تهران - اقدسیه - خیابان گلزار (ولیعصر ) - کوچه رضاییان - پلاک 8
  • تلفن تماس 021-26850704

  • آدرس ایمیل

به چه کسی‌ می‌‌گوییم یا والدین سمی‌ | والدین سمی چه کسانی هستند؟

والدین سمی

به چه کسی‌ می‌‌گوییم والد یا والدین سمی‌

 

به‌طور طبیعی‌ همه‌ی‌ پدرها و مادرها گاه‌به‌گاه ناکارآمدی‌‌هایی‌ دارند.

همه ما در مورد تربیت کودکمان اشتباهاتی‌ کرده‌ایم که تأثیر بدی‌ در او و حتی‌ خود ما داشته است.

واقعیت این است که برای‌ والدین ممکن نیست همیشه و در همه‌ی‌ لحظات زندگی‌ از هر لحاظ برای‌ فرزندانشان کامل‌ترین و بی‌‌نقص‌ترین باشند.

به‌طور طبیعی‌ هر پدر و مادری‌ گاهی‌ بر سر فرزندشان فریاد می‌‌کشند و با آنان تند برخورد می‌‌کنند یا می‌‌خواهند رفتارها و تصمیمات فرزندانشان را کنترل کنند، و چه بسیار پدران و مادرانی‌ بوده‌اند که حتی‌ فرزندشان را تنبیه بدنی‌ کرده‌اند.

اما آیا دراین‌صورت می‌‌توانیم این پدرها و مادرها را ظالم، بد یا سمی‌ بنامیم؟ البته که نه.

پدرها و مادرها خود انسانند و مانند اغلب انسان‌های‌ دیگر دارای‌ محرومیت‌ها، کمبودها، شکست‌ها و ناکامی‌‌های‌ خود بوده‌اند و اگر عشق و اعتماد و توجه بین والد و فرزند وجود داشته باشد، فرزندان می‌‌توانند بدون اینکه آسیبی‌ جدی‌ ببینند، با رفتارهای‌ ناخوشایند و گاه‌به‌گاه والدین خود کنار بیایند.

اما چه بسیار والدینی‌ که رفتارهای‌ غلط و خشونت‌بارشان با فرزندانشان دائمی‌ و پیوسته است، به‌طوری‌ که روح و روانِ کودک را به‌شکلی‌ جدی‌ دچار آسیب‌های‌ ماندگار می‌‌کنند.

ما این دسته از پدر و مادرها را والدین بدرفتار یا سمی‌ می‌‌نامیم.

 

 

والدین سمی

اطلاعات بیشتر ( لمس کنید )

 

 

اینها مانند ماده‌ای‌ شیمیایی‌ وجود کودک را مسموم می‌‌کنند و همچنان که کودک رو به بزرگسالی‌ می‌‌رود، این آسیب را با خود حمل می‌‌کند.

چه کلمه‌ای‌ بهتر از سمی‌ می‌‌تواند والدینی‌ را توصیف کند که به دلیل نادانی‌، بی‌‌مسئولیتی‌، خودخواهی‌ و خودشیفتگی‌، فرزندشان را دچار مشکلات روحی‌ و روانی‌ می‌‌کنند؟

آسیب‌هایی‌ که عواقب ناشی‌ از آنها گاه تا آخرین روز زندگی‌ فرد همراهش باقی‌ می‌‌ماند.

بسیاری‌ از این آسیب‌ها همچون آتش زیر خاکستر همواره سوزان و فعال باقی‌ می‌‌مانند و در آرامش درونی‌ و تصمیم‌گیری‌‌های‌ فرد تأثیری‌ جدی‌ باقی‌ می‌‌گذارند.

 

والدین سمی

 

گاهی‌ حتی‌ دیده می‌‌شود که این آسیب‌ها نه‌تنها به شکل آزارهای‌ کلامی‌ و تنبیهات بدنی‌، بلکه به‌صورت آزار جنسی‌ در مورد فرزند اعمال می‌‌شود که حتی‌ یک بار نیز کافی‌ است تا آسیب روحی‌ ناشی‌ از آن برای‌ همیشه بر فرد باقی‌ بماند.

والدینی‌ که با تنبیهات بدنی‌ و کتک زدن یا تحقیر کردن فرزندان خود را تربیت می‌‌کنند، یا والدینی‌ که فرزندان خود را مورد آزار و سوءاستفاده‌ی‌ جنسی‌ قرار می‌‌دهند، در اصل افرادی‌ به جامعه تحویل می‌‌دهند که نه به درد خودشان می‌‌خورند و نه به درد اجتماع، و چه‌بسا مخل سلامت فردای‌ اجتماع نیز باشند.

والدین ما اغلب شیوه‌های‌ تربیتی‌ خود را از کسانی‌ آموخته‌اند که دانش و آگاهی‌ بسیار ناچیزی‌ نسبت به امر آموزش و پرورش کودک داشته‌اند، یعنی‌ از گذشتگانشان، و بسیاری‌ از باورهای‌ تربیتی‌ رایج در گذشته و حال، گاه قرن‌ها نسل به نسل گشته و به امروز رسیده که اصول و باورهایی‌ مبتنی‌ بر جهل و خرافات و نادانی‌ بوده است.

نوع بشر تاکنون دیگر باید به این نتیجه‌ی‌ آشکار رسیده باشد که تا وقتی‌ زنان و مردان به شعور و دانش کافی‌ برای‌ ایفای‌ نقش والدینی‌ مبتنی‌ بر علم و آگاهی‌ نرسند، جامعه به سلامت روانی‌ نخواهد رسید.

 

والدین سمی‌ چه بلایی‌ بر سر کودکان خود می‌‌آورند؟

فرقی‌ نمی‌‌کند که فرزندان والدین سمی‌ در دوران کودکی‌ کتک خورده‌اند، مورد آزار و اذیت جنسی‌ قرار گرفته‌اند، مورد تحقیر و توهین واقع شده‌اند، به آنها احساس گناه داده شده است یا حتی‌ بیش از حد لازم مورد حمایت والدین قرار گرفته‌اند، چرا که درهرحال بسیاری‌ از آنها در دوران بزرگسالی‌ آسیب‌های‌ روانی‌ و شخصیتی‌ تقریبا مشابهی‌ از خود نشان می‌‌دهند که بیشتر شامل عدم اعتمادبه‌نفس و گمگشتگی‌ است.
توجه داشته باشید که والدین سمی‌ آنچنان حس بی‌‌کفایتی‌ و بی‌‌لیاقتی‌ را در کودکان خود به‌وجود می‌‌آورند که اغلب این بچه‌ها بی‌‌اختیار خود را سرزنش و محکوم می‌‌کنند و بابت تنبیهات والدین مقصر می‌‌دانند، که این فرآیند به‌تدریج در آنان به چرخه‌ای‌ معیوب تبدیل می‌‌شود که در بزرگسالی‌ عزت‌نفس آنها را تخریب می‌‌کند.
برای‌ یک کودک بی‌‌دفاع در طی‌ دوران رشد باور اینکه پدرش فردی‌ نادان، سمی‌ و گاه خطرناک است، سخت است و ترجیح می‌‌دهد تصور کند که پدرش خوب است و اشکال از اوست و او خود مقصر تنبیه‌شدنش است. بدین منوال زمانی‌‌که این کودکان به بزرگسالی‌ می‌‌رسند، از قبل شخصیتی‌ منفی‌ با نگرش خود کم‌بینی‌ در وجودشان شکل گرفته است.

مطالب مرتبط:

بیشتر بخوانید ( لمس کنید )

 

والدین سمی

بیشتر بخوانید ( لمس کنید )

 

وسواس کودکان

بیشتر بخوانید ( لمس کنید )

تفسیر نقاشی کودک

اطلاعات بیشتر ( لمس کنید )

مطالب مرتبط

نظرات کاربران ۰

خرید حضوری تتر