تهران - اقدسیه - خیابان گلزار (ولیعصر ) - کوچه رضاییان - پلاک 8
  • تلفن تماس 021-26755506

  • آدرس ایمیل

نوزادان نباید مقابل صفحات تلوزیون و موبایل قرار بگیرند

نوزادان نباید مقابل صفحات تلوزیون و موبایل قرار بگیرند

 

 

سازمان جهانی صحت برای نخستین بار رهنمودی را در مورد تماشا و استفاده صفحات الکترونی توسط کودکان نشر کرده است. در این رهنمود در مورد فعالیت بدنی کودکان نیز برای والدین توصیه‌هایی ارایه شده است.

برای والدین همواره این سوال مطرح بوده است که تماشای تلویزیون و دیگر صفحات الکترونیکی برای کودکان مضر است یا مفید. هم‌چنین این سوال مطرح است که کودکان از چه سنی و برای چه مدتی در روز به تماشای این صفحات بنشینند؟

به گزارش دویچه‌وله، سازمان جهانی صحت برای نخستین بار رهنمودهایی را در این زمینه نشر کرده گفته که کودکان زیر یک سال نباید اصلاً در معرض صفحات الکترونیک مانند پرده تلویزیون یا موبایل قرار بگیرند.

این سازمان مربوط به ملل متحد گفته است که کودکان دو تا چهار ساله باید به صورت محدود به صورت نشسته تلویزیون تماشا کنند یا با صفحه موبایل و کمپیوتر مصروف گردند.

این رهنمودهای سازمان جهانی صحت هم‌چنین شامل مدت زمان خواب و فعالیت بدنی کودک نیز نمی‌شود. شماری از توصیه‌های این سازمان چنین است:

نوزادان زیر یک سال باید دست کم یک ساعت در روز با بازی‌های روی زمین مصروف شوند یا بر روی شکم‌شان قرار بگیرند و از تماشای هرگونه صفحه الکترونیکی جلوگیری شود.

کودکان میان یک تا چهار ساله باید دست‌کم سه ساعت در جریان روز فعالیت‌های متنوع فیزیکی داشته باشند و روزانه بیشتر از یک ساعت به تماشای صفحات الکترونیکی مانند تلویزیون یا موبایل ننشینند.

کودکان نباید بیش از یک ساعت بدون وقفه در ریکشای کودک و چوکی بلند گذاشته شده و یا در پشت بسته شوند.

سازمان جهانی صحت گفته است که کودکان زیر پنج ساله باید از نظر فیزیکی فعال باشند و به اندازه کافی بخوابند. کودکان زیر پنج سال باید عادات سالم را از همین سن و سال فرا گرفته و به نوجوانی و سپس به بزرگ‌سالی انتقال بدهند.

سازمان جهانی صحت در این رهنمود به کشورهای عضو توصیه کرده است: «فعالیت بدنی سالم، عادات نشستن و خوابیدن در اوایل زندگی شکل می‌گیرند و فرصتی را برای شکل‌دهی عادات کودکی، نوجوانی و سپس بزرگ‌سالی فراهم می‌سازند.»

سازمان جهانی صحت افزوده است که عدم فعالیت که باعث اضافه وزنی و چاقی می‌گردد، یک عامل کلیدی در افزایش خطرات مرگ و میر است. اضافه وزنی بیش از حد باعث بیماری‌هایی مانند فشار بلند خون، دیابت و برخی انواع سرطان می‌شود.

این سازمان سال ۲۰۱۷ در گزارشی گفته بود که شمار کودکان و نوجوانان چاق در سطح جهانی در ۴۰ سال گذشته ۱۰ برابر شده و به ۱۲۰ میلیون نفر رسیده است. در گزارش گفته شده است که این شمار در کشورهای با درآمد متوسط و پایین خصوصاً در آسیا در حال افزایش است.

 

 

منبع

 

مطالب مرتبط

نظرات کاربران ۰

خرید حضوری تتر