تهران - اقدسیه - خیابان گلزار (ولیعصر ) - کوچه رضاییان - پلاک 8
  • تلفن تماس 021-26850704

  • آدرس ایمیل

چگونه اهدافمان را اولویت بندی کنیم

چگونه اهدافمان را اولویت بندی کنیم

همه ی ما در زندگی اهدافی را دنبال می کنیم که بعضا این هدف ها خیلی ارتباطی به هم ندارند، ولی مایل هستیم در راه تمامی آنها قدم بر داریم. از سویی مشغله های زندگی به ما کم تر این اجازه را میدهند که به آسانی برای تمامی این اهداف گام برداریم.

اولویت بندی اهداف هم کار سختی است و هم در صورت انجام ندادن آن، یاس و نا امیدی را به زندگی خویش وارد می کنیم. پس بهتر است برای آنکه بتوانیم برنامه ی زندگی خویش را مدیریت کنیم و از تشویش و استرس به دور باشیم، اهداف را اولویت بندی کنیم.

 

هنگامی که لیست خود را اولویت بندی می کنید، متوجه می شوید که چه کاری را باید انجام دهید؛ و پس از آن چه کاری را باید بکنید. از این که بگذریم، هنگامی که کارهایتان را اولویت بندی می کنید، متوجه می شوید کدام کار مهمتر و کدام کار از اهمیت کم تری برخوردار است.

 

نکات کلیدی برای اولویت بندی اهداف

 

اولویت بندی اهداف به چه معناست؟

با این که اموزش اولویت بندی به تنهایی احتیاج به سری مقالات جداگانه دارد ولی یک تعریف کلی از آنرا به شما می گویم تا بهتر بدانید به چه دلیل باید در هدف گذاری های خویش اولویت بندی کنید. به موارد زیر توجه کنید:

 

این که شما بدانید وقتی میخواهید خودرویی را بعنوان یک هدف برای خویش انتخاب کنید ولی حتی با وجود داشتن شرایط خرید، رسیدن به آنرا به گونه آگاهانه به تعویق بیاندازید نوعی اولویت بندی در اهداف است.

 

این که پس از رسیدن به یک هدف بتوانید سریعاً هدف بعدی خویش را به گونه هوشیارانه انتخاب کنید نوعی اولویت بندی در هدف گذاری است.

 

اولویت بندی کارها و برنامه ریزی

 

این که بتوانید هدفی را برای خویش تشخیص دهید که رسیدن به آن بهتر و کم زحمت تر باشد و از طرفی مسیر را برای بسیاری از اهداف سایرین هموار کند نوعی اولویت بندی در هدف گذاری است.

 

تصور کنید برای رسیدن به زندگی راحت تر این موارد اهداف شما هستند:خرید خانه، خرید خودرو، تهیه ی وسایل بهتر برای خانه، خرید یکسری وسایل شخصی و مسافرت. اکنون باید ببینید کدام مورد از همه مهمتر است، کدام هدف بزرگتراست و تأثیر بیشتر روی زندگی شما دارد؟

 

تو این مثال بنظر می رسد خرید خانه بزرگترین هدف است. زیرا هنگامی که صاحب خونه شوید دیگه مجبور نیستید کرایه خانه بدهید و می توانید با پس انداز کرایه خانه راحت تر به سایر  اهدافی که دارید برسید. به همین ترتیب باید اهداف مختلفی که دارید را یادداشت کنید و تأثیر هر کدام در زندگی تان را بررسی کنید و به این ترتیب آنها را اولویت بندی کنید.

 

اولویت بندی افراد در زندگی

 

شاید بتوانیم اولویت های مهم زندگی مان را تعیین کنیم. در اینصورت چنانچه برخی هدف های مان مخالف همدیگر باشند هم می توانیم تمرکز کنیم. باید بین انجام یک یا دو هدف کوچک و یک اولویت مهم زندگی مان انتخاب کنیم. خب مشخص است دیگر! اولویت نخست زندگی مان خیلی مهمتر است.

 

اگر هدف مان تناسب اندام است و برای رسیدن به آن خوردن غذاهای سالم، دوی ۵ کیلومتر و سه بار در هفته شنای یک کیلومتر را انتخاب نموده ایم، امکان دارد متوجه شویم وقت کافی برای انجام همه ی این کارها را با هم نداریم. پس باید اولویت بندی کنیم:اگر می خواهیم در مسابقه های دوی کشوری شرکت کنیم دوی ۵ کیلومتر نسبت به شنا مهمتر است. تغذیه ی سالم را بهتر است ادامه بدهیم، زیرا علاوه بر این که برای سلامتی مان خوب است به هدف مان هم کمک می کند.

 

اگر می خواهیم کتاب فروشی خودمان را تاسیس کنیم، پیش از این که کتاب و لوازم مورد نیازمان را بخرید، باید حتماً جواز بگیریم و از بابت وام هم خیال مان راحت باشد.

 

گامهای مهم برای رسیدن به هدف

– اهداف خویش را یادداشت کنید

– روبروی هر کدام از اهداف اصلی خویش وقت و زمان مقرری بنویسید.

– موانعی را که برای رسیدن به هدفتان باید با آن ها رو به رو شوید، شناسایی کنید.

– سه مورد از اهداف بسیار مهم را برای خویش انتخاب کنید

– بدانید که شما چرا میخواهید به این اهداف دست پیدا کنید

– اهدافی را که اهمیت دارند را طبق یک برنامه زمانی معلوم اولویت بندی کنید

– اهداف و اقدامات خویش را در جایی که قابل رویت است، به نمایش بگذارید.

– آن ها را اجرا کنید

– از قانون ۱۵ دقیقه استفاده کنید

– هر روز تنها بر روی مهم ترین کار همان یک روز تمرکز کنید این کلید مدیریت زمان است.

– پیگیری پیشرفت اهداف

منبع

 

برای خرید کتاب های موسسه آموزشی برگ با قیمت کاملا استثنایی ( لمس کنید)

برای ثبت نام در کارگاه های آموزشی (لمس کنید)

مطالب مرتبط

نظرات کاربران ۰

خرید حضوری تتر