تهران - اقدسیه - خیابان گلزار (ولیعصر ) - کوچه رضاییان - پلاک 8
  • تلفن تماس 021-26850704

  • آدرس ایمیل

طرز رفتار صحیح با کودکان فضول و خبرچین

طرز رفتار صحیح با کودکان فضول و خبرچین

خبرچینی و فضولی در کار دیگران از سنین کودکی در خردسالان دیده می‌شود. کودکان در سنین ۸ تا ۹ سالگی از خبرچینی و پخش شایعه برای تاثیرگذاری در گروه همسالان خود استفاده می‌کنند.

آن‌ها فکر می‌کنند با این کار در میان دوستانشان محبوب‌تر می‌شوند.اما صحیح‌ترین نحوه برخورد با کودک فضول و خبرچین چیست؟ نحوه برخورد با کودک فضول و خبرچین تاثیر زیادی در تبدیل نشدن این رفتار به عادت در بزرگسالی دارد.

کودکان فضول و خبرچین:
همه ما روزی کودک بودیم و  همیشه سعی می کردیم که کنجکاو باشیم. کنجکاوی یکی از ویژگی فرزند سالم و باهوش می باشد. در صورتی که کمی کودک را آزاد تر بگذاریم این کنجکاوی بیشتر می شود و ممکن است به خبرچینی و فضولی تبدیل شود.

اگر فضولی در کودکان مورد توجه و رسیدگی قرار نگیرد، با بزرگ‌تر شدن کودک، این عادت در او شکل گرفته، ریشه می‌دواند و منشا رفتار‌های ناپسندی شود بنابراین با آگاهی و رعایت صحیح‌ترین نحوه برخورد با کودک فضول و خبرچین از این موضوع جلوگیری کنید.

علت فضولی و خبرچینی کودکان:
بچه ها به دلایل مختلفی خبرچینی میکنند. اکثر آنها نمیدانند اینکار اشتباه است و نباید تکرار کنند و معمولا انگیزه های متفاوت بچگانه دارند مثلا برخی از انگیزه های کودکان برای خبرچینی کردند عبارتند از : ناراحت و عصبی شدن از کسی مثل خواهر، برادر، مادر ، پدر و …  یا  حس حسادت به برادر یا خواهر یا یکی از دوستان خود ، که والدین باید با توجه به هر انگیزه کودک رفتار مناسب از خود نشان دهد.

رفتار با کودکان فضول و خبرچین:
– با وجود اینکه کودکان با سوالات بی پایان خود شما را درمانده می‌کنند! اما هرگز از کودک نخواهید که ساکت شود. این رفتار موجب اضطراب کودک و ایجاد احساس ناامنی در او می‌شود. حتی ممکن است کودک به قدری بترسد که دیگر برای پرسیدن سوال‌هایش به شما مراجعه نکند.

– در مورد خبرچینی، پیرامون اینکه در چه مواردی می‌توان با دیگران صحبت کرد و در چه مواردی نمی‌توان، با کودک گفتگو کنید. نقش بازی کنید، تا کودک از جایگاه خود درک کند که از پخش چه خبر‌هایی خوشحال می‌شود و پخش چه خبر‌هایی را دوست ندارد.

– فضولی کودک را نادیده نگیرید. دقت کنید که چه زمان‌هایی کودک بیشتر فضولی می‌کند و به دنبال دلیل این کار او در شرایط محیط و زندگی خود باشید.
– برای او مشخص کنید که در هنگام صحبت بزرگترها نباید میان حرف‌هایشان بپرد و باید ساکت باشد. برای ورود به اتاقی که در آن بسته است باید در بزند و اجازه بگیرد و به موبایل و وسایل شخص دیگران دست نزند. به کودکتان هشدار دهید که نباید این قوانین را زیر پا بگذارد، چرا که عواقب سنگینی برایش خواهد داشت.

– سوالاتی مانند «چرا شب می‌شه؟» «چرا آدم‌ها دو تا پا دارند؟» و از این دست سوالات طبیعی و بی اشکال است. اما سوالاتی مثل «چه کسی زنگ زد؟»
– «با کی حرف می‌زدی؟» «بابا کجا رفت؟» مرز میان کنجکاوی و فضولی هستند. دقت کنید و ببینید این سوالات از چه نوعی هستند. بسیاری اوقات این سوالات ریشه در اضطراب دارند؛ مثلا او نگران جدایی از شما یا سلامتی شماست که با جواب‌های کلی و اطمینان دادن به کودک و اینکه همه چیز خوب است، حل خواهد شد.

– اگر مطالبی که کودک در جمع مطرح می‌کند، کم اهمیت یا بی‌اهمیت است؛ برای مثال وقتی می‌گوید: «شام چی خورده‌ایم یا دیروز کجا رفته‌ایم و…» هیچ واکنشی نشان ندهید.

– وقتی کودک رازهای خانواده را مطرح می‌کند واکنش شدید نشان ندهید بلکه او را از جمع بیرون ببرید و او را از نظر خودتان مطلع کنید؛ مثلا بگویید: «من

– خیلی ناراحت می‌شوم وقتی مسائل خصوصی زندگیمان جلوی بقیه مطرح می‌شود» یا در‌‌ همان موقع با یک نگاه جدی (بدون هیچ صحبتی) برای چند ثانیه به او نگاه کنید. به هیچ وجه از روش‌های نصیحت، عصبانیت، تهدید، تنبیه و… به ویژه در حضور جمع استفاده نکنید.

– وقتی کودک د رحال خبرچینی کردن است توجه او را به چیزهای دیگر جلب کنید.

– در مورد خبرچینی با او صحبت کنید و به او بیاموزید از روش های دیگر برای جلب توجه و افزایش محبوبیت خود نزد دیگران استفاده کند. منبع

 

مطالب مرتبط:

بیشتر بخوانید ( لمس کنید )

 

 

ارتباط موثر با کودکان

اطلاعات بیشتر ( لمس کنید )

مطالب مرتبط

نظرات کاربران ۰

خرید حضوری تتر