تهران - اقدسیه - خیابان گلزار (ولیعصر ) - کوچه رضاییان - پلاک 8
  • تلفن تماس 021-26755506

  • آدرس ایمیل

اهمیت مهدکودک در پیشرفت کودکان

مهدکودک  دوره‌ی ویژه‌ای برای کودک است که معمولا اولین مقطع آموزشی او محسوب می‌گردد. کودک در این دوره با مهارت‌های جدید آشنا می‌شود، تفریحات مختلف را تجربه می‌کند و پیش‌نیازهای دروس مدرسه را می‌آموزد. بیشتر کودکان رفتن به مهدکودک را از سن سه تا شش سالگی آغاز می‌کنند. هر چند مهدکودک دوره‌ای رسمی مانند مدرسه محسوب نمی‌شود؛ اما بیشتر والدین برای رشد و پیشرفت فرزندان‌شان، آن‌ها را به مهدکودک می‌فرستند.

مربیان مهدکودک

در مهدکودک افرادی تحت عنوان مربی حضور دارند که وظیفه آموزش و نگهداری از کودکان را برعهده می‌گیرند. مربیان مهدکودک اشخاصی با تجربه هستند که دوره‌های آموزشی چگونگی ارتباط با کودکان را گذرانده‌اند. دانش، انرژی، صبر، عشق به کار، مدیریت و سازماندهی برنامه‌ها، توانایی برقراری ارتباط با کودکان و خلاقیت از مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که باید هر مربی مهدکودک داشته باشد.

کودکان در مهدکودک چه مطالبی را می‌آموزند؟

مهدکودک‌ها با توجه به برنامه‌ آموزشی که دارند مفاهیم مختلفی به کودکان آموزش می‌دهند که مطابق با نوع آن‌ها و میزان شهریه‌شان متفاوت است اما به‌طور کلی تمامی مهدکودک‌ها برنامه‌های پایه‌ای دارند که عبارتند از:

نقاشی

نقاشی یکی از هنرهایی است که یادگیری آن برای هر کودکی مفید می‌باشد؛ چرا که کودکان با کشیدن نقاشی خلاقیت خود را افزایش می‌دهند و همین‌طور نقاشی باعث افزایش شادی در آن‌ها می‌شوند.

اطلاعات بیشتر ( لمس کنید )

ریاضی و چرتکه

در مهدکودک‌ها، کودکان اصول ابتدائی ریاضی را یاد می‌گیرند. کار کردن با چرتکه، تشخیص تعداد اشیا، پیدا کردن الگوها در میان اعداد و توصیف اشکال هندسی، از جمله مطالبی هستند که به کودک آموزش داده می‌شوند.

زبان انگلیسی

از آن‌جایی که یادگیری زبان خارجی برای کودکان فواید بسیار زیادی دارد و تسلط به زبان انگلیسی در آینده فرصت‌های شغلی بیشتری برای آن‌ها فراهم می‌کند؛ اغلب مهدکودک‌ها آموزش زبان انگلیسی را جزء برنامه اصلی خود قرار می‌دهند. در دوران مهدکودک، کودکان اصول و مفاهیم اولیه زبان انگلیسی اعم از نام اشیا و حیوانات، شمارش اعداد، حروف الفبا، صفات، اسباب‌بازی‌ها و عبارت‌های اولیه برقراری ارتباط را می‌آموزند.

موسیقی

موسیقی یکی دیگر از ابزارهای ایجاد شادی و انگیزه در کودکان است. کودکان با استفاده از خواندن و بازی کردن برای یادگیری بیشتر تشویق می‌شوند. در مهدکودک‌ها مربیان به‌وسیله‌ی آهنگ‌های موزون و کوتاه به کودکان می‌آموزند تا چگونه بتوانند روی صدای خود کنترل داشته باشند.

کاردستی

کاردستی به ساختن اشیا و ترکیب آن‌ها گفته می‌شود. کاردستی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های کودکان در مهدکودک است؛ چرا که قوه تخیل، کنجکاوی و خلاقیت کودکان را افزایش می‌دهد. به‌همین دلیل معمولا افرادی که در دوران کودکی دوره‌های آموزشی کاردستی را گذرانده‌اند از قدرت حل مساله بالاتری برخوردارند.

فواید مهدکودک برای والدین

حضور و فعالیت کودکان در مهدکودک باعث آرامش والدین می‌شود؛ چرا که در مهدکودک‌ها از آن‌ها به خوبی مراقبت می‌کنند. از طرفی کودکانی که دوره مهدکودک را می‌گذرانند در خانه مشکلات کمتری ایجاد می‌کنند و همین‌طور به راحتی با محیط مدرسه و تحصیل کنار می‌آیند. ضمنا در مهدکودک‌ها برای افزایش دانش والدین در زمینه تربیت فرزند، کارگاه و جلسات مشاوره‌ برگزار می‌کنند که در آن‌ها مسائل و مشکلات والدین با کودکان مطرح می‌شوند. از طرفی مهدکودک امکانی مهم برای خانواده‌های شاغل است؛ چرا که آن‌ها زمان کافی برای نگهداری و آموزش کودکان را ندارند و دوره مهدکودک می‌تواند این کمبود و خلا را پر کند.

انتخاب مهدکودک

معمولا یکی از مهم‌ترین و سخت‌ترین چالش‌ها‌ی تربیتی و آموزشی برای خانواده‌ها انتخاب مهدکودک مناسب است. برای گزینش مهدکودک بهتر است لیستی از خواسته‌ها تهیه کرد و نکات زیر را در آن در نظر گرفت که عبارتند از:

موقعیت مکانی مهدکودک

محل قرارگیری مهدکودک برای رفت و آمد کودکان بسیار اهمیت دارد. برای صرفه‌جویی در وقت و انرژی بهتر است از مهدکودک‌هایی که در نزدیکی محل زندگی قرار دارند بهره‌ گرفته شود.

امکانات مهدکودک

وسایل بازی و تجهیزات مهدکودک در میزان آسایش کودکان تاثیر بسزایی می‌گذارد. مهدکودک‌ها باید امکانات کافی و لازم مانند فضای بازی بیرونی، سالن بازی داخل مهدکودک، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، کفپوش و تجهیزات از این دست را داشته باشند.

اطلاعات بیشتر ( لمس کنید )

زمان نگهداری کودکان در مهدکودک

ساعات آموزشی مهدکودک‌ها با یکدگیر متفاوت است. بعضی از مهدکودک‌ها فقط در نوبت صبح دایرند و بعضی دیگر تمام وقت می‌باشند و تعدادی از مهدکودک‌ها در روزهای تعطیل خدمات آموزشی را نیز ارائه می‌دهند. پدر و مادرها باید با توجه به زمانی از روز که می‌خواهند کودکان را به مهدکودک بفرستند، مهدکودک مد نظر خود را انتخاب نمایند.

منبع: ایرانگان

مطالب مرتبط

نظرات کاربران ۰

خرید حضوری تتر