تهران - اقدسیه - خیابان گلزار (ولیعصر ) - کوچه رضاییان - پلاک 8
  • تلفن تماس 021-26755506

  • آدرس ایمیل

کودکان با کمک به بزرگ‌ترها مستقل بودن را یاد می‌گیرند

کودکان با کمک به بزرگ‌ترها مستقل بودن را یاد می‌گیرند

 

روانشناسان معتقدند هنگامی که به کودکان اجازه داده می‌شود تا به بزرگ‌ترها کمک کنند، احساس تعلق بیشتری به خانواده می‌کنند، مستقل بودن را یاد می‌گیرند و از پس مسوولیت‌های خود برمی‌آیند.

والدین اغلب تصور می‌کنند محول نمودن امور خانه به کودکان تمام انرژی آن‌ها را در چنین سنین حساسی تحلیل می‌برد. اما روانشناسان معتقدند هنگامی که به کودکان این چانس داده می‌شود تا به بزرگ‌ترها کمک کنند، احساس تعلق بیشتری به خانواده می‌کنند، استقلال را یاد می‌گیرند، و از پس مسوولیت‌های خود برمی‌آیند.

با چنین طرز تفکری، یک سلسله راه حل ارایه می‌شود که نشان می‌دهد می‌توان کارهای خانه را در سنین مختلف به کودکان محول کرد. شریک ساختن کودکان در انجام کارهای خانه در سن‌های مختلف قرار ذیل است:

سه سالگی 

جمع کردن اسباب‌بازی‌ها و قرار دادن آن‌ها در جعبه مخصوص، مسواک زدن دندان‌ها، شستن دست و صورت و خشک‌کردن آن‌ها، شانه کردن موها. درآوردن و پوشیدن لباس‌ها با اندکی کمک، هم‌چنین قرار دادن کتاب‌ها و روزنامه‌ها در قفسه، قرار دادن دستمال‌ها، بشقاب‌ها و قاشق و چنگال‌ها روی میز، مرتب کردن میز خودشان پس از صرف غذا، تمیز کردن جاهایی که خودشان نامرتب کرده‌اند. قرار دادن ظروف کوچک در کابینت و برداشتن وسایل از کابیت‌های پایین.

چهار سالگی

کمک به مرتب کردن تخت‌خواب، گردگیری وسایل، کمک به تزیین وسایل خانه، چیدن میز شام شامل چیدن بشقاب‌های چینی، تمیزکردن باغچه، کمک به شستن ظروف یا قرار دادن آن در کابینت.

پنج سالگی

مرتب کردن تخت‌خواب، کمک به تمیز کردن خانه، پرداختن پول به فروشنده در فروشگاه‌ها، غذا دادن به حیوانات خانگی و تمیز کردن آن‌ها، بستن بند کفش خودشان، هم‌چنین درست کردن ساندویج یا صبحانه‌‌ی ساده و تمیز کردن وسایلی که استفاده کرده‌اند، مرتب کردن میز شام، لباس پوشیدن و مرتب کردن لباس‌ها و پایین کردن لباس‌های تمیز از تناب و قرار دادن آن‌ها الماری.

شش سالگی

جارو کردن فرش‌ها، آب دادن گل‌ها و باغچه داخل حویلی، بیرون بردن زباله‌ها، هم‌چنین انتخاب لباس‌ها بر اساس هوا یا مناسبت‌ها، آویزان‌کردن لباس‌ها در کمد، آماده کردن وعده غذایی ساده مانند ساندویج گرم یا پختن تخم ‌مرغ، جمع کردن وسایل مکتب، تمیز کردن سبزیجات و مرتب کردن وسایل روی میز.

هفت سالگی

حمام کردن، اتو کردن‌های لباس‌های کوچک و ساده، انجام دادن کارهای خانه که والدین برای‌شان تعیین می‌کنند، بیدار شدن از خواب و رفتن به تخت در شب‌ها بدون تذکر والدین، تمیز کردن حمام پس از استحمام.

هشت و نه سالگی

شستن روی حیاط حویلی، مرتب کردن کمد لباس‌های خودشان، دوختن دکمه‌ها و درزهای لباس‌ها، آماده کردن حمام برای خودشان، کمک به دیگر اعضای خانواده، مراقبت از خواهر یا برادر کوچک‌تر و رنگ کردن اشیاء.

نه و ده سالگی

استفاده از لوازم برقی خانگی مانند ماشین‌ لباس شویی، جاروب برقی، عبور از جاده‌ها به تنهایی، استقبال از مهمانان در خانه، تبدیل کردن روی تختی‌ها، خرید برخی از اقلام خانه از روی لیست خرید، رفتن به خانه دوستان با هماهنگی قبلی که البته بهتر است مسیر نزدیک بوده تا پیاده بروند. آماده کردن غذای ساده برای خانواده، تدارک وسایل کمک‌های اولیه، شستن بایسکل و موتر.

ده و یازده سالگی 

سوار شدن به ملی‌بس و مینی‌بس، برعهده گرفتن مدیریت پول‌های اندکی دارند، سپری کردن برخی اوقات در خانه به تنهایی و پذیرش مسوولیت سرگرمی‌های خودشان.

یازده و دوازده سالگی

کمک به والدین در امور مهم، تمیز کردن گاز و اوجاق، کمک به خواهر و برادرهای کوچک‌تر در رفتن به تخت‌خواب، انجام مسوولیت‌های محوله به طور مستقل و مدیریت زمان در انجام کارهای خانگی مکتب به طور مستقل.

سیزده و هفده سالگی

تهیه غذا برای تمام افراد خانواده، کمک به افرادی که دوست‌شان دارند در مواقعی که نیاز به کمک دارند، خوابیدن در زمان معین با توافق والدین، درک واقعی از توانایی‌های خود و اتخاذ تصمیم‌های قاطع.

منبع

برای ثبت نام در کارگاه های آموزشی (لمس کنید)

برای خرید کتاب های موسسه آموزشی برگ با قیمت کاملا استثنایی ( لمس کنید)

مطالب مرتبط

نظرات کاربران ۰

خرید حضوری تتر