولا پس از فارغ التحصیل شدن بچه ها در مقاطع مختلف تحصیلی بیشتر نیز می شود، یکی از مهمترین دلایل آن هم همین مساله است، عدم توجه به آینده کودکان در همان دوران دبستان و دبیرستان،

3-نکته کلیدی شخصیتی که اگر کودکان آن را در دوران کودکی و نوجوانی رعایت کنند، در آینده نه تنها مشکلی در زندگی نخواهند داشت، بلکه جزء افراد موفق و ثروتمند جامعه نیز خواهند بود:

هوش مالی در کودکان

جهت اطلاعات بیشتر لمس کنید

داشتن انضباط شخصی

مهمترین ویژگی که یک کودک را می تواند در مسائل مالی و اقتصادی موفق کند، انضباط شخصی است. اما انضباط شخصی در یک تعریف خیلی ساده، یعنی توانایی انجام کارها، در وقت مناسب، چه آن کار را دوست داشته باشیم و چه حوصله انجام آن را در آن زمان مشخص نداشته باشیم، به عبارتی دیگر آن کار تحت هر شرایطی باید انجام شود.

روحیه مسئولیت پذیری

دومین ویژگی رفتاری که باعث می شود کودکان شما در آینده موفق و البته ثروتمند باشند، داشتن حس مسئولیت پذیری و قبول کردن مسئولیت های زندگی از همین دوران کودکی و نوجوانی می باشد. کودکان باید مسئولیت زندگی خود را قبول کنند و این مسئولیت ها در دوره های مختلف سنی آنها متفاوت خواهد بود، مهم این است آنها بدانند که باید کارهایشان را خودشان انجام داده و هر گونه تنبلی و اهمال کاری و فرار از مسئولیت، زندگی آنها را در آینده دچار مشکل خواهد نمود.

تقویت هوش مالی

تخصصی ترین ویژگی که کودکان را در آینده موفق و ثروتمند خواهد نمود، توجه به آموزش های اقتصادی و تقویت هوش مالی کودکان می باشد. هوش مالی یکی از همان مهارت های است که کودکان ایرانی در هیچ مقطعی از تحصیلات خود آموزش نمی بینند و شاید مهمترین ویژگی تخصصی برای کسب ثروت و موفقیت های اقتصادی کودکان در آینده، به آموزش مهارت های اقتصادی و افزایش سواد مالی کودکان بر می گردد.

اگر شما نیز از نسل والدین جوان هستید، مطمئنا از اهمیت آموزش مسئولیت های مالی به کودکان خود آگاهید و می دانید که مدیریت صحیح و هوشمندانه ی پول یکی از مهارت های اساسی در جوامع امروزی است. تحقیقات نشان می دهد امروزه اکثر والدین، تمایل دارند مهارت های مدیریت پول را به عنوان یک وظیفه ی اساسی به کودکان خود آموزش دهند. هر چند این وظیفه برای آن ها همراه با حجم وسیعی از مسئولیت های دیگر، بسیار سنگین و البته خسته کننده است.

گام هایی که برای تقویت هوش مالی کودکان باید انجام دهیم

1.آموزش عملی

شما روی کودک خود بسیار اثرگذار هستید و آنها تمایل دارند رفتار شما را تقلید کنند. القا کردن رفتارهای خوب مالی با کنترل کردن خرید در مسافرت‌ها به‌عنوان تفریحی در اوقات فراغت، استفاده کردن از کوپن در فروشگاه مواد غذایی و مقایسه محصولات مشابه و انتخاب بهینه ازبین آنها نشان‌دهنده موثر بودن عامل هزینه در فرآیند تصمیم‌گیری شما است. با این کار به کودکان خود نشان می‌دهید که برای خرید وسیله خاصی یا هدف ویژه‌ای، باید برنامه‌ریزی مالی داشت و پس‌انداز کرد، در غیر این صورت باید فکر داشتن آن را از سر بیرون کرد، حتی اگر هدف یک خرید بزرگ و مهم مانند خرید ماشین یا خانه باشد.

2. آموزش، پس‌انداز، صرفه‌جویی و عاقلانه خرج کردن

بچه‌ها باید در سنین کودکی یاد بگیرند که همه پول نباید صرف خرید یک چیز شود یا به عبارتی دیگر نباید همه تخم مرغ‌ها را در یک سبد گذاشت. از سه ظرف برای دسته‌بندی کردن پول استفاده کنید. یکی برای پس‌انداز، دومی برای مخارج و سومی برای هدیه دادن. هر زمان که کودک شما پولی را بابت انجام کاری به‌دست آورد یا هدیه گرفت، تشویقش کنید تا پول هایش را به‌طور مساوی در این سه ظرف تقسیم کند. او باید مدیریت کردن پول خود را به‌عنوان یک کار با ارزش فرا بگیرد.

3.پس‌انداز در بانک

بسیاری از بانک‌ها امکان باز کردن یک حساب پس‌انداز با کمترین مقدار پول را می‌دهند. پژوهش انجام شده توسط دانشگاه کنساس نشان می‌دهد بچه‌هایی که زودتر به حساب‌های پس‌انداز دسترسی داشته‌اند در آینده جمع دارایی بیشتری دارند. (بطور میانگین ۲۰۰۰ دلار در مقایسه با ۱۰۰دلار برای آنهایی که در کودکی حساب پس‌انداز نداشته اند) و این کودکان در بزرگسالی حدود ۴ برابر بیشتر در سهام شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بازکردن یک حساب پس‌انداز برای کودک شما به او یاد می‌دهد که پول می‌تواند سود ایجاد کند و این درآمدهای ناشی از سود به نوبه خود می‌تواند سود بزرگ‌تری را نصیب آنها کند

4.امتحان کردن بازار بورس

هنگامی که می‌خواهید از بازار سرمایه و بورس برای کودکان خود توضیح دهید در ابتدای کار از مفاهیم پیچیده شروع نکنید اما اجازه دهید کودک شما بداند که سرمایه‌گذاری یعنی تلاش برای افزایش ارزش پول جهت رسیدن به اهداف بلندمدت مالی مانند خرید ماشین یا خانه یا پرداخت پول دانشگاه و کالج یا آماده شدن برای بازنشستگی. کودک شما می‌تواند بین دو یا سه سهم که شما به او معرفی کرده‌اید انتخاب و عملکرد این سهم‌ها را پیگیری کند بدون اینکه نیازی به سرمایه‌گذاری در آنها باشد. حتی اگر خواست که در بازی خرید سهم شرکت کند به او در انتخاب و خرید سهام یک شرکت که به آن علاقه‌مند است کمک کنید. پیگیری عملکرد سهام به کودک شما قدرت پیش‌بینی و درک فراز و نشیب‌های بازار را می‌دهد. ممکن است در این بازی بخت یار کودک شما نباشد، اما تجربه به‌دست آوردن و از دست دادن پول به همان اندازه کسب سود صرف برای او می‌تواند عبرت آموز باشد. همواره به یاد داشته باشید سرمایه‌گذاری‌ها گارانتی شده نیستند و در معرض ریسک سرمایه‌گذاری قرار دارند. که شامل از دست دادن اصل سرمایه هم می‌شود. به‌دلیل وجود ریسک در این بازارها، بازگشت سرمایه و ارزش اصلی آن در نوسان خواهد بود، در نتیجه زمان بازخرید، ممکن است ارزشی بیشتر یا کمتر از اصل سرمایه‌گذاری داشته باشد. به‌طور کلی هرچه سود ممکن یک سرمایه‌گذاری در طول زمان بیشتر باشد، مقدار نوسان قیمت یا ریسک سرمایه‌گذاری آن بالاتر است

5.یک حساب بیمه ای باز کنید

کودکان را به شرکت بیمه ببرید و برایشان حساب بیمه عمر و سرمایه سازی باز کنید. باز کردن زود هنگام بیمه عمر یکی از راههایی است که می‌تواند آینده مالی کودکان را تضمین کند.

با برنامه‌ریزی دقیق امروز، می‌توانیم زندگی و آینده شغلی‌‌‌، اجتماعی و تحصیلی فرزندان‌مان را در بازه زمانی از بدو تولد آنها تا 30 سال آینده تغییر دهیم‌‌‌ (مدت و شرایط بیمه عمر و آتیه فرزندان در شرکت‌های بیمه مختلف، متفاوت است). هیچ خانواده‌‌‌ای نیست که از موفقیت فرزندان خود خوشحال نشود‌‌‌. اما چون برخی از خانواده‌ها برنامه‌‌‌ریزی برای آینده ندارند به‌ناچار کاری هم برای موفقیت فرزند خود‌‌‌ انجام نمی‌دهند.

بیمه آتیه فرزندان به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های مفید و قابل‌توجه بیمه عمر و ‌‌سرمایه‌گذاری است. که در آن علاوه‌بر برخورداری از خصوصیات بیمه‌‌‌، سرمایه‌‌‌ای مطمئن برای تهیه نیازهای زندگی آینده آنان از قبیل تهیه مسکن، تهیه جهیزیه‌‌‌، هزینه تحصیلات عالی، ازدواج و … را تأمین می‌نماید. طرح‌های بیمه عمر و آتیه فرزندان، بدون شک تکیه‌گاه امروز و روشنی فردا امید‌های زندگی‌مان خواهد بود.

6.آمادگی برای پذیرش امکان اشتباه آنها

آیا به کودکان خود اجازه می‌دهید تا در کارهای خانه به شما کمک کرده و بابت آن کسب درآمد کنند؟ یک پیشنهاد خوب این است که به آنها مقدار کمی پول بدهید که با آن نیازهای خود را برطرف کرده و فرصت مدیریت کردن پول خود را تجربه کنند. اگر آنها انتخاب اشتباهی کردند نتیجه منفی اشتباه خود را در آینده‌ای نه چندان دور دیده و یاد می‌گیرند که در تصمیم‌گیری‌های مالی آینده خود هوشمندانه‌تر عمل کنند. صحبت کردن با کودکان خود و اجرایی کردن روش‌های گفته شده در سنین جوانی، آنها را برای ساختن آینده مالی روشن تر آماده می‌کند. همین طور، اگر شما این درس‌ها را با کودکانتان به اشتراک بگذارید، در حین آموزش در مورد مسائل مالی، اطلاعات شما بیشتر شده و پس از آن قادر خواهید بود به خودتان در امور مالی شخصی نمره A یا B را بدهید.

سخن آخر

فراموش نکنید که هوش مالی کودکان که حاصل تجربیات پدر و مادر و نیز آموزش وی در کودکی، می باشد، در تمامی مراحل زندگی به عنوان یک نکته مهم و حیاتی تلقی می شود. و در واقع سطح زندگی فرزندان ما در آینده، کسب و کار و همینطور نحوه سرمایه گذاری آنها، با این آموزش ها ارتباط مستقیمی دارد.

درنتیجه یادگیری مهارت پس انداز برای کودکان به صورتی تاثیرگذار خواهد بود که مستمر باشد و سریع ترین راه برای رسیدن به اعتبار بالا پس انداز کردن مکرر پول هاست که پیوسته توسط والدین پیگیری شود.
و مطمئن باشید تا زمانی که این روند را انجام دهید آینده مالی فرزندان تامین خواهد بود. و خوشحالم آینده فرزند تان برایتان اهمیت دارد و قطعا این زمان بر و هزینه بر است.

همچنین از شما دعوت میکنم اگر راه حل کاربردی برای پس انداز کودکان انجام دادید در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید.
اگر این محتوا برای شما مفید بود و اگر دوست دارید در این زمینه مشاوره رایگان بگیرید و یا در این زمینه هر سوالی داشتید برای بنده کامنت بذارید.
یا به شماره زیر میتوانید پیام بدهید و با شما تماس گرفته میشود.

 

 

منبع

 

برای ثبت نام در کارگاه های آموزشی (لمس کنید)

مطالب مرتبط

نظرات کاربران ۰

خرید حضوری تتر