تهران - اقدسیه - خیابان گلزار (ولیعصر ) - کوچه رضاییان - پلاک 8
  • تلفن تماس 021-26850704

  • آدرس ایمیل

والدین سمی | ویژگی های والدین سمی را از خود دور کنید

والدین سمی | ویژگی های والدین سمی را از خود دور کنید

والدین سمی در اصطلاح به والدینی گفته می‌شود که خواسته یا ناخواسته با اتخاذ سبک‌های نادرست تربیتی به فرزندان خود آسیب می‌رسانند و در دراز مدت موجب تجربه مشکلات هیجانی و روانی مختلفی در آن‌ها می‌شوند. افرادی که توسط این پدر و مادرها پرورش می‌یابند اغلب در برقراری روابط صمیمانه خود در آینده دچار مشکل می‌شوند و در هر مرحله از رشد بحران‌های مختلفی را تجربه می‌کنند. شناخت ویژگی‌های والدین سمی به شما کمک می‌کند تا بتوانید اشکالات رفتاری خود را شناسایی کنید و با اقدام جهت بهبودی آن‌ها نقش موثرتری در تربیت فرزندان خود داشته باشید. مشاوره کودک به شما برای اصلاح روش های ناکارآمد کمک می کند.

ویژگی والدین سمی 

اغلب والدین به دنبال داشتن فرزندان سالم می‌باشند و هرگز نمی‌خواهند که به طورعمد آسیبی به آن‌ها برسانند. در واقع در اکثر موارد پدر و مادرها ناخواسته به سبک‌های تربیتی غلط روی می‌آورند. ما در ادامه به اشتباهات بسیار مهمی که می‌توانند روحیه فرزندان را به طور جدی تحت تاثیر قرار دهند و به آن‌ها آسیب جدی برساند، پرداخته ایم. این ویژگی‌ها مواردی هستند که می‌توانند همچون سمی مهلک روان فرزندان را بیازارند.
برای آگاهی بیشتر در زمینه اشتباهات تربیتی والدین و آموزش پدر و مادر بودن کلیک کنید.

جهت اطلاعات بیشتر لمس کنید

 

سرکوب کردن هیجانات فرزندان از ویژگی‌های والدین سمی

تجربه سالم و به موقع هیجانات در سلامت روانی افراد نقش بسیار مهمی دارد. همه انسان‌ها به طور طبیعی در موقعیت‌های مختلف هیجان‌های متفاوتی نظیر خشم، اندوه، شادی، نفرت و… را تجربه می‌کنند. هیچکدام از این احساسات به خودی خود امری منفی نیستند بلکه نحوه ابراز آن‌ها می‌باشد که می‌تواند به شیوه نادرستی صورت بگیرد.

بسیاری از والدین با ایجاد فضایی خشک و بی‌روح در خانواده اجازه تجربه هیجانات را به فرزندان خود نمی‌دهند. این مسئله باعث می‌شود که آن‌ها در اغلب موارد احساسات خود را سرکوب کرده و درنتیجه نتوانند شیوه صحیح ابراز آن‌ها را بیاموزند. در نهایت زندگی در این فضا باعث می‌شود که افراد در برابر اختلالات هیجانی نظیر اضطراب و افسردگی بسیار آسیب‌پذیر شده و بیش از دیگران به آن‌ها دچار شوند.

برای جلوگیری از این موضوع لازم است که بتوانید همدلی بیشتری با فرزندان خود داشته باشید. هنگامی که فرزندمان دستخوش احساسات مختلفی می‌شود، به او اجازه دهید که این عواطف را با شما در میان بگذارند و به شیوه سالمی آن‌ها را تجربه کند. همچنین لازم است به جای ایستادن در مقابل هیجانات منفی فرزندان نحوه مدیریت کردن آن را به آن‌ها بیاموزید. اگر فکر می کنید خود ناراحتی و مشکلی دارید، برای آن به دنبال راه حل باشید. برای اطلاه از آثار افسردگی مادر و افسردگی پدر کلیک کنید.

راهبردهای مقابله‌ای غلط در مواجهه با تعارض‌ها

برخی والدین انتظار دارند که فرزندان همیشه مطیع آن‌ها باشند و نمی‌توانند اختلافات و تعارضات را تحمل کنند. این امر باعث می‌شود که هنگام مواجهه با این موقعیت‌ها راهبردهای مقابله‌ای غلطی را اتخاذ کنید. از جمله این راهبردها می‌توان به قهر کردن و دعواهای بی سرانجام اشاره کرد. قهر کردن به خصوص در زمانی که فرزند شما دوران کودکی خود را می‌گذراند می‌تواند بسیار آسیب‌زا باشد. در واقع کودکان در این شرایط احساس طرد شدگی می‌کنند و ممکن است ترس از دست دادن تا سال‌های آتی همچنان همراه آن‌ها باقی بماند.

در نتیجه باید تلاش کنید تا با مهارت‌های گفت‌وگوی سالم آشنا شوید و هنگام درگیر شدن در موقعیت‌های متعارض به درستی با فرزندان خود صحبت کرده و شیوه‌های صحیح حل مسئله را بیاموزید. اگر در این زمینه با مشکل مواجه هستید مراجعه به یک روانشناس متخصص در حیطه خانواده می‌تواند به میزان بسزایی به شما کمک کند.

برای شناخت بیشتر در زمینه والدین کنترل گر و مشاوره خانواده کلیک کنید.

داشتن انتظارات غیر واقع بینانه از فرزندان از ویژگی‌های والدین سمی

والدین سمی اغلب انتظارات غیر واقع بینانه‌ای از فرزندان خود دارند. اکثر آن‌ها بر این عقیده‌اند که کودکان مدیون آن‌ها هستند. بنابراین باید همیشه در خدمت آن‌ها باشند. این والدین نه تنها برای رسیدگی به فرزندان، برنامه خاصی ندارند، بلکه همیشه انتظار دارند که فرزندان همیشه در دسترسشان بوده و نیازهای آن‌ها را رفع کنند. این در حالی است که والدین سالم برعکس این افراد، تلاش می‌کنند تا برای فرزندانشان سکوهای پرش و لحظه‌ها و فرصت‌های مناسب مختلفی خلق کنند.

آسیب زدن به حد و مرزهای ارتباطی

والدین سمی اغلب در خصوصی‌ترین مسائل فرزندان دخالت می‌کنند و هیچ حد و مرز یا حریم خصوصی برای آن‌ها قائل نیستند. این موضوع به خصوص زمانی که فرزندان به دوران نوجوانی می‌رسند بیش از هر زمان دیگری می‌تواند مسئله ساز شود چرا که افراد در دوران نوجوانی نیاز بیشتری به استقلال دارند و می‌خواهند هویت منحصر به فردی را برای خود تعریف کنند. دخالت‌های بیش از حد و افراطی والدین باعث می‌شود که فرزندان استقلال خود را در خطر ببینند و بیش از پیش با والدین خود مخالفت کنند.

برای کسب آگاهی بیشتر در زمینه والدین خودشیفته کلیک کنید.

داشتن سبک فرزند پروری مستبدانه

بسیاری از والدین اقتدار را با استبداد اشتباه می‌گیرند. در حالی که آنچه در تربیت فرزندان بسیار اهمیت دارد مقتدر بودن والدین است. تفاوت این دو سبک این است که والدین مستبد برای آن که فرزندان خود را به مسیردرستی هدایت کنند دائما از زورگویی استفاده می‌کنند و نمی‌توانند ارتباط صمیمانه‌ای با کودکان خود برقرار کنند. در حالی که والدین مقتر در عین حال که کنترل اوضاع را به دست دارند می‌توانند ارتباط صحیح و درستی با فرزندان خود برقرار کنند و در واقع این امر مانع عشق ورزی و محبت در بین آن‌ها نمی‌شود.

برای آشنایی بیشتر با این سبک های فرزندپروری کلیک کنید.

بی‌توجهی به نظرات و ایده‌های فرزندان از ویژگی‌های والدین سمی

یکی از جنبه‌های رشدی که والدین در برابر آن وظیفه سنگینی دارند، رشد شناختی و فکری فرزندان است. والدین وظیفه دارند شیوه درست فکر کردن را به فرزندان بیاموزند و آن‌ها را با تفکر انتقادی آشنا سازند. با این حال بسیاری از پدر و مادرها به طور ناخواسته دائما می‌خواهند که فرزندان مقلد آن‌ها باشند و نظرات و سلیقه‌هایی مشابه آن‌ها داشته باشند.

به همین خاطر نمی‌توانند به نظرات و ایده‌های متفاوت فرزندان خود احترام بگذارند. در حالی که والدین در مسیر تربیت فرزندان باید ایده‌های مختلف آن‌ها را بشنوند و به او اجازه دهند تا به درستی آن‌ها را بیان کند. این کار به پرورش خلاقیت و استقلال او کمک بسیاری می‌کند. این بی توجهی ها در خانواده هایی که دچار اعتیاد هستند، بیشتر دیده می شود. برای اطلاع از سایر آثار مخرب اعتیاد پدر و مادر کلیک کنید.

دنبال کردن رویاهای خود به واسطه فرزندان

والدین سمی اغلب فرزند خود را وسیله‌ای برای رسیدن به آرزوهای خود قرار می‌دهند. این امر باعث می‌شود که تمام علاقه مندی‌های او را نادیده بگیرند و دائما تلاش کنند که مسیر دلخواه خود را برای فرزندشان انتخاب کنند. در حالی که این کار انگیزه‌های درونی فرزند شما را از بین می‌برد و باعث می‌شود که او در آینده رضایت‌ کافی از زندگی خود نداشته باشد. معمولا این کار با پرخاشگری و دعوا میان والدین همراه است. برای اطلاع تاثیر دعوای والدین و پرخاشگری والدین کلیک کنید.

احساسات از کودکی تا بزرگسالی

والدین سمی تا مدت ها تاثیر خود را با فرد به همراه دارند. آن ها حتی بعد از مرگ نیز هنوز هم این قدرت را دارند که بر فرزندانشان تاثیر بگذارند و آن ها در کنترل خود در آورند. بنابراین با بزرگ شدن و ازدواج نیز احساسات منفی به همراه آن ها خواهد بود. احساساتی که بدون التیام آن ها نمی توان به آرامش رسید. برای اطلاع از روش های درمان خشم از پدر و مادر کلیک کنید.

سخن آخر 

اگر روابط شما و فرزندتان آن‌طور که دوست دارید پیش نمی‌رود و دائما دچار تعارض‌ها و اختلافات مختلف می‌شوید، این فرض را در نظر بگیرید که شاید در سبک‌های تربیتی خود دچار اشکالاتی می‌باشید و ممکن است با اصلاح آن‌ها بتوانید رضایت بیشتری را تجربه کنید. مراجعه به یک روانشناس خانواده به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شناخت بیشتری در این زمینه برسید و بتوانید روابط خود را از نو بسازید. هرچه زودتر برای دریافت مشاوره اقدام کنید بیشتر می‌توانید از آسیب‌های روانی جدی در آینده پیشگیری کنید. توصیه می کنیم مقاله تنفر از فرزند را نیز مطالعه نمایید.

منبع

برای خرید کتاب های موسسه آموزشی برگ با قیمت کاملا استثنایی ( لمس کنید)

برای ثبت نام در کارگاه های آموزشی (لمس کنید)

مطالب مرتبط

نظرات کاربران ۰

خرید حضوری تتر