تهران - اقدسیه - خیابان گلزار (ولیعصر ) - کوچه رضاییان - پلاک 8
  • تلفن تماس 021-26850704

  • آدرس ایمیل

پنج راهکار برای افزایش نگرش مثبت در کودکان

پنج راهکار برای افزایش نگرش مثبت در کودکان

 

 

نخستین و بااهمیت‌ترین گام در ایجاد مثبت‌ اندیشی در کودکان این است که والدین و سرپرستان کودک تلاش کنند تا نگرش و رفتار مثبت را آموزش بدهند. کودکان به تقلید از بزرگ‌سالان علاقمند هستند و آن‌ها به بزرگان خود گوش می‌کنند و به‌دقت رفتارشان را نظاره می‌کنند. اگر والدین و بزرگ‌ترها رفتار و نگرش مثبتی داشته باشند، احتمال ایجاد و تلقین نگرش مثبت در کودکان بالا می‌رود.

رفتارها و نگرش‌های منفی والدین و سرپرستان نیز چنین حالاتی را در کودکان ایجاد می‌کند. در این‌جا به پنج راهکار یا راه‌حل برای ایجاد نگرش مثبت در کودکان اشاره شده و با به‌کارگیری این راهکار‌ها می‌توان رفتار و نگرش مثبت را در کودکان نهادینه ساخت.

۱-عشق و علاقه

بزرگ‌ترین و مهم‌ترین راه برای آموزش و ایجاد نگرش مثبت در کودکان، ابراز عشق و علاقه بی‌قیدوشرط نسبت به کودکان است. برای این‌که کودکان نگرش مثبت در زندگی را بیاموزند باید با آن‌ها رابطه‌ای مستحکم ایجاد کنید. یکی از اساسی‌ترین نیازهای بشر، دریافت احساس عشق و امنیت از سوی والدین و بزرگ‌سالان خانواده است. کودکان از شنیدن این‌که پدر و مادر آن‌ها را بی‌قیدوشرط دوست دارند، لذت می‌برند. این موضوع باعث ایجاد احساس امنیت و تعلق‌ در آن‌ها می‌شود.

وقتی چنین بنیانی به‌شکل ریشه‌ای در خانواده گذاشته می‌شود، امکان ایجاد سایر زیرساخت‌ها نیز فراهم خواهد شد و والدین شاهد رشد کودکان مثبت‌ اندیش خواهند بود. به کودکان خود عشق بورزید و به آن‌ها محبت کنید. با بیان کلمات محبت‌آمیز، در آغوش‌ کشیدن آن‌ها و بوسیدن محبت خود را به کودکان‌تان بیان کنید. با تماشای فیلم و برنامه‌های شاد و هیجان‌انگیز، گفتن لطیفه و داستان‌های جالب فضای مثبت در خانه ایجاد کنید و هیجان و شادی را برای کودکان‌تان به ارمغان بیاورید.

۲-تحسین و ستایش کنید

کودکان از شنیدن تعریف و تمجید برای کار خوبی که انجام می‌دهند، لذت می‌برند. تشویق و تمجید اعمال و رفتارهای کودکان به آن‌ها انگیزه‌ی مثبت می‌دهد و باعث می‌شود حس تعلق و مشارکت در آن‌ها پا بگیرد و احساس کنند بخشی از یک کل مهم و باارزش هستند. کودکان را مشخصاً برای کاری که کرده‌اند تشویق کنید. تعریف و تمجیدهای کلی چندان موثر نیست و باعث می‌شود کودک آهسته‌آهسته این تعاریف را جدی نگیرد. مثلاً مشخص و واضح از دختر یا پسر خود برای کمک کردن در انجام وظایف خانگی برادر کوچک‌ترش تشکر و قدردانی کنید.

۳-چشم‌انداز و اهداف

تشویق کودکان به داشتن هدف در زندگی بسیار مهم است. هدف داشتن به کودکان جهت می‌دهد و باعث می‌شود در زندگی نتایج و روش‌های مشخصی را برای خود تعیین کنند. تعیین اهداف برای کودکان ساختاری در اختیارشان می‌گذارد تا با استراتژی‌های مشخص برای خود هدف تشکیل بدهند.

مشخص کردن چشم‌انداز آینده، قبل از رسیدن به دست‌آوردها و اهداف زندگی بسیار مفید و سودمند است. برای ایجاد این مهارت می‌توانید از تکنیک‌های «ان‌اِل‌پی» استفاده کنید. تمرین‌های هدف‌گذاری ان‌اِل‌پی، برای کودکان در تمام رده‌های سنی مفید است. این تکنیک‌ها به کودکان کمک می‌کند تا با روش‌‌های معنادار و شاد برای اهداف خود برنامه‌ریزی کنند.

ان‌اِل‌پی یک روش روان‌درمانگری است که «ریچارد بندلر آن را ایجاد کرد. او مدعی بود که بین فرایندهای عصبی، پردازش‌های زبانی و الگوهای رفتاری، ارتباطی وجود دارد که می‌توان از طریق تجربه آن‌ها را یاد گرفت و برای هدف ویژه‌ای در زندگی از آن‌ها استفاده کرد و مسیر زندگی را تغییر داد.

۴-صداهای درونی

راهکارهای کنترول صداهای درونی را باید به کودکان آموزش بدهید. تکرار بعضی چیزها در ذهن حتی اگر کاملاً به آن‌ها اعتقاد نداشته باشیم، باعث می‌شود به‌تدریج آن‌ها را باور کنیم. تکنیک‌های ارتباطی «ان‌اِل‌پی» روش مناسبی برای مدیریت افکار و صداهای درونی است که از طریق ایجاد فیلترهای ذهنی ایجاد می‌شود.

افکار منفی متعددی در ذهن و مغز کودکان وجود دارد که برخی از آن‌ها را در قالب جملات بروز می‌دهند، مثلاً من در ریاضی ضعیفم یا هیچ‌کس مرا دوست ندارد، بایسکل‌سواری نمی‌توانم. سعی کنید این ادبیات را در کودکان خود تغییر بدهید. مثلاً به کودک بگوید «یاد گرفتن ریاضی برای من کمی سخت است و برای آموختن آن باید از دوستان و معلمم کمک بیشتری بگیرم.» استفاده از جملات مثبت باعث ایجاد نگرش مثبت در کودکان می‌شود.

۵-استعداد و توانایی

کمک به تقویت استعدادها و نقاط قوت کودکان در ایجاد مثبت اندیشی در آن‌ها تاثیر مهمی دارد. هر کودکی استعداد و ظرفیت‌های مختلفی دارد. او می‌تواند ورزشکار، هنرمند یا کارآفرین موفقی باشد. با شناخت استعدادهای کودک می‌توان به او در جهت پیشرفت توانایی‌هایش کمک کرد.

بعد از شناخت استعدادهای طبیعی کودک و تمرکز روی آن‌ها باید به او بیاموزید که تلاش و پشتکار، او را به موفقیت و نتایج دلخواهش می‌رساند. به کودک‌تان بگویید که در مسیر رشد امکان خطا و اشتباه وجود دارد و به او اجازه بدهید که مشکلات و اشتباهات را خود حل‌و‌فصل کند.

به کودک نشان بدهید که ارزش تلاش بسیار بیشتر از نتیجه است. ایجاد چنین طرز تفکری علاوه بر این‌که انگیزه‌ی کودک را تقویت می‌کند، به او یاد می‌دهد از اتفاقات و مسایل مختلفی که در طی مسیر برایش رخ داده است، استفاده کند.

 

 

مهارت های زندگی

جهت مطالعه ( لمس کنید )

 

 

شما با کنترل افکار و نگرش منفی، حمایت از کودکان و هم‌چنین تشویق‌شان می‌توانید در ایجاد نگرش مثبت موفق عمل کنید. کودکان را به‌خاطر دست‌آوردها و تلاش‌شان تشویق و تحسین کنید و کاری کنید احساس برنده بودن را تجربه کنند. برای این‌که نقش خود را به‌درستی ایفا کنید، باید در طی فرایند خلق و ایجاد مثبت‌ اندیشی تعدادی از عادت‌ها، ارزش‌ها و عقاید خود را نیز بازبینی و اصلاح کنید. با خود فکر کنید چگونه می‌توانید پدر یا مادر تاثیرگذارتری باشید و مثبت اندیشی را در تربیت و آموزش خود لحاظ کنید.

به عنوان والدین و سرپرست کودک، باید شادی و مثبت اندیشی را در فعالیت‌های روزانه‌ی خود متداول کنید و به‌گونه‌ای رفتار کنید که مثبت اندیشی برای فرزندتان به عادت تبدیل شود. کودکان رفتارهای شما را تقلید می‌کنند؛ با داشتن نگرش مثبت در زندگی، به کودکان خود اعتماد به نفس و نگرش مثبت هدیه کنید تا در همین مسیر به دنیای بزرگ‌سالی قدم بگذارند.

 

 

 منبع 

 

 

 

هوش مالی در کودکان

اطلاعات بیشتر ( لمس کنید)

هنردرمانی در کودکاناطلاعات بیشتر (لمس کنید)

 

مطالب مرتبط

نظرات کاربران ۰

خرید حضوری تتر