تهران - اقدسیه - خیابان گلزار (ولیعصر ) - کوچه رضاییان - پلاک 8
  • تلفن تماس 021-26850704

  • آدرس ایمیل

تفکر استعاره ای چیست و چگونه به حل مسئله کمک می کند؟

تفکر استعاره ای چیست و چگونه به حل مسئله کمک می کند؟

استعاره بر پایه تشابه است و به تشبیه کردن دو چیز که ظاهرا ربط چندانی به هم ندارند ، استعاره می گویند. تفکر استعاره ای یک راه جذاب برای پرورش تفکر خلاق است که دو جهان متفاوت معنا را به هم ربط میدهد. فکر کردن به صورت استعاره ای سبب می شود بتوانید شباهت های بین چیزهای متفاوت را مشاهده نمایید. استعاره ها می توانند مکالمه ها و گفتگو ها را بهتر کنند و روی مخاطب اثرگذار باشند. برای حل مسئله نیز می توانید از تفکر استعاره ای کمک بگیرید و برای مسئله مورد نظرتان استعاره ای پیدا کنید، آن را کمی شرح و بسط بدهید تا ایده های جدید برای حل مشکل را بیابید. در این بخش از نمناک شما را با مفهوم تفکر استعاره ای و طریقه کمک گرفتن از آن برای حل مسئله آشنا خواهیم نمود.

استعاره چیست ؟

هر زبانی آکنده از استعارات است و استعاره در زبان اهمیت فراوان دارد. شما با کمک استعاره ها می توانید گفتگو را بهتر نموده و روی مخاطب بیش تر تاثیر بگذارید و مفهوم پیچیده ای را خیلی راحت توضیح دهید . استعاره ها می توانند تصاویر ذهنی قدرتمندی به جای بگذارند و تاثیر عظیمی در تفکرات و ارتباطات روزمره داشته باشند مثلا وقتی می گوییم “وقت طلاست ”

زمان را مانند طلا تصور می کنیم و می گوییم اگر زمان هدر برود مانند این است که طلا یا پولی را دور بریزیم. اگر فردی این استعاره را به کار ببرد مثلا به جای اینکه بگویید زمان را مدیریت کنید، عبارت وقت طلاست را بکار برد تاثیر کلامش بر شنونده بیشتر است زیرا استعاره ها می توانند مکالمه ها و گفتگو ها را بهتر کنند و عبارات آکنده از استعارات روی مخاطب بیش تر از صحبت عادی تاثیر بیشتری می گذارند.دقت کنید استعاره مساوی با تشبیه نیست.

استفاده از تفکر استعاره ای برای توضیح مفاهیم پیچیده

برای تفهیم مفاهیم پیچیده و ناآشنا به دیگران، از استعاره استفاده نمایید و آنها را به چیزهای آشنا و شناخته شده ربط دهید . مثلا برای توضیح مفهوم «چرخه کسب و کار» لازم نیست از کلمات و تعریف های متنوع و گیج کنننده و نمودار و جدول استفاده نمایید بلکه بهتر است از یک استعاره کمک بگیرید و بگویید :«چرخه کسب و کار یه آونگه که مدام داره از اوج موفقیت نوسان می کنه به قعر فشار اقتصادی و باز دوباره تاب می خوره به اوج، و هی می ره و برمی گرده.»این استعاره مفهوم را بهتر رسانده و مخاطب فوری با حرکت مداوم و رفت و برگشت آونگ ارتباط برقرار می کند و این مفهوم بیشتر در خاطرش باقی می ماند.

تاثیر استعاره بر مخاطب

استعاره باعث می شود مخاطب خیلی سریع تر و با صرف انرژی کم تر مفهوم را دریابد . با استفاده از استعاره ها در مکالمات روزمره، سخنرانی ها می توان صحبت ها را به یاد ماندنی نمود و بر مخاطب تاثیر عمیق تری گذاشت.

مثلا برای فروش محصول تان می توانید به جای سخنرانی و کلمات ساده از استعاره استفاده نمایید تا تاثیرپذیری حرف هایتان بیشتر شده و محصول تان در ذهن او ماندگار شود مثلا برای فروش جارو برقی تان بگویید :«این جاروبرقی اونقد قویه که می تونه نور رو از تو یه سیاهچاله بیرون بکشه!» اینگونه شانس تان برای فروش محصول بالاتر می رود و تصویر واضح و روشنی در ذهن مخاطب خلق می کنید.

برای اینکه استعاره بر روی مخاطب تاثیربیشتری بگذارد، باید استعاره هایتان برای مخاطب قابل فهم باشد و از استعاره ای استفاده کنید که مخاطب ربطش به قضیه را متوجه شود. هرگز از استعاره هایی که مخاطب را دچار سردر گمی می کند استفاده نکنید.

برای رساندن مفاهیم ابتدا مشخص نمایید چه مفهومی را می خواهید برسانید و اصل مطلب چیست؟ سپس فکر کنید ببینید چه چیزهای دیگری هستند که همان ویژگی ها، همان وضعیت، همان حس و… را داشته باشند و گزینه ای که برای مخاطبتان معنادارتر است را انتخاب کنید.

تفکر استعاره ای به حل مسئله به شیوه خلاقانه کمک می کند

زمانی که از استعاره استفاده می کنید در واقع عناصری را که ارتباط منطقی خاصی با هم ندارند را با هم ترکیب می کنید. با کمک تفکر استعاره ای می توان به حل مسئله به شیوه خلاقانه کمک نمود زیرا تفکر استعاره ای باعث می شود بخش خلاق مغز، یعنی همان بخشی که با تصاویر، ایده ها و مفاهم تحریک می شود، به کار افتد.

برای کاهش هزینه های تولید محصول به جای گشتن به دنبال جدیدترین روش ها و تکنولوژی های روز و تجزیه و تحلیل کاستی های پروسه ی تولید ، می توانید با طوفان فکری و ایده زدن با اعضای تیم به ایده های جدید و ناب برسید.

برای حل مسئله به کمک استعاره ها، ابتدا برای اینکه مسئله را از یک دید دیگر بنگرید، بین مسئله و یک چیز ظاهرا بی ربط ارتباط برقرار کنید. برای حل مسئله به روش استعاری، مراحل زیر را به کار ببندید.

تعریف مسئله به کمک استعاره:

چنانچه در نمناک عنوان شده است استعاره ای برای مسئله یا مشکل مورد نظرتان بیابید . می توانید از بی ربط ترین چیزها استعاره بسازید. برای اینکه تجسم مسئله سخت نباشد ، اگر مسئله اصلی در مورد افزایش چیزی است، شما هم استعاره ای به کار ببرید که به افزایش ربطی داشته باشد.

مثلا :افزایش فروش و بزرگ کردن عضلات ، کاهش هزینه های استخدام و پایین آوردن قیمت نان ، کاهش هزینه های تولید و کاهش وزن

پیدا کردن راه حل برای مسئله ی استعاری:

مثلا برای کم کردن هزینه های تولید ، می توانیم از استعاره کسی که می خواهد وزن خود را کاهش دهد ، استفاده کنیم.

برای مسئله استعاری مان یعنی کاهش وزن دنبال راه حل بگردید :

برای کم کردن وزن ، کالری شماری ، ورزش ، کم خوردن غذا ، محدود کردن شیرینجات و چربی ، سیر کردن خود با غذاهای کم کالری ، نوشیدن آب زیاد راه حل های مفیدی هستند.

تبدیل راه حل های استعاری به راهکاری برای مسئله ی واقعی:

راه حل های استعاری را به راه حل هایی برای مسئله اصلی تبدیل نمایید :

مثلا کالری شماریرا به کنترل مخارج مصرفی برای مواد اولیه ربط دهید. ورزش را به حداکثر استفاده از مواد اولیه ، کم خوردن غذا را به نظارت بر میزان مواد اولیه، محدود کردن چند گروه غذایی مثل شیرینجات و چربی را به بررسی دقیق تامین کنندگان و انتخاب چند تامین کننده از بین بقیه، سیر کردن خود با غذاهای کم کالری را به پیدا کردن جایگزین های کم هزینه، نوشیدن آب زیاد را به حذف کردن پروسه های تکراری تبدیل کنید.

راه حل های استعاری تان باید با مشکل اصلی مطابقت داشته باشند. با استفاده از این بازی های استعاری به ایده هایی می رسید که در حالت دیگری به ذهن تان خطور نمی کرد.

تکمیل راه حل های نهایی:

با تغییر دادن ایده های استعاری راه حل هایی را می یابید . روی این راه حل ها کار کرده و آنها را تغییر دهید تا ایده شما به یک راه حل عملی و قابل اجرا تبدیل گردد.

منبع

 

 

برای خرید کتاب های موسسه آموزشی برگ با قیمت کاملا استثنایی ( لمس کنید)

برای ثبت نام در کارگاه های آموزشی (لمس کنید)

مطالب مرتبط

نظرات کاربران ۰

خرید حضوری تتر