تهران - اقدسیه - خیابان گلزار (ولیعصر ) - کوچه رضاییان - پلاک 8
  • تلفن تماس 021-26850704

  • آدرس ایمیل

اهمیت آموزش کار گروهی به بچه ها

اگر آموزش کار گروهی به بچه ها از سنین کم شروع شود، در بزرگ‌سالی مهارت‌های شناختی و اجتماعی لازم را خواهند داشت و می‌توانند با اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس بیشتری وارد جامعه شوند. حالا که مدارس به‌علت شیوع ویروس کرونا تعطیل شده‌اند و یکی از فرصت‌های اصلی کودکان برای ارتباط با یکدیگر و یادگیری کار گروهی از دست رفته است، پدر و مادرها باید به رشد مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی فرزندانشان بیشتر توجه کنند. در این مقاله، درباره روش‌های ایجاد تعامل و کار گروهی کودکان و اهمیت آن توضیح می‌دهیم.

 

چرا آموزش کار گروهی به بچه ها اهمیت دارد؟

کار گروهی مهارت‌‌های شناختی، اجتماعی و عاطفی کودکان را تقویت می‌کند. این مهارت‌ها در زندگی آینده کودک نقش مهمی دارند و منشأ همه آنها ارتباطات کودک است. یادگیری این مهارت‌ها در سنین کم، مسیر آینده را برای او هموار می‌کند. در ادامه مهم‌ترین علت‌های اهمیت کار گروهی کودکان را مطرح می‌کنیم.

۱. شنیدن و شنیده‌شدن

شنیدن و شنیده‌شدن یکی از مهم‌ترین قسمت‌های رابطه است. فرزند شما با قرارگرفتن در گروه می‌تواند نظراتش را بگوید و احساس کند که دیگران به آن توجه می‌کنند و این مسئله اعتمادبه‌نفس او را افزایش می‌دهد. کودک با عضویت در گروه یاد می‌گیرد چطور دوست پیدا کند و دنبال راه‌هایی باشد برای ارتباط با دیگران بدون توجه به گذشته یا شرایط بیرونی.

کودکان با قرارگرفتن در گروه متوجه می‌شوند گوش‌دادن فعال و شنیدن حرف‌های دیگران تا چه اندازه می‌تواند ارزشمند باشد، بنابراین عادت می‌کنند شنوندگان خوبی باشند و در بزرگ‌سالی هم به دیگران گوش کنند. عضویت در گروه دیدگاه بچه‌ها به دنیای واقعی و محیط پیرامونشان را شکل می‌دهد و مهارت‌های حل مسئله را در آنها تقویت می‌کند.

۲. همدلی

همدلی یکی از اصول برقراری ارتباط است. کودکان با کار گروهی همدلی را یاد می‌گیرند و متوجه می‌شوند برای موفقیت علاوه بر خودشان باید به هم‌گروهی‌هایشان هم توجه داشته باشند.

جهت مطالعه اینجا لمس کنید 

 

 

 

 

 

۳. یادگیری زودهنگام

کودکان ذهنی آزاد و پتانسیلی بالا برای رشد دارند. بنابراین اگر مهارت‌های ضروری زندگی را در سنین کم یاد بگیرند، در ناخودآگاهشان نهادینه می‌شوند و در آینده می‌توانند از آنها استفاده کنند. آموزش کار گروهی به بچه ها و مشارکتشان در فعالیت‌های گروهی، هم لزوم تلاش برای رسیدن به هدف را به آنها آموزش می‌دهد و هم مهارت‌های لازم برای حضور در اجتماع و کار گروهی را در آنها تقویت می‌کند.

چطور کودکان را به انجام کار گروهی تشویق کنیم؟

اولین اصل کار گروهی برقراری ارتباط است و اولین کسانی که کودک با آنها ارتباط برقرار می‌کند اعضای خانواده هستند. برای اینکه فرزندتان را به فعالیت در گروه ترغیب کنید، باید خودتان الگوی او باشید. بیشتر کودکان ذاتا بازی با هم‌سن‌وسال‌ها یا مشارکت با آنها را دوست دارند. اگر تصور می‌کنید فرزند شما به‌اندازه کافی به این فعالیت‌ها علاقه نشان نمی‌دهد، می‌توانید از روش‌هایی استفاده کنید که در ادامه بیان می‌کنیم.

  • به کودک احترام بگذارید و زمانی که صحبت می‌کند به حرف‌‌هایش گوش دهید.
  • استعدادها و علاقه‌هایش را کشف کنید و او را به شرکت در کارهای گروهی مرتبط با همان علاقه‌ها تشویق کنید.
  • روزهای تعطیل فعالیت‌های گروهی خانوادگی انجام دهید، مثلا می‌توانید همراه اعضای خانواده آشپزی کنید یا بازی گروهی انجام دهید.
  • فرزندتان را در مدارس و مهدکودک‌هایی ثبت‌نام کنید که مربیان حرفه‌ای دارند و فعالیت‌های گروهی را برای بچه‌ها در نظر می‌گیرند.
  • رفتارهای درست در گروه را به فرزندتان آموزش بدهید. مثلا او باید بداند زمانی که هم‌گروهی‌اش اشتباه می‌کند، باید به‌جای سرزنش حمایتش کند و برای جبران‌کردن اشتباه کنار او باشد.
  • نمونه‌های مختلفی از فعالیت‌ها و موفقیت‌های گروهی را به فرزندتان نشان دهید و رفتارهای مثبت آنها در گروه را بررسی کنید.

 

 

جهت مطالعه اینجا لمس کنید 

 

 

 

 

 

 

 

 

جهت مطالعه لمس کنید

 

منبع: چطور

مطالب مرتبط

نظرات کاربران ۰

خرید حضوری تتر