تهران - اقدسیه - خیابان گلزار (ولیعصر ) - کوچه رضاییان - پلاک 8
  • تلفن تماس 021-26755506

  • آدرس ایمیل

برچسب زدن به کودکان

برچسب زدن به کودکان : 4 نکته درباره برچسب زدن به کودک، عوارض و راههای پیشگیری از آن

برچسب زدن به کودکان عواقب بسیار مخربی دارد از جمله اینکه حس خود ارزشمندی را از آنها می گیرد و به سلامت روحی وروانی وی آسیب میزند. برچسب زدن به کودکان و نوجوانان نوعی محدود کردن رفتار کودک چه از نوع مثبت و چه از نوع منفی آن است. نسبت دادن برخی صفات به کودکان در حقیقت یک راه برای کتمان کردن بخشی از حقیقت آنان است. از این جهت برچسب زدن به کودکان ممنوع است! برچسب زدن منفی و حتی برچسب زدن مثبت بیش از حد به کودک، آسیب می زند و نیاز هست در این مقاله از مرکز پارسیان مهرپرور نکاتی را در این زمینه بیان کنیم.

برچسب زدن به کودکان

نسبت دادن صفات چه خوب باشند و چه بد قسمتی از تفکر کودک نسبت به خودش خواهد شد. نباید با دیدن کوچکترین حرکات در کودک به او نسبت هایی را بدهیم که در ذهن کودک ثبت بشود و  کودک را نسبت به خودش بدبین بکند. کودکی که مدام به او گفته شده دست و پا چلفتی است موقع انجام دادن هرکاری نگران است که از پس انجام دادن آن بر نیاید. وقتی وسیله ای شکننده را از زمین بر می دارد می ترسد که بیفتد.

معنی برچسب زدن به کودکان

فرزندان اول هر خانواده عموماً  مضطرب و خجالتی اند. فرزندان کوچکتر خانواده در بیشتر موارد برون گرا و خوش برخورد می باشند. البته همه صفاتی که به کودک نسبت داده شده بد نیست مانند عروسک بابا ، پادشاه مامان. این برچسب ها گاهاً برای ایجاد تعادل بین دو جنس مختلف توسط والدین استفاده می شود. گاهی پدران و مادران و یا پرستار کودک با نسبت دادن برخی صفات به کودک او را به فردی از خانواده وصل می کنند. در نسبت دادن این موارد هم دقت داشته باشید که نکات منفی نداشه باشند.

یکی از علل برچسب زدن به کودکان؛ سر مهربانی

در برخی مواقع پدر و مادر و یا پرستار کودک صفتی را از سر علاقه و عشق به کودک نسبت می دهند اما نباید این برپسب حامل نکته منفی باشد. برچسب هایی مانند : پسر شیطون مامان و یا دختر ناز وسواسی بابا در کنار احساس مثبتی که در کودک ممکن  است ایجاد کند ، تأثیر پنهان و قوی تر دیگری را که مثبت نیز نمی باشد در خودش دارد که کودک دریافت می کند. ممکن است به خیلی از شما والدین محترم در دوران کودکی برچسب مسئولیت پذیر بودن خورده باشد و باعث شده باشد که تلاش کنید همیشه رفتار خوبی داشته باشید اما آیا این کار برایتان آسان بود ؟!! نسبت دادن همیشگی برخی صفات مثبت به کودک نیز ممکن است باعث ایجاد تأثیرات منفی شود!

چرا برچسب زدن به کودکان ممنوع است ؟!

علت این است که اگر شما از همان کودکی به فرزندان برچسب با استعداد، با هوش یا کندذهن بزنید، خواه ناخواه این تصور شما به بچه نیز القا می‌شود. یا اینکه اگر کودکی را شرور و بدجنس بدانید این فرصت برایش فراهم می شود که نشان دهد می‌تواند تا چه حد بدجنس و شرور باشد؛ در هر زمانی این شیطنت و شرارت را به رخ شما بکشاند و شما هم مدام بگویید که درست فکر کرده اید! برچسب زدن به کودکان از یک کار عادی و بی ضرر شروع می شود اما بچه ها خود را با این برچسب ها وفق می دهند و بد به حال روزی که این برچسب ها منفی باشد و در شخصیت بچه ها قرار بگیرد. درست همان می شود که بزرگترها انتظارش را داشتند.

نسبت دادن صفات کار درستی نیست

استفاده از برچسب ها برای افراد در برخی از موارد به معنای شوخی کردن است ، در برخی از موارد افراد قصد توهین کردن  دارند. در مورد نسبت دادن صفات به کودکان والدین کودک و پرستار کودک باید احتیاط بیشتری کنند. از آنجا که کودکان در زندگی تجربه زیادی ندارند استفاده از برچسب هایی که جنبه شوخی دارند را درک نمی کنند. زدن برچسب های منفی به کودکان امکان دارد باعث شود کودک آن را قبول کنندو طبق آن رفتار کنند.کودک به والدین خود و پرستار خود اطمینان دارد و حرف های آنان را بی چون و چرا می پذیرند. به کودک برچسب هایی می زنیم که از تؤثیر آنها در رفتار و آینده کودک بی اطلاعیم.

مضرات برچسب زدن به کودکان چیست ؟

انسان ها علاقه خاصی به طبقه بندی کردن افراد و اشیاء در اطراف خود دارند . این نسبت دادن ها به بخش خاصی مربوط نمی شود و همه چیز را در بر می گیرد. به چند نمونه توجه کنید :

  • پروفسورهای خُل و چل
  • جادوگران بدجنس
  • دانشمندان دیوانه

نکته منفی در نسبت دادن برخی صفات به افراد این است که در حقیقت این روش یک راه برای کتمان کردن بخشی از حقیقت آن موضوع است . برچسب زدن به افراد باعث می شود موجودیت یک فرد موضوع را نادرست نشان بدهیم. این موضوع در اتفاقات روزمره هم مشاهده می شود ، یکی از دم دست ترین مثال ها برای این موضوع بحث رانندگی کردن است.اگر یک خانم در ایران تصادف کند اولین جمله این است که هیچ کدام از خانم ها رانندگی کردن بلد نیستند ، اما اگر برای یک مرد تاجر چهل ساله این اتفاق بیفتد، معمولاً آن را به حساب بدشانسی مردان می گذارند.

برچسب مثبت زدن به کودکان هم چارچوب دارد

تا به این قسمت نگارش ممکن است والدین تصور کنند که بهتر است به جای برچسب منفی، برچسب های مثبت به فرزندشان بزنند. درحالیکه این هم اشتباه است ! علت هم این است که وقتی والدین همیشه به کودک می گویند او با استعداد است و شاگرد اول می شود، سطح توقعشان مدام بالا می رود و نمی‌تواند کوچکترین اشتباهی از کودک را تحمل کنند. حتی خود بچه نیز مدام خود را سرزنش می کند و از خود متوقع می شود.

 

 

منبع

مطالب مرتبط

نظرات کاربران ۰

خرید حضوری تتر