تهران - اقدسیه - خیابان گلزار (ولیعصر ) - کوچه رضاییان - پلاک 8
  • تلفن تماس 021-26850704

  • آدرس ایمیل

پنج توصیه برای آرامش نوجوانان و جوانانی که در اضطراب به سر می‌برند

پنج توصیه برای آرامش نوجوانان و جوانانی که در اضطراب به سر می‌برند

همه‌ی ما آدم‌ها بعضی وقت‌هایی در مواجهه با موقعیت‌هایی نامعلوم، ترسناک یا چالش‌برانگیز احساس اضطراب می‌کنیم. اضطراب یک احساس بسیار طبیعی در انسان است که برای محافظت از ما در برابر تهدیدهای احتمالی طراحی شده است. احساس اضطراب اکثراً می‌تواند شبیه احساس ناراحتی یا نگرانی باشد. هم‌چنین ممکن است همراه با علایم جسمانی مانند افزایش ضربان قلب، تنفس سریع، سردرد یا ناراحتی‌های معده و از این علایم همراه باشد.

نوجوانان وجوانان، تغییرات و تجربیات جدید زیادی را تجربه می‌کنند، بنابراین احساس اضطراب در میان آن‌ها بسیار شایع است. همه‌گیری ویروس کرونا مجموعه‌ی جدیدی از چالش‌ها و نگرانی‌ها را با خود به همراه آورده است و برای بسیاری از مردم خطر اضطراب را افزایش می‌دهد.

این احساس ممکن است به نظرغیرقابل تحمل و طاقت‌فرسا بیاید، اما توصیه‌هایی وجود دارند که همه‌ی ما می‌توانیم با انجام آن‌ها از غلبه‌ی این احساس ناخوشایند پیش‌گیری کنیم. به این منظور، پنج مرحله  زیر را به شما معرفی می‌کنیم که ارزش امتحان کردن را دارند:

نفس عمیق بکشید

به آرامی از طریق بینی نفس بکشید و از طریق دهان باز نفس‌تان را بیرون بدهید. این کار را چند بار انجام دهید تا احساس آرامش کنید. نفس آرام و عمیق، اختیاری و تنفس شکمی یکی از ساده‌ترین و موثرترین روش‌هایی است که می‌توانیم برای کاهش اضطراب انجام دهیم، زیرا باعث افزایش اکسیجن‌رسانی به مغز می‌شود و به تقویت احساس آرامش کمک می‌کند. تنفس سریع در هنگام بروز اضطراب بسیار معمول است و در واقع علایم جسمی نیزمانند گِزگِز کردن در بدن ایجاد می‌کند که خود باعث ایجاد اضطراب بیشتری می‌شود. می‌توانید انجام یک تمرین تنفسی روزانه را در برنامه روزانه خود بگنجانید، یا روش‌های آرامش‌بخش عضلانی را امتحان کنید. یعنی عضلات  قسمت خاصی از بدن را منقبض و سپس آرام کنید. این روش می‌تواند به آرامش بدن کمک کند و ذهن شما را از فکرهای نگران‌کننده دور کند.

با فردی که مورد اعتمادتان است، صحبت کنید

به او درمورد احساسات خود بگویید و وضعیت او را نیز جویا شوید. صحبت با شخص دیگر می‌تواند به ما کمک کند تا هم از فشاری که در ذهن خود ایجاد کرده‌ایم، خلاص شویم و هم‌چنین راه حل‌ها و روش‌هایی برای حل مشکلاتی که منشاء اضطراب ما هستند، بیابیم. به یاد داشته باشید که می‌توانید پشتیبان مهمی برای فردی باشید که احساس اضطراب می‌کند. سعی کنید این هفته با یک نفر تماس بگیرید.

به نیازهای اولیه بدن‌تان توجه کنید

وقتی نیازهای بنیادین مانند خوب خوابیدن و غذا خوردن برآورده نشوند، می‌توانیم به راحتی احساس اضطراب و اختلال کنیم. این هفته با تمرکز بر خوب خوابیدن، خوب غذا خوردن و انجام نوعی فعالیت بدنی، از سلامت جسمانی خود مراقبت کنید و ببینید چه تفاوتی می‌تواند ایجاد کند. بعضی اوقات افراد برای کاهش احساس اضطراب شدید، کافیین استفاده می‌کنند و یا به خود درمانی‌هایی مانند استفاده از تنباکو و از این دست روی می‌آوردند؛ اما تمامی این‌ها تنها باعث می‌شوند در طولانی‌مدت اضطراب بیشتری را تجربه کنیم.

فعالیت‌های آرامش‌بخش را در برنامه روزمره خود بگنجانید

سعی کنید حداقل یک ساعت در روز را صرف انجام فعالیتی کنید که باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید، مانند خواندن کتاب مورد علاقه‌تان، نقاشی یا نوشتن یادداشت‌های روزانه درباره خودتان و زندگی‌تان. سعی کنید کارهایی را که ممکن است باعث ایجاد اضطراب در شما شوند، مانند دنبال کردن مداوم اخبار یا رسانه‌های اجتماعی، را محدود کنید. احساس عدم آمادگی و عجله در کارها نیز می‌تواند اضطراب و استرس زیادی ایجاد کند. اگر می‌دانید که کار مهمی مانند امتحان مکتب یا یک ضرب‌العجل کاری پیش‌رو دارید، سعی کنید از قبل برنامه‌ریزی کنید و برای آماده‌سازی خودتان زمان بگذارید.

از دیگران کمک بخواهید

اگر همیشه علایم اضطراب دارید و در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد می‌کند، حمایت و کمک بیشتری از دیگران درخواست کنید. به این فکر کنید که آیا اضطراب شما بر کیفیت زندگی، تحصیل، کار، روابط و توانایی مراقبت از خودتان تأثیرات منفی گذاشته است؟ آیا این اضطراب فراتر از واکنش معمول شما در یک موقعیت استرس زاست؟  وقتی مسوولیت‌های‌تان بسیار زیاد و خارج از توان‌تان باشد، مکتب، مرکز صحی یا سایر مراکز خدمات‌رسانی در محل زندگی‌تان، می‌توانند حمایت تان کنند و پشتیبان‌تان باشند. کمک خواستن حق شما و نشان‌دهنده توانمندی شماست. این کار نشانگر خودآگاهی و شهامت برای غلبه بر موقعیتی دشوار است. اگر نمی‌دانید به کجا مراجعه کنید، از شخصی که به او اعتماد دارید کمک بگیرید یا به صورت آنلاین خدمات حمایتی موجود در کشورتان را جستجو کنید.

منبع

 

مطالب مرتبط

نظرات کاربران ۰

خرید حضوری تتر