تهران - اقدسیه - خیابان گلزار (ولیعصر ) - کوچه رضاییان - پلاک 8
  • تلفن تماس 021-26755506

  • آدرس ایمیل

30 نکته برای آموزش به کودکان

آموزش کودکان

30 نکته برای آموزش به کودکان از کتاب 501 نکته برای پرورش دانش آموزان موفق

نویسنده رابرت رمزی

آموزش به کودکان

بیشتر بخوانید:

این مطلب گزیده ای از کتاب 501 نکته برای پرورش دانش آموزان موفق به تالیف رابرت رمزی میباشد.

.

 

.خودتان را با دانش‌آموزان هماهنگ کنید. شما باید از زرنگ‌ترین دانش‌آموز جلوتر باشید و درعین‌حال همراه ضعیف‌ترین دانش‌آموزان باشید.

 

2.از بعضی از دانش‌آموزان برای درس دادن به بقیه استفاده کنید. وقتی بچه‌ها به هم درس می‌دهند همگی موفق می‌شوند.

 

3.به همه دانش‌آموزان‌تان فرایند شش مرحله‌ای حل مشکل را یاد بدهید:
– مشکل را شناسایی کنید.
– محدودیت‌ها را مشخص کنید.
– مسائل را شفاف کنید.
– به دنبال راه‌حل‌های مختلف برای حل آن مشکل بگردید.
– دست به کار حل مشکل شوید.
– نتیجه کارتان را ارزیابی کنید.

آموزش به کودکان

4.مراحل مختلف کارهای روزانه را در کلاس مشخص کنید. این روش معجزه می‌کند. وقتی بچه‌ها از مراحل مختلف کارهایی که باید در کلاس انجام بدهند آگاه باشند بهتر کار می‌کنند.

 

5.با کسالت و بی‌حوصلگی مبارزه کنید! هر چه باشد شما در حال رقابت با برنامه‌های کسل‌کننده تلویزیون هستید.( آموزش به کودکان )

 

6.به دانش‌آموزان‌تان کمک کنید تا منظم باشند و همیشه منظم باقی بمانند. نظم یکی از مهارت‌های حیاتی زندگی است. استفاده از یک دفتر یادداشت برای یادآوری کارهای کلاسی شروع خوبی است.

 

7.تصورات رایج تبعیض بین زن و مرد را از بین ببرید. از زنان دانشمند و ریاضیدان به‌عنوان الگویی برای دختر‌های کلاس‌تان دعوت کنید. به دانش‌آموزان دختر کمک کنید تا در مدرسه تبعیض‌های جنسی را از بین ببرند.

آموزش به کودک

آموزش به کودکان

8.فعالیت‌های متنوعی در کلاس انجام بدهید. شاید شما دوست داشته باشید یک ساعت یا بیشتر به سخنرانی خودتان گوش بدهید، اما بچه‌ها این کار را دوست ندارند. بچه‌ها به دیدن و شنیدن تبلیغات در بین برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی عادت دارند.

 

9.کاری کنید که کلاس‌تان کلاس موفقی باشد، هر لحظه فقط به یکی از دانش‌آموزان توجه کنید. فقط با توجه به تک‌تک دانش‌آموزان می‌توانید به کل کلاس درس بدهید.

 

10.تعیین هدف را به‌عنوان یکی از مهارت‌های ضروری زندگی به دانش‌آموزان‌تان یاد بدهید. بچه‌ها نمی‌دانند که مشخص کردن هدف تا چه حد می‌تواند زندگی‌شان را تغییر بدهد مگر اینکه ما به آنها بگوییم.

آموزش به کودکان

11.زمانی را در کلاس‌تان به سرگرمی و تفریح اختصاص بدهید. یادگیری مهم است، اما نباید همیشه زیاده از حد جدی گرفته شود. اگر آموزش با سرگرمی و تفریح همراه نباشد بچه‌ها تمایلی برای یادگیری نخواهند داشت.

آموزش کودک

12.به دانش‌آموزان‌‌تان توضیح بدهید که برنامه‌های کامپیوتری فقط می‌توانند تشخیص بدهند که حروف کنار هم گذاشته‌شده یک کلمه واقعی را تشکیل می‌دهند یا خیر. اما این برنامه‌ها نمی‌توانند به آنها بگویند که آیا کلمه‌ای که نوشته‌اند درست است یا نه. فقط افراد تحصیل‌کرده می‌توانند این کار را بکنند.

آموزش به کودکان

13.برای تغییر روحیه گاهی در کلاس از موسیقی استفاده کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا برای یادگیری فضای مناسبی ایجاد کنید.

 

14.از دانش‌آموزان‌تان انتظار انجام کارهای «مهم و واقعی» را داشته باشید. افتخار نتیجه کسب موفقیت است. نمی‌شود آن را از انجمن‌های خیریه گرفت باید برای کسب افتخار تلاش کرد.

آموزش به کودکان

15.هر کار لازم را برای آشنایی و استفاده بچه‌ها از کامپیوتر انجام بدهید. برای خانواده بچه‌ها برنامه‌ریزی کنید تا برای خرید کامپیوتر وام بگیرند یا از مراکزی که کامپیوتر امانت می‌دهند چند دستگاه کامپیوتر برای بچه‌ها به امانت بگیرید. همه دانش‌آموزان، نه فقط آنهایی که از خانواده‌های مرفه و یا از طبقه متوسط هستند، باید به این فن‌آوری دسترسی داشته باشند.

 

16.بچه‌ها را تشویق به مطالعه گروهی داخل و خارج از کلاس کنید. وقتی بچه‌ها برای یادگیری با هم همکاری می‌کنند جهل و نادانی از میان می‌رود.

آموزش به کودکان

17.دانش‌آموزان را تشویق کنید که خاطره‌هایشان را بنویسند. این روش خوبی است که آنها احساسات و خلاقیت‌شان را بیان کنند و مهارت‌های نوشتاری را هم تمرین کنند.

 

18.سه قانون اول تدریس موفق این است: ۱) تشویق ۲) تشویق ۳) تشویق! اما فقط وقتی دانش‌آموزان‌تان را تشویق کنید که تلاش‌شان صادقانه و موفقیت‌شان واقعی باشد. تشویق بی‌دلیل می‌تواند باعث غرور کاذب شود و رؤیاهای آینده بچه‌ها را نقش بر آب کند.

آموزش به کودکان

19.در کلاس‌تان از تجربه یادگیری میان نسلی استفاده کنید که در آن علاوه بر دانش‌آموزان پدر و مادرهایشان و حتی پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها حضور دارند. وقتی افراد نسل‌های مختلف با هم یاد می‌گیرند و بازی می‌کنند، همه پیشرفت می‌کنند و بهتر می‌شوند.

آموزش به کودکان

20.اجازه ندهید برنامه کلاس‌تان محدود به یک کتاب درسی باشد. به دانش‌آموزان یاد بدهید از مطالب گوناگون استفاده کنند (یعنی آموزش بر مبنای استفاده از منابع. به این ترتیب که به دانش‌آموزان تکلیف بدهید تا منابع لازم برای آموزش درس خاصی را پیدا کنند، اطلاعاتی را که به دست آورده‌اند تحلیل کنند و آن را در کلاس ارائه بدهند) تا به‌طور جامع و همه جانبه مطلبی را یاد بگیرند. آموزش نباید تک بعدی باشد.

 

21.از نتایج امتحانات برای هدایت کارتان استفاده کنید. اجازه بدهید امتحان‌ شما را یاری کند تا بهتر به دانش‌آموزان‌تان کمک کنید. نمره‌های امتحانی برای همین کار استفاده می‌شوند نه برای تنبیه و شرمنده کردن بچه‌ها.

آموزش به کودکان

22.از شیوه‌های مختلف آموزشی استفاده کنید. همه بچه‌ها به یک شکل یاد نمی‌گیرند. هر چقدر بیشتر این روش‌ها را با هم ترکیب کنید و در کنار هم قرار بدهید بیشتر احتمال دارد که به همه دانش‌آموزان کمک کنید تا موفق شوند.

 

23.در تصحیح برگه‌های امتحانی ارفاق نکنید. بچه‌ها به‌جای اغراق به پاسخ صادقانه نیاز دارند. آنها می‌توانند با حقیقت رو به رو شوند اما نمی‌توانند از بزرگسالانی که به آنها اعتماد دارند هیچ دروغی را بپذیرند.

آموزش به کودکان

24.اجازه ندهید وقت شما و دانش‌آموزان‌تان در کلاس تلف شود. سعی کنید در هر دقیقه فعالیت‌های آموزشی ارزشمندی داشته باشید. وقتی دانش‌آموزان نگران از دست دادن مطلب مهمی باشند سعی می‌کنند منظم‌تر سر کلاس حاضر شوند.

 

25.روی یادگیری جمعی در کلاس‌تان تأکید کنید. امروزه بچه‌ها باید یاد بگیرند که بسیاری از مشکلات مدرسه و زندگی با همکاری و نه رقابت با یکدیگر، بهتر حل می‌شوند.

آموزش به کودکان

26.از بچه‌ها بخواهید کتاب‌هایشان را با همدیگر مبادله کنند. این کار باعث صرفه‌جویی در مخارج و همچنین آشنایی هر دانش‌آموز با چند کتاب مختلف می‌شود.

 

27.هر وقت که امکان دارد از رویکرد چند رشته‌ای استفاده کنید. یعنی خودتان را محدود به یک درس نکنید بلکه سعی کنید از رشته‌های مختلف علمی در کلاس استفاده کنید. دنیای واقعی همین طور است. همه بخش‌های زندگی با هم کار می‌کنند نه جداگانه.

آموزش به کودکان

28.به دانش‌آموزان یاد بدهید از تکنیک تجسم استفاده کنند. این کار نوعی تمرین ذهنی است. هر چیزی را که بتوانیم تجسم کنیم می‌توانیم آن را به دست آوریم.

 

29.اگر می‌بینید درسی که می‌دهید مفید نیست، دیگر آن را ادامه ندهید. سریعاً درس دیگری را جایگزین آن کنید. درس‌هایی که به کار دانش‌آموزان نمی‌آیند خودبه‌خود مفید فایده نمی‌شوند. همیشه برای چنین مواقعی از قبل برنامه جایگزینی داشته باشید.

آموزش به کودکان

30.هر چند رسانه‌ها و سیاستمداران عصر ما علاقه زیادی به «سخنرانی‌های کوتاه» دارند، اما شما همچنان به تدریس مهارت‌های نوشتاری صحیح پایبند بمانید. سایت‌های مختلف اینترنتی هم به نوشته‌های واضح و مفید نیازمندند.

 

 

منبع: موسسه آموزشی برگ

 

کارگاه آنلاین مربیگری سفال کودک ( لمس کنید )

 

 

 

آموزش به کودکان

کارگاه آنلاین مربیگری نقاشی کودک ( لمس کنید )

مطالب مرتبط

نظرات کاربران ۰

خرید حضوری تتر