تهران - اقدسیه - خیابان گلزار (ولیعصر ) - کوچه رضاییان - پلاک 8
  • تلفن تماس 021-26850704

  • آدرس ایمیل

هوش کلامی چیست و چگونه میتوانیم آن را رشد دهیم ؟

هوش کلامی چیست و چگونه میتوانیم آن را رشد دهیم ؟

هنگامی که با کسی که او را نمی شناسیم صحبت می کنیم یا با یک دوست شوخی می کنیم همه ما از آن مهارت هوش کلامی استفاده می کنیم . آیا تا به حال پیش آمده است از کودکی که مانند بزرگسالان صحبت می کند متعجب شوید؟

هوش کلامی

کودکان با پرسش و گفتگو در مورد آنچه که در ذهنشان می گذرد بزرگسالان اطراف خود را تحت تاثیر قرار می دهند و چنین در نظر گرفته می شود که آنان توانایی هوش کلامی بالایی دارند . اما هوش کلامی چیست و چرا مهم است که کودک از هوش کلامی بالایی برخوردار باشد ؟

هوش کلامی چیست ؟

هوش کلامی – که به عنوان هوش زبانی نیز شناخته می شود – توانایی فرد در تفکر و بیان افکار خود با استفاده از کلمات می باشد . همه افراد از این توانایی بهره مند هستند ، از خواندن یک نامه گرفته تا نوشتن رمان و صحبت با دیگران که در بسیاری از فعالیت های مرتبط با زبان از این هوش کلامی خود استفاده می کنند.

طبق نظریه اساتید دانشگاه درباره هوش چندگانه انسان ؛ هوش انسانی در واقع یکی از 8 هوش چندگانه است . اگر چه همه افراد دارای هوش کلامی هستند اما برخی از آن ها دارای هوش بالاتری می باشند.

افراد فراموش نشدنی و مشهور در ادبیات زبان مانند ویلیام شکسپیر، سر آرتور کانن دویله، آگاتا کریستی و ادگار آلن نمونه های بسیار خوبی از افراد با پتانسیل بالا برای هوش کلامی هستند.

چگونه هوش کلامی را رشد و گسترش دهیم ؟

همه ما با سطح مشخصی از توانایی هوش کلامی متولد شده ایم . محیط و امکانات موجود تعیین می کند که تا چه اندازه می توانیم از این پتانسیل بهره مند شویم.

همه ما می توانیم از طریق تمرین منظم هوش کلامی خود را بهبود بخشیم و پتانسل خودمان را به حداکثر برسانیم.

نکاتی که برای بهبود هوش کلامی فرزندان و خودتان می توانید از آن ها استفاده کنید عبارتند از:

1- فعالیت های خواندن را افزایش دهید :

با خواندن داستان ، اشعار، نمایش نامه واخبار می توانید فرزندتان را تشویق کنید تا متون متفاوتی را در ژانر های مختلف بخوانند . خواندن آثار نویسندگان یکی از بهترین راه ها برای پیشرفت توانایی هوش کلامی است.

2- کودک خود را به تعامل اجتماعی تشویق کنید :

شرکت در مناظره ها به رشد هوش کلامی کودک کمک می کند . بحث و گفتگو یکی از موثرترین راه ها برای درک افراد و پاسخ دهی به آن ها از طریق کلمات می باشد.

3- فرهنگ لغت و اصلاح نامه مناسب خریداری کنید :

زیرا ابزاری مناسب برای یادگیری معانی و اشتقاق کلمات جدید هستند . همچنین از آن ها برای بررسی دقیق معانی و هجای کلماتی که مطمئن نیستید ، استفاده کنید.

4- تخیل کودک را تحریک کنید :

کودک خود را تشویق کنید تا به طور فعال با قدرت تفکر خلاقانه در ارتباط باشد و حتی آن ها را به توسعه خلاقیتشان تشویق کنید . بسیاری از تست های ضریب هوش ، بازی فرهنگ لغت ساده، جدول کلمات متقاطع و رمزگشایی از آن ها تمرینی خلاقانه برای ذهن و هوش کلامی به شمار می روند.

5- کلمات جدید را ضبط نوشتاری کنید :

یک ویژگی منظم برای گسترش دایره لغت آن است که وقتی با کلمه جدیدی روبرو شدید آن ها را به همراه معانی و اشتقاقشان یادداشت کنید.

6- به صدای خودتان گوش دهید :

همان طور که کلمات را ضبط نوشتاری می کنید این بار گفتار خود را ضبط کنید و به آن ها گوش دهید تا عادات بد و خطاهایتان را بیابید . به عنوان مثال بسیاری از افراد حین صحبت و یا سخنرانی خود از کلماتی چون :می دانید – خوب و مانند این که استفاده می کنند . تکرار یک کلمه یکی از عاملین اصلی در گفتار است که هوش کلامی را کاهش می دهد.

چرا هوش کلامی مهم است ؟

آیا می دانستید که زبان تقریبا حدود 5200 سال است که توسط بشر مورد استفاده قرار گرفته است !

هوش کلامی می تواند کل زندگی اجتماعی فرد را شکل دهی کند و برای موفقیت تحصیلی او مهم باشد.

  1. برای موفقیت در بعضی دوره ها کودکان باید از پتانسیل هوش کلامی برخوردار باشند.
  2. از این جهت رهبران جهان همه از هوش کلامی بالایی بهره مند شده اند.
  3. در عصر صنعت 4 ، بسیاری از مشاغل با دستگاه های خودکاری ارائه می شوند بدان معنا که آن ها از هوش کلامی برخوردار نیستند و درآینده باید به نقطه مهمی تبدیل شوند.
  4. افراد با هوش کلامی می توانند روابط سالم تری را برقرار کرده و راه حل محوری را بیاموزند.

خصوصیات افراد با هوش کلامی چیست ؟

چنانچه در بخش رازهای موفقیت در نمناک اشاره کرده ایم افرادی که پتانسیل هوش کلامی دارند از انواع بازی های کلمه ای لذت می برند وباعث می شود که آن ها درباره هر موضوعی بخوانند و بنویسند و علاقه به آموختن زبان های جدید داشته باشند.

به نظر می رسد ساختار جملات مبهم می تواند سرگرمی خوبی برای این افراد باشد . جملات پیچیده و ساختارهای کلمه به آن ها لذت می بخشد . آن ها می توانند در مدت زمان کوتاهی کلمات و قوانین جدید زبان را بیاموزند و از آن بطور موثر استفاده کنند.

سایر ویژگی های این افراد عبارتند از :

  1. عاشق خواندن و نوشتن هستند.
  2. مهارت های قوی در ویرایش دارند.
  3. از یادگیری کلمات جدید و نایاب لذت می برند.
  4. در مورد آن چه می خوانند صحبت می کنند.
  5. یادداشت هایی از کتابی که خوانده اند را دارند.
  6. عاشق نگارش متون هستند.
  7. از ارتباط با زبان خارجی همانند زبان مادری لذت می برند.

 

 

منبع

 

 

مطالب مرتبط

نظرات کاربران ۰

خرید حضوری تتر