امروزه تعداد زیادی از مدارس و دانشگاه ها در سراسر دنیا به دلیل بحران ناشی از ویروس کرونا موقتاً تعطیل شده اند و تا اطلاع ثانوی امکان حضور فیزیکی در کلاس های درس وجود ندارد و، چون مردم هم چنان با تاثیرات کووید ۱۹ سر و کار دارند، در بسیاری از کشور ها کلاس های درس به صورت آنلاین یا مجازی برگزار می شوند. تقریباً تمام مطالب مختلفی که توسط مراکز مختلف آموزش و پرورش ارائه شده است، بر فناوری آموزش متمرکز شده اند: راه های بهینه سازی سایت های آموزش آنلاین، ابزار هایی برای ضبط جلسات تدریس مجازی، نحوه ی برگزاری امتحانات آنلاین و مانند آن.

۱. به دانش آموزان خود ایمیل بزنید تا به آن ها یادآوری کنید در کنارشان هستید

به آن ها بگویید که چگونه برای مقابله با اوضاع جدید، برنامه ی درسیتان را تغییر دادید و این که تغییر بخشی از زندگی است. با دانش آموزان خود هم دردی کنید و راحت باشید. مثلاً به آن ها بگویید که وقتی داشتید صحبت هایشان را در کلاس آنلاین می خواندید، ناگهان به ذهن تان رسید خانه را کمی تمیزکاری کنید. کاری که مدام آن را عقب می انداختید.

۲. روی مفهوم سخت گیری تأمل کنید

دانشجویان خود را به چالش بکشید و همین طور آن ها را حمایت کنید. به عنوان معلم، میزان سخت گیری و حمایت شما باید با هم در تعادل باشند. اما به دلیل کرونا در شرایطی هستیم که دانش آموزان به حمایت بیشتری از سخت گیری نیاز دارند. این را می گوییم، چون نگرانیم بعضی از اساتید روی سخت گیری تاکید بیشتری داشته باشند. اما بیایید کمی صادق باشیم. با توجه به شرایط، بهتر است فشار درسی کمتری به دانشجو وارد کنیم.

۳. بعضی از مطالبی را که قبل از تعطیلی در کلاس های حضوری درس داده بودید مرور کنید

به خصوص برای آن دسته از دانش آموزانی که دل شان برای محیط کلاس تنگ شده است. این احتمالاً به حافظه ی آن ها کمک می کند زمانی را که بخشی از جامعه ی دانشجویی بودند به خاطر بیاورند و به آن ها یادآوری می کند که هنوز بخشی از همان جامعه هستند. به عنوان مثال وقتی به دانشجویان خود ایمیل می زنید بگویید: یادتان هست در کلاس در مورد این مسئله صحبت کرده بودیم؟

یا این که از جملات امیدوار کننده و خوش بینانه استفاده کنید. مثلاً بگویید: وقتی مهر به دانشگاه برگشتید می توانیم در مورد این مبحث درسی تحقیق کنیم. این به دانشجویان کمک می کند تا مشتاقانه منتظر بازگشت به دانشگاه باشند.

۴. فرصتی برای دانش آموزان فراهم کنید که به هم شماره تلفن بدهند!

کمک کنید آن هایی که دوست دارند در تلگرام یا واتس اپ با هم گروه بزنند. گاهی اوقات ممکن است برای بعضی دانش آموزان مشکل باشد که شماره تلفن همکلاسی های خود را بخواهند. اما در چنین شرایطی بهتر است افراد با هم در ارتباط باشند و از هم حمایت عاطفی دریافت کنند. به خصوص این که بدانید افراد دیگری نیز در وضعیتی مشابه شما قرار دارند، باعث می شود راحت تر بتوانید مسائل را پشت سر بگذارید.

اطلاعات بیشتر لمس کنید

۵. مسئله ی مهمی که با آن روبه رو هستیم را نادیده نگیرید

اگر می توانید با دانش آموزان خود در مورد کووید ۱۹ و احساس ترس صحبت کنید. این فرصت بسیار خوبی است که به آن ها یادآوری کنید منابع خبری خود را آگاهانه انتخاب کنند و مراقب باشند اطلاعات غلط بعضی رسانه ها را باور نکنند.

حرف آخر

واضح است لیستی که خواندید جامع نیست و می تواند موارد بیشتری داشته باشد. احساسات تاثیر عمیقی بر یادگیری دانش آموزان دارد. به خصوص همان طور که احساسات مثبت در بعضی موارد به یادگیری بهتر کمک می کند، احساسات منفی مثل ناراحتی یا استرس تاثیر بدی بر یادگیری می گذارد.

در ضمن احساسات بر روی حافظه نیز تاثیر می گذارند و باید جدی گرفته شوند. امروزه علاوه بر تکنولوژی های پیشرفته و روش های هوشمندانه برای تدریس، به ایجاد محیطی سالم و امن در کلاس درس نیازمندیم و مسائلی مانند کرونا فقط این نیاز را پررنگ تر نشان می دهند. چه کلاس حضوری باشد یا مجازی،

تحولات  علمی در سال های اخیر به خصوص در زمینه فناوری اطلاعات لزوم تجدید نظر در امر شیوه های سنتی آموزش را صد چندان نموده است تا بتوان از این طریق همگام با تحولات علمی و اطلاعات هزاره جدید حرکت نمود.

اپلیکیشن نابو اولین و جامع‌ترین و کاربردی‌ترین نرم‌ افزار ارتباط لحظه ای بین کادر آموزشی، اجرایی مدارس و والدین دوره ی  ابتدایی ست و در این حیطه پاسخگوی دغدغه های مدیران، آموزگاران و والدین دانش آموزان می باشد. که با تلاش تیم مجرب فنی و آموزشی به گونه‌ای طراحی شده است که تمامی اطلاعات اساسی مورد نیاز مدرسه و والدین را پوشش می‌دهد.

امکانات نابو ، راهی برای کاهش مشکلات شما در مدرسه

امروزه نرم افزارها، عوامل حیاتی برای اداره ی مدارس هستند. این نرم افزارها و سیستم ها با تبادل اطلاعات و تعامل داده ها و … عامل افزایش کارایی مدارس و یکپارچگی فرایندها بوده و نهایتا منجر به تاثیرات مثبت بر تصمیم گیری و برنامه ریزی های جامع تر خواهند شد.

مزایای آموزش آنلاین برای مدارس با نابو:

– مطرح شدن به عنوان یک مدرسه پیشرو، متمایز و فناوری محور

– درآمد بیشتر از طریق درصد های تعیین شده

– افزایش امکانات آموزشی مدرسه

– کاهش هزینه های مدرسه

– رضایت و راحتی بیشتر دانش آموزان و والدین

– امکان افزایش ساعات آموزش دانش آموزان و تربیت دانش آموزان قوی تر