تهران - اقدسیه - خیابان گلزار (ولیعصر ) - کوچه رضاییان - پلاک 8
  • تلفن تماس 021-26755506

  • آدرس ایمیل

دوره های آموزش نقاشی فنی و حرفه ای

آنچه در دوره های نقاشی فنی و حرفه ای می آموزید

 

مدرک نقاشی فنی و حرفه ای

در دوره های نقاشی فنی و حرفه ای چه می آموزید

 

 

هدف از دوره های آموزش نقاشی فنی و حرفه ای ، آشنایی هر چه بیشتر هنرجویان با مبانی هنرهای تجسمی و اصول اولیه نقاشی میباشد .

زیرا توانایی شناخت و بکارگیری این اصول اولیه نقش بسزایی در رشد و به اصطلاح در شعور هنری هنرجو دارد .

 

کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره ها ( لمس کنید )

 

توجه داشته باشید دوره های نقاشی فنی و حرفه ای برای اشخاصی که صرفا میخواهند یا تابلو بکشند و یا تابستان خود را با کلاس نقاشی سپری کنند ، ممکن است مناسب و باب طبع این عزیزان نباشد .

یکی از دلایل آموزش مباحث تئوری و کارکرد اصول اولیه نقاشی این است که سازمان فنی و حرفه ای و به طور کل سیستم آموزش آکادمیک و بین المللی ارزش زیادی برای کپی کاری و نقاشی ، بدون رعایت مبانی هنرهای تجسمی و اصول اولیه نقاشی ، قائل نمیشود.

 

و بسیاری اساتید معتقد هستند نقاشی بدون فراگیری این مبانی و اصول ، فقط در کشور ما رواج دارد .

 

در ادامه به معرفی اجمالی عناوین استاندارد های آموزش نقاشی فنی و حرفه ای میپردازیم .

 

موارد ذکر شده در متن زیر ، برای رشته نقاشی مقدماتی میباشد.

 

در ابتدا هنرجو باید دانش و مهارت خود را خود را در زمینه های :

—————————————————–

تمرین ترسیم نقطه در یک کادر مشخص

  • تعاریف و مفاهیم نقطه و انواع آن
  • حالت های نقطه در کادر
  • ابزارهای اثرگذار و اثر پذیر
  • تراکم نقطه در کادر مشخص
  • نمایش نقطه در کادر در حالت های مختلف تجمع تعادل و …
  • ایجاد تاریکی و روشنی به وسیله ابزار اثرگذار

با نگرش :

  • یافتن ترکیب های جدید با توجه به حالت های نقطه در کادر
  • رعایت اخلاق حرفه ای
  • کنترل کیفیت کار
  • دقت در کار
    —————————————————–

تمرین ترسیم خطوط در کادر مشخص و ترکیب آن ها با نقطه

  • تعاریف خط
  •  انواع خط
  • حالت های خطوط
  • خطوط ساختاری و بیانی
  • کاربرد خط
  • تاریخچه خط
  • خط در آثار هنرمندان
  •  ترسیم انواع خط در کادر مشخص
  • ترکیب انواع خط با نقطه
  • ایجاد حالت های مختلف بیانی با ترکیب و تکرار خطوط
  • ایجاد بافت با خطوط
  • اجرای خطوط محیطی

 

با نگرش : 

 

  • بیان اندیشه و حس با خط و ترکیب آن
  • درک خطوط ساختاری در آثار هنرمندان

—————————————————–

ترسیم انواع ( فرم سطح در کادر مشخص و ترکیب با خط و نقطه )

 

  • تعریف فرم و سطح
  • انواع سطح ( هندسی ، غیرهندسی ، مجازی ، واقعی )
  • روش ترسیم فرم و سطح و ترکیب با خط و نقطه
  • ترسیم انواع سطح ( فرم )
  • ساده سازی سطوح ترکیبی در طراحی
  • به کاربردن سطح مجازی و حقیقی در طراحی

نگرش : 

تشخیص سطوح و فرم ها در آثار مختلف هنری

—————————————————–

ترسیم انواع حجم و ترکیب با نقطه خط سطح

  • ترسیم انواع حجم و ترکیب با نقطه خط سطح
  • تعریف حجم
  • انواع حجم( هندسی ، غیرهندسی، مجازی، واقعی )
  • حجم های ترکیبی در هنرهای تجسمی و حجمی
  •  رابطه حجم و فضا و بعد
  • ارتباط حجم با خط و سطح
  •  حجم در سایر هنرها
  • روش های حجم پردازی
  • تعریف حرکت و کاربرد آن
  • چگونگی حرکت
  •  ریتم و انواع آن در طبیعت و رابطه با حرکت
  • ساده سازی حجم های ترکیبی در طراحی
  • به کاربردن حجم در کادر با توجه به فضای کادر
  • ساخت حجم های هندسی اصلی با مقوا

 

با نگرش : 

  • مقایسه هنرهای تجسمی و حجمی برای بیان فضا

—————————————————–

تمرین پرسپکتیو در طراحی

 

  • تعاریف پرسپکتیو
  •  تاریجچه پرسپکتیو
  • انواع پرسپکتیو
  • اصول پرسپکتیو (خط دید، نقطه دید، زاویه دید)
  • پرسپکتیو در سبک های هنری و نقاشی کودکان
  • ترسیم خط دید و نقطه دید
  • ترسیم مکعب ساده در پرسپکتیو خطی )یک نقطهه ای( در
    انواع حالت های آن
  • ترسیم مکعب ساده در پرسپکتیو خطهی )دو نقطهه ای( در
    انواع حالت های آن
  • ترسیم مکعب ساده در پرسپکتیو خطی )سهه نقطهه ای( در
    انواع حالت های آن
  • ترسیم اشیای مختلف در پرسپکتیو با توجه به زاویه دید
  • ترسیم فضاهای داخلی و خارجی با توجه به زاویه دید
  • ترسیم سایه ها در پرسپکتیو

نگرش : 

  • حجم و عمق با توجه به علم پرسپکتیو
  • استفاده از روش های بیانی دیگر برای نمایش حجم و مقایسه آن با روش پرسپکتیو

—————————————————–

طراحی اجسام

  • مفهوم ساده سازی اجسام با حجم های اصلی
  • تناسب
  • تقارن
  • روش های اندازه گیری
  • تعاریف طراحی
  • اصطلاحات رایج در طراحی drawing-desing
  • تاریخچه طراحی
  • مفهوم طراحی خطی(محیطی)
  • مفهوم طراحی اسکیس
  •  مشاهده آثار طراحان برتر جهان و ایران
  • طراحی حجم های ساده و ترکیبی
  • آنالیز انواع اشیاء با استفاده از حجم های اصلی
  • ایجاد تناسب طولی و عرضی در شکل جسم
  • ایجاد تناسب یک شیء در کنار اشیای دیگر
  • کاربرد تقارن
  • طراحی محیطی اشیای مختلف با انواع ابزار
  • طراحی اجسام با در نظر گرفتن کادر

نگرش : 

  • تشخیص تناسب و هماهنگی
  • ارایه روش های مختلف در چیدمان اجسام
  • توجه به نظم و همهاهنگی در محهیط و چیهدمان فضها و اجهرای آن بهه صهورت
    نمایشگاهی

—————————————————–

اجرای ترکیب بندی : 

  • تعریف ترکیب بندی
  • عناصر ترکیب بندی
  • مفهوم کادر و انواع آن
  • اصول ترکیب بندی
  • تعادل، توازن، تناسب، نقاط طلایی
  • مفهوم ریتم و حرکت
  • مفهوم انرژی های بصری
  • مفهوم فضا و انواع آن
  • انواع ترکیب بندی
  • تاریخچه ترکیب بندی و مطالعه آثار هنری
  • اجرای انواع کادر با شکل و اندازه های مختلف
  • ترسیم نقاط طلایی
  • ترسیم محورهای تناسبنقطه، خط، سطح در کادر با رعایت اصول ترکیب بندی
  • اجرای قوانین ترکیب بندی در طراحی احجام
  • فضاسازی در ترکیب بندی
  • تبدیل ترکیب بندی به عناصر بصری و برعکس
  • آنالیز آثار هنری
  • اجرای انواع ترکیب بندی

 

نگرش : 

 

  • تشخیص و ارایه ترکیب های جدید
  • توجه به عناصر بصری در ترکیب بندی آثار مدرن و آنالیز آن
  • درک هارمونی و بیان آن

—————————————————–

طراحی طبیعت : 

 

  • تعریف بافت در طبیعت
  • تفاوت بافت ها
  • تعاریف نوروسایه و تنالیته
  • خط در بافت های طبیعت
  • سایر عناصر بصری در طبیعت
  • تاریخچه طبیعت پردازی
  • هنرمندان سبک طبیعت گرا و آثار ایشان
  • ابزار مناسب برای طراحی طبیعت)اثرگذار و اثرپذیر(
  • ایجاد بافت با ترکیب خطوط
  • هاشور زدن با انواع ابزار طراحی) اثرگذار و اثرپذیر(
  • ایجاد بافت های زبر، نرم، خشن و لطیف متناسهب بها جنسهیت
  • موجود در طبیعت )شاخه، برگ، چوب و… (
  • اجرای جدول تنالیته با مداد، زغال و سایر ابزار
  • به کارگیری تنالیته ها در طراحی از بافت های طبیعت
  • اجرای انواع ناظر در طبیعت با ابزار مختلف در کادر

نگرش:

 

  • قابلیت تبدیل تصاویر طبیعت به طراحی بها بهه کهار بهردن تکنیهک ههای خطهی و
    سایه و روشن
  • درک تفاوت بافت های بصرص و ترسیمی در عکس و طراحی

—————————————————–

طراحی اشیاء

 

  • تعریف بافت / تعریف جنسیت یا تکسچر در اشیاء
  • ویژگی جسم مات، براق، شفاف، و بینابین آن ها
  • تفاوت های بافت در تصویر و ترسیم
  • تعاریف نور، نورهای ضعیف، سایه و نیم سایه ها در طراحی
    اشیاء
  • خطوط رابطه
  • تضاد و هماهنگی
  • مشاهده آثارهنرمندان
  • اجرای جدول تنالیته با مداد به تعداد 8الی 12 خانه
  • اجرای جدول تنالیته با زغال یا مرکب
  • اجرای سایه و روشن با تکنیک های مختلف و زاویه ها بها
  • مداد زغال، مداد گراف و غیره
  • اجرای بافت اجسام مات، شفاف، براق و
  • اجرای ترکیب بندی اشیاء یا حجم پردازی چیدمان اشیاء
  • تبدیل رنگ به خاکستری معادل آن در حجم پهردازی بها
    ابزار مختلف
  • تکنیک های سایه پردازی محوکاری، کاربا پاک کن و..

 

نگرش : 

  • درک تفاوت بافت در اشیاء مختلف و نمایش آن
  • تبدیل ترکیب بندی های خاکستری به رنگ های معادل و برعکس
  • ایجاد نورپردازی مناسب یک چیدمان ترکیب بندی

—————————————————–

طراحی چهره انسان

 

  • تقسیمات جمجمه در حالت های مختلف
  •  تقسیمات اجزای صورت
  • حجم های هندسی در چهره
  • حجم های هندسی اجزای چهره چشم، بینی، لب، گوش
  • تاریخچه طراحی و چهره
  • آشنایی با طراحان چهره در تاریخ هنر
  • بررسی حالت های چهره در آثار هنرمندان
  • اجرای حجم چهره با ترکیب احجام هندسی،کره، گوه، استوانه
  • اجرای تخم مرغ)بیضی( صورت با حجم پردازی
  • اجرای تقسیمات چهره در حالت تمام رخ، نیمرخ، سه رخ و…
  • طراحی اجرای چهره در حالت تمام رخ، نیمرخ، سه رخ و… 26
  • طراحی چهره در حالت های مختلف از روی مدل )بزرگسال و کودک
  • اسکیس چهره )طراحی سریع
  • اجرای حجم روی چهره
  • طراحی از چهره با مدل زنده یا مجسمه
  • اجرای حجم روی چهره
  • سایه پردازی چهره با ابزار مختلف

 

نگرش :

  • انتقال حس و حالت چهره به مخاطب در اجراهای سفارشی و نمایشی
  • درک تفاوت های نژادی در چهره اقوام مختلف
  • بیان چهره با خط اجرای خطی

—————————————————–

طراحی اندام انسان

 

  • تقسیمات بدن انسان به صورت طولی و عرضی
  • محورهای مهم در بدن
  • تناسب اجزا با طول بدن در تاریخچه طراحی
  • انواع زاویه ها و چرخش ها
  • اندام با حجم های هندسی
  • تاریخچه طراحی از انسان
  • هنرمندان مشهور در طراحی اندام انسان
  • اجرای تقسیمات بدن
  • طراحی اجزای بدن با نمایش حالت و چرخش ها
  • طراحی بدن به صورت خطی
  • طراحی بدن به صورت حجمی هندسی
  • طراحی فضای مثبت و منفی در اندام
  • طراحی کلی از اندام با پوشش و اجرای سایه و روشن
  • طراحی اسکیس با ابزار مختلف
  • طراحی از مدل زنده به صورت فردی یا گروهی

نگرش :

 

  • درک حالات انسان با توجه به زوایای اندام و انتقال حس و حالت
  • مخاطب در اجراهای سفارشی یا نمایشگاهی
  • اجرای خطی فیگور

—————————————————–

نقاشی با استفاده از تکنیک گواش

 

  • مفهوم رنگ و تاریخچۀ آن
  • منابع رنگ (رنگدانه ها)
  • ترکیب رنگ ها در نور
  • ترکیب رنگ ها در ماده
  • مفهوم دایرۀ رنگ
  •  رنگهای اصلی و فرعی)درجه 1و 2و 3
  • رنگ های کروماتیک و آکروماتیک رنگهای مکمهل و –
    متضاد
  • مفاهیم تنالیته
  • درجه و ارزش رنگی
  • شدت رنگ
  • هارمونی رنگ
  • آنالیز رنگ
  • رنگهای سرد و گرم
  • بررسی رنگ در آثار هنرمندان ایرانی
  • تاریخچه نقاشی ایرانی )نگارگری(
  • تکنیک و ابزارهای رنگ در نگارگری
  • روانشناسی رنگ
  • اجرای دایره رنگ با گواش
  • ترکیب رنگ های اصلی و فرعی
  • ترکیب مکمل ها و ساخت خنثی های رنگی
  • ساخت تنالیته رنگی
  • اجرای تنالیته با هدف افزایش یا کاهش درجه و شدت رنگی
  • اجرای چیدمان اشیاء با روش آنهالیز رنگهی بها تکنیهک گواش

 

نگرش :

 

  • درک تفاوت رنگ های فام دار و بدون فام
  • درک خانواده های رنگی در یک اثر یا چیدمان و اجرای آن به صورت سفارشهی یها نمایشگاهی
  • اجرای فضای خاص با استفاده از ویژگی بیانی و اکسپرسیونی رنگ ها )تاثیررنگ

 


و به طور خلاصه اگر بخواهیم درباره دوره های آموزش نقاشی فنی و حرفه ای ( نقاشی مقدماتی )

توضیحاتی بدهیم ،باید گفت کاراموز در این دوره باید به تکنیک های طراحی پایه ، سیاه قلم ، مداد رنگی و گواش آشنایی پیدا کند .

همانگونه که مطالعه کردید دوره های نقاشی فنی و حرفه ای دارای سرفصل های متنوع و جامعی میباشد.

 

و همانند کلیه رشته های فنی و حرفه ای ، کاراموز باید آزمون تئوری و یک ماه پس از آن آزمون  عملی بدهد . تا موفق به کسب مدرک نقاشی فنی و حرفه ای شود .

 

و لزوم آموختن مباحث استاندارد آموزش نقاشی فنی و حرفه ای الزامیست .

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر از زمان برگزاری دوره ها به بخش تماس با ما مراجعه نمایید .

مطالب مرتبط

نظرات کاربران ۰

خرید حضوری تتر