تهران - اقدسیه - خیابان گلزار (ولیعصر ) - کوچه رضاییان - پلاک 8
  • تلفن تماس 021-26755506

  • آدرس ایمیل

کار با خاک رس و سفال درمانی

سفال یکی از ابزارها و رسانه‌ی هنری برای هنردرمانی است. کار با خاک رس فرصت می‌دهد تا احساساتی مانند اضطراب، خوشحالی، جسارت، خشم، هیجان و افسردگی را به شیوه‌های مختلفی مانند تغییر و فشار دادن گِل و کار با خاک رس، شکل دادن و درست کردن موضوعات مختلف، بیان و تخلیه شوند. در کنار تخلیه‌ی احساسات، استفاده از خاک رس به افراد اجازه‌ی شکل‌دهی به رفتارها، نگرش‌ها و خویشتن‌شناسی می‌دهد. خاک رس یک ماده‌ی زنده است که اثر آرام‌بخش دارد و استفاده‌ی درست از آن باعث رشد درونی، رهایی از تنش و درگیری‌های عاطفی، و هم‌چنین محرکی برای بیمار برای ایجاد راه‌های زندگی می‌باشد. درمانگران باید از بیماران خود هنگامی‌که با احساسات خود مواجه می‌شوند، حمایت کنند.

کار با خاک رس


مراجعان می‌توانند به‌سادگی با گِل احساسات خود را برونی کنند. برای مثال یک کودک خشمگین به‌سادگی می‌تواند به گِل ضربه‌ای بزند یا خشمگینانه آن را سوراخ کند یا آن را از هم جدا و تکه‌تکه کرده و یا پرتاب کند و آن‌ها را مجدداً به هم بچسباند و شکلی بسازد. یک کودک یا سالمند که نگران است می‌تواند با اشیا و آدم‌هایی که از گِل ساخته، صحبت کند و ترس‌ها، نیازها و آرزوهایش را بیان کند.


کار با خاک رس و گل، مستلزم آن است که کل بدن و دست‌وپا درگیر شود؛ ازجمله: حالت و موقعیت مناسب، توجه و تمرکز، ثبات بدن، تعادل دست‌وپا و ارائه‌ی احساس درونی. افراد می‌توانند از طریق کار با گِل بسیاری از مهارت‌های خود را کشف کرده و به افکار و احساسات و دستان و مهارت‌های خود اعتماد کنند و با کمک هنردرمانگر افکار و ایده‌های تازه‌ای درباره‌ی مشکلات خود پیدا کنند و راه‌های مقابله‌ی جدید را بیاموزند و نیز از طریق دست‌ورزی با گِل، ذهن و خاطرات خود را به کار گرفته و احساسات و افکار خود را هماهنگ و یکپارچه ‌کنند. گِل، دارای توانایی برای اتصال چیزها با یک‌دیگر، ازجمله ایجاد یکپارچگیِ احساسات پراکنده‌ی تضادهای درونی است. دست‌ ورزی با گِل خاصیت پویا و خیال‌‌انگیز دارد که منجر به بیان احساسات شده و فرد درمان می‌شود.


گِل احساسات لمسی و جنبشی را به‌خوبی تحریک می‌کند و در فرد یکپارچگی به وجود می‌آورد، چون حسِ لامسه گسترده‌ترین حسِ وجود ماست. از طریق ارتباط حسی با آن می‌توان وحدت درونی و حس یگانگی به عالم را تقویت کرد. و ارتباطی معنوی باوجود یکتا پیدا کرد.


کار کردن با خاک رس گِل و استفاده از رنگ‌ها، انگیزه، علاقه و خلاقیت ایجاد می‌کند. پیشنهاد می‌شود در هر سن و سالی که هستید از کار با خاک رس و گِل‌ غافل نشوید.

بیشتر بخوانید:

سفالگری کودکان

 

 

 


مطالب مرتبط

نظرات کاربران ۰

خرید حضوری تتر