تهران - اقدسیه - خیابان گلزار (ولیعصر ) - کوچه رضاییان - پلاک 8
  • تلفن تماس 021-26755506

  • آدرس ایمیل

اهمیت و نقش بازی در تربیت کودک

درس های مرتبط: انواع روش های بازی درمانی | بازی هایی برای اجتماعی شدن کودکان | اهمیت بازی درمانی

در روانشناسی در زمینه بازی، نظریه های متفاوتی درباره نقش بازی در تربیت کودک ارائه شده، از جمله: نظریه‌ی رفع انرژی زاید که براساس این نظریه، بدن مقداری انرژی دارد که آن را به صورت فعالیت‌های هدف دار؛

مانند کار و نیز فعالیت‌های بدون هدف؛ مانند بازی، مصرف می کند. در واقع در بزرگسالان این انرژی صرف کار می شود و در کودکان که کار و فعالیت بدنی خاصی جز بازی ندارند، از طریق بازی مصرف می شود.

بنابراین اگر به بازی کودکان اهمیت داده شود، علاوه بر این که به نیاز طبیعی کودک پاسخ داده شده است، بسیاری از مشکلات روانی عاطفی کودک را نیز حل خواهد کرد. عدم توجه به این نیاز، علاوه بر این که مشکلات روانی عاطفی را حل نخواهد کرد، خود نیز به عقده و مشکل روانی دیگری تبدیل خواهد شد.

از این رو امروزه با توجه به نقش بازی در تربیت کودک روانشناسان و درمان گران، شیوه‌های بازی درمانی گوناگونی را برای معالجه بیماری‌های روانی-عاطفی کودکان ابداع کرده اند و از طریق بازی به مشکلات آنان پی برده و از این روش نیز آن‌ها را درمان می کنند.

بازی، وسیله‌ای برای رشد همه جانبه و هماهنگ کودک است.

در سال‌های اولیه‌ی کودکی، بازی در تقویت حواس پنجگانه، کنترل اعضا و هماهنگی آن‌ها نقشی اساسی ایفا می کند.

در همین سنین، کودک در بازی، عواطف و احساسات خود را به عروسک یا افرادی که در بازی با او شرکت می کنند نشان می دهد. ترس‌ها و تردیدهای خود را بیرون می ریزد.محبت کردن را تجربه می کند. و یاد می گیرد که همواره نبایدمورد محبت واقع شد؛ بلکه گاهی هم ممکن است مورد غضب واقع شود.

گاهی باید محبت و گاهی نیز باید غضب کرد. کودک در بازی، گاه می خندد و گاه می گرید و از این طریق به تعادل عاطفی می رسد.

هم چنین به کمک بازی، رشد هوش و ذهن او نیز تسهیل شده و افزایش می یابد. امروزه، نقش بازی در تربیت کودک با پژوهش گسترده‌ای به طور کامل تایید شده است.

اگر کودک را به ماهی تشبیه کنیم، بازی، همانند آب زلالی است که کودک در آن شناور می باشد. پس بازی برای کودک همان زندگی است.

از این رو باید شور زندگی را در میان کودکان جستجو کرد و کودکان را نیز، باید همواره در حال بازی نگریست. چنانچه کودکی را از بازی محروم کنند، کودکی کودک، موجودیت، سلامت و آینده اش را از او ستانده‌اند. دنیای بدون بازی، از نظر کودک زندانی بیش نیست.

بیشتر بخوانید: نقاشی انگشتی و اهمیت آن برای کودکان

بازی درمانی
کارگاه بازی درمانی در کودکان

 

مطالب مرتبط

نظرات کاربران ۰

خرید حضوری تتر