تهران - اقدسیه - خیابان گلزار (ولیعصر ) - کوچه رضاییان - پلاک 8
  • تلفن تماس 021-26850704

  • آدرس ایمیل

نشانه‌های شخصیتی افراد خلاق

نشانه‌های شخصیتی افراد خلاق

نشانه‌های شخصیتی افراد خلاق

بخشی از نشانه‌های خلاقیت به نمودهای شخصیتی آن مربوط می‌شود.

نشانه‌های شخصیتی از نظر اهمیت، نقشی هم‌تراز با نشانه‌های شناختی دارند؛ یعنی به همان اندازه که می‌توان از نشانه‌های شناختی برای شناسایی فرد خلاق استفاده کرد.

از نشانه‌های شخصیتی نیز می‌توان به خلاق بودن شخصی پی برد و او را بهتر شناخت.

درواقع بهتر است در شناسایی افراد خلاق، به هر دو نشانه‌های شناختی و شخصیتی آن‌ها توجه کنیم. عمده‌ترین «نشانه‌های شخصیتی» فرد خلاق عبارت‌اند از: صداقت با خود و خودسازمان‌دهی، تعهد و نظم، نوع‌دوستی و سادگی رفتار، آستانه تحمل بالا و قدرت مقابله، علایق گسترده، میل به تغییر و پشتکار و جدیت.


الف) صداقت با خود و خودسازمان‌دهی: صاحب‌نظران معتقدند یکی از ویژگی‌های افراد خلاق، صداقت با خود است. آن‌ها خود را فریب نمی‌دهند، اشتباهات خود را می‌پذیرند، توانایی‌های خود را اغراق آمیز ارزیابی نمی‌کنند، از معایب و نقص‌های خود نمی‌گریزند، نقادی دیگران را می‌پذیرند و از پیشنهادهای سازنده اطرافیان استقبال می‌کنند، آن‌ها در سازگاری و ایجاد تعادل در خویشتن موفق عمل می‌کنند و بهتر از افراد دیگر می‌توانند قابلیت‌ها و توانمندی‌های سازمان روانی شخصیت یعنی «خود» را سازمان‌دهی و هماهنگ کنند.


ب) تعهد و نظم: باوجودی که گفته می‌شود افراد خلاق چندان در قیدوبند نظم و ترتیب نیستند و از هرگونه قیدوبند و برنامه‌ی از پیش تعیین‌شده‌ای می‌گریزند، اما تحقیقات علمی نشان می‌دهد، آنان علاقه‌مند به برنامه‌ریزی و دوستدار نظم و انضباط هستند مشروط بر اینکه شرایط مناسب مهیا باشد. افراد خلاق به‌شدت متکی به نفس هستند و مستقل از دیگران فکر و رفتار می‌کنند. به همین دلیل برایشان چندان پذیرفتنی نیست که برنامه‌ها،

نشانه های شخصیت خلاق

فعالیت‌ها و کارهایشان توسط دیگران دیکته و یا تنظیم شود؛ بنابراین در پیروی از برنامه‌های دیگران یا پذیرش نظم و انضباط تحمیلی مقاومت نشان می‌دهند مگر آنکه برای این عمل دلایل قابل‌قبول در اختیارشان قرار گیرد یا به آن علاقه‌مند شده و حق انتخاب داشته باشند.


پ) نوع‌دوستی و سادگی رفتار: بی‌اغراق افراد خلاق آدم‌های فروتنی هستند، سادگی و تواضع در رفتار و کردارشان مشهود است. فرد خلاق ازآنچه دارد راضی است و دوست دارد همه‌چیز ساده و بی غل و غش باشد. افراد خلاق در تعامل با دیگران متواضعانه و فروتنانه برخورد تلاش می‌کنند به اطرافیان در موضوعات مختلف کمک و یاری فکری و عملی برسانند.


ت) آستانه تحمل بالا و قدرت مقابله: آستانه تحمل را می‌توان ظرفیت پاسخ دادن به محرک‌ها، فشارهای روانی، محیطی و اتفاقات تعریف کرد. به سخنی دیگر، آستانه تحمل در افراد خلاق ظرفیت بسط یافته عاطفی – روانی برای مقابله با فشارهای روانی است. آستانه تحمل با توانایی تجزیه‌وتحلیل پدیده‌ها رابطه مستقیمی دارد. تجزیه‌وتحلیل منطقی، مناسب و صحیح پدیده‌ها موجب افزایش آستانه تحمل و تجربه و تحلیل نامناسب، عجولانه و ناکارآمد موجب کاهش آن می‌شود.


ث) علایق گسترده: هر شخص معمولاً به چیزهایی علاقه دارد و برای به دست آوردن آن‌ها تلاش می‌کند. افراد خلاق نیز از این مجموعه انسانی جدا نیستند، علاقه‌های بی‌شماری دارند که برایشان محترم است. با این تفاوت که گاهی علاقه‌های آن‌ها موردتوجه یا علاقه دیگران قرار نمی‌گیرد.


ج) میل به تغییر: افراد خلاق در مشاهده موقعیت‌ها، مکان‌ها، اشیاء، لباس‌ها، حالات و احساسات، افکار و اندیشه‌ها و بسیاری موضوعات دیگر رغبت پیدا می‌کنند که آن‌ها را به موضوعات نو و تازه‌تری مبدل سازند. فرد خلاق از یکنواختی و یکسانی می‌گریزد و به تغییر و حرکت می‌اندیشد.


ح) پشتکار و جدیت: تورنس (۱۹۷۶) به‌وضوح از پشتکار و جدیت به‌عنوان یک ویژگی مهم در افراد خلاق یاد می‌کند. افراد خلاق در انجام وظایف، پیگیری طرح‌های خلاقه، روبه‌رو شدن با سختی‌ها، تحمل فشارها و مصائب از قابلیت‌های شایسته‌ای برخوردارند. فرد خلاق به بزرگی و سختی کار اهمیت نمی‌دهد و از آن نمی‌ترسد

مقالات پر بازدید:

اهمیت آموزش تکنیک های مختلف نقاشی به کودکان

برنامه درسی و انواع آن

30 نکته در آموزش به کودکان

مطالب مرتبط

نظرات کاربران ۰

خرید حضوری تتر