تهران - اقدسیه - خیابان گلزار (ولیعصر ) - کوچه رضاییان - پلاک 8
  • تلفن تماس 021-26850704

  • آدرس ایمیل

تاثیر مهم تصویر سازی ذهنی کودکان و نوجوانان در آینده آن ها

تاثیر مهم تصویر سازی ذهنی کودکان و نوجوانان در آینده آن ها

چگونگی تقویت تصویر سازی ذهنی کودکان و نوجوانان از خودشان

بنا بر عقیده ی دکتر استاسبرگ و دکتر براون، یکی از عناصر مهمی که می تواند در رسیدن بچه ها به هدف مورد نظرشان بسیار مفید باشد، بالا بردن تصویر سازی ذهنی کودکان و نوجوانان از خودشان یا به عبارتی تقویت خلاقیت آن ها می باشد. دوران کودکی و نوجوانی یکی از دوره هایی می باشد که می تواند در عزت نفس و اعتماد به نفس فرد نقش بسیار مهمی را ایفا کند، از این رو پدر و مادرها در تربیت فرزند خود باید بسیار محتاطانه عمل کنند تا فرزندانی توانمند و با اعتماد به نفس بالا پرورش دهند.

پادکست تصویر سازی ذهنی کودکان و نوجوانان

این مسئله که نوجوانان چگونه با شایستگی خویش بتوانند فراز و نشیب ها و سختی های زندگی را پشت سر بگذارند و به ثبات شخصیتی خویش دست پیدا کنند، مسئله ای است که مورد توجه روان شناسان مختلف و پژوهشگران متفاوت بوده است. هر چه باشد انسان شخصیتی است که یک سری خواسته ها و تمایلات خاص دارد و تمام تلاشی که در زندگی می کند، نیز برای آن است که بتواند به آن خواسته ها دست پیدا کند. این که می گوییم تصویر سازی ذهنی کودکان و نوجوانان یک عامل مهم در رسیدن آن ها به هدف نهایی زندگی شان می باشد به این معناست که دسترسی پیدا کردن به آن نیز کاری بسیار مشکل است و امکان دارد این هدف برای هر شخصی قابل انجام نباشد. پس این که یک شبه بتوان به این قابلیت دست پیدا کرد که با استفاده از بررسی آینده ی خود برای زندگی خود نقشه بکشیم، عاملی غیر ممکن است.

همواره باید به یاد داشت که شکست خوردن در زندگی یکی از مهم ترین مسائلی است که امکان دارد هرکسی در زندگی شخصی خود بارها با آن رو به رو شود. در تصویر سازی ذهنی نیز که تاثیر بسیار مهمی در تعیین اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان دارد، بایستی به یاد داشته باشیم که برای رسیدن به یک ثبات شخصیتی ابتدا باید مشخص کنیم که هدف ما در زندگی چه می باشد.

نمی توان برای رسیدن به اعتماد به نفس دست به دامن تک فرصت هایی شد که در زندگی برای ما به دست می آیند، بلکه این خود ما هستیم که باید با خلق موقعیت برای خودمان راه خویش را بسازیم و سپس در آن قدم گذاشته و به سوی هدف نهایی خویش حرکت کنیم. این ما هستیم که باید برای خودمان مشخص کنیم که آیا می خواهیم یک ورزشکار خوب شویم یا آن که قصد داریم به یک دکتر موفق تبدیل باشیم. مهندس یا سیاست مدار یا هر چیز دیگری باید هدف غایی ما باشد. در حقیقت ما تعیین می کنیم که برای نمونه پزشک شدن هدف نهایی ما در زندگی می باشد.

بدین ترتیب پزشکی را در راس هرم زندگی خود قرار می دهیم. سپس نوبت بررسی آن است که چگونه می توان به این هدف مهم دست پیدا کرد. مطمئنا برای آن که پزشک شویم، ابتدا باید رشته ی درسی خود را در دبیرستان، تجربی انتخاب کنیم. پس از انتخاب رشته ی درسی باید برنامه ریزی جدی برای درس خواندن و موفقیت در امتحانات داشته باشیم. اما آیا این پایان کار است؟ مسلما خیر؛ حتی اگر در دانشگاه نیز پذیرفته شویم حالا نوبت آن است که برای خود تعیین کنیم چگونه درسمان را در دانشگاه بخوانیم که بتوانیم به یک پزشک خوب در جامعه تبدیل شویم. در نهایت به نقطه ای می رسیم که می بینیم به هدف خود که پزشکی بوده است دست پیدا کرده ایم و این مهم به دست نیامده مگر با یک تصویر سازی ذهنی خوب.

منظور از تقویت تصویر سازی ذهنی کودکان و نوجوانان چیست؟

شاید با خود بگویید وقتی درباره ی تصویر سازی ذهنی کودکان و نوجوانان از شخصیت شان صحبت می کنیم دقیقا چه منظوری داریم. مقصود ما از بیان چنین عاملی، بررسی فرد در مورد آن که چه توانایی هایی دارد می باشد. مثلا در مثال بالا پزشکی را برای هدف غایی تعیین کردیم. اما یک نوجوان بایستی ابتدا با یک تصویر سازی ذهنی مشخص کند که چه توانایی هایی دارد تا در وسط راه پشیمان نشود. برای نمونه باید ابتدا بررسی کند که آیا می تواند از پس دروس سخت پزشکی بر بیایید یا خیر. همین طور سختی های موجود در دانشگاه را نیز در نظر داشته باشد و بداند که لزوما کسی که موفق می شود به دانشکده پزشکی راه پیدا کند، به معنای پایان یافتن کار او و رسیدن به هدفش نیست. بلکه بسیاری از افراد بوده اند که در رشته ی پزشکی قبول شده اند اما در دانشگاه و درس های مربوط به رشته ی پزشکی ناتوان بوده و در نهایت نابود شده اند.

باید به خاطر داشت که هر انسانی یک مجموعه توانایی دارد و قرار نیست همه ی ما مثل هم باشیم. یک نفر در ورزش فوتبال زبانزد عام و خاص است و دیگری در تحصیلات مربوط دروسی چون ریاضی. مهم آن است که هدف ما به درستی انتخاب شود تا در میانه ی راه شکست نخوریم. هم چنین در این راه باید از نیش و کنایه های دیگران نیز دوری کنیم و سعی کنیم تا نسبت به گفته های آنان بی تفاوت باشیم و به خود بگوییم که وقتی به هدف خویش دست پیدا کردم، آن گاه می توانم برای این شخص کری بخوانم و نشان دهم که چه توانایی هایی دارم.

نقش والدین در تصویر سازی ذهنی کودکان و نوجوانان چیست ؟

والدین نیز می توانند در رساندن فرزندشان به عزت نفس بالا نقش بسیار مهمی را ایفا کنند و با در اختیار گذاشتن تجربیات خویش برای فرزندانشان آن ها را برای رسیدن به هدفشان آماده کنند. پدر و مادر شاید نتوانند با جوان های امروزی آن طور که باید و شاید، ارتباط برقرار کنند اما می توانند با تشویق کردن آن ها به طبقه بندی شخصیتشان مسیری هموار را برایشان رقم بزنند. پدر و مادر باید از همان سنین کودکی نکات مثبت فرزند خویش را بیابند و آن ها را یاد داشت کنند و وقتی فرزندشان به سنین بالاتر رسید با استفاده از همین شناختی که نسبت به فرزندشان دارند، ایشان را تشویق کرده و به آن ها بگویند که با تلاش کردن می توان به هر رویایی که می خواهی دست پیدا کنی.

هم چنین تشویق های والدین باید از یک دیپلماسی خاص پیروی کند و هدفمند باشد. تشویق ها بایستی به دور از تخریب بوده و هیچ توهینی در آن ها دیده نشود. بدین ترتیب فرزند شما خواهد دید که شما نسبت به او چه احترامی قائل هستید و در نهایت تنها چیزی که برایتان اهمیت دارد خشنودی او می باشد؛ وقتی او این موارد را ببیند خودش را بیش از پیش برای رسیدن به هدف مهم زندگی اش آماده می کند و خوشحالی شما را نیز در رسیدن به خواسته ی خود در نظر می گیرد و این در نهایت همان چیزی است که موجب تقویت بنیان و ارتباط خانوادگی می شود که خواسته ی هر شخصی در تربیت فرزند خود می باشد.

منبع

برای ثبت نام در کارگاه های آموزشی (لمس کنید)

مطالب مرتبط

نظرات کاربران ۰

خرید حضوری تتر