تهران - اقدسیه - خیابان گلزار (ولیعصر ) - کوچه رضاییان - پلاک 8
  • تلفن تماس 021-26755506

  • آدرس ایمیل

هنر کودک در دبستان ها | چند سوال بسیار مهم

هنر کودک در دوران دبستان

در دوران دبستان ، کودکان هنر را بیشتر با نقاشی کردن تجربه می کنند.

مراحل رشد نقاشی کودکان (لمس کنید)

در این دوران با سوالات زیر روبرو هستیم که می تواند در خصوص آموزش هنر کودک (هنر کودک و گذشته آن) ما را واردار به تفکر نماید که آیا آموزش هنر به شکل کنونی قوه خلاقیت دانش آموز را رشد می دهد و یا سبب تقلید گرایی در او می شود.

هنر کودک

مهم ترین سوالات به شرح زیر است :

۱- آیا معلمان دبستان در زمینه آموزش هنر کودکان، از آموزش های لازم برخوردارند؟

20 ویژگی یک مربی هنر کودک

۲- آیا شیوه های آموزش هنر کودک بر اساس آخرین یافته های روز مد نظر قرار گرفته است؟

۳- آیا دانش آموزان با ورود به این دوره درسی از انگیزش کافی برخوردارند و از درس هنر لذت می برند؟

۴- معلمان دوره ابتدایی تا چه حد به اهمیت هنر کودک در زمینه ایجاد خلاقیت در کودک شناخت دارند، آیا ممکن است که این درس را به عنوان گذران وقت تلقی کنند؟

۵- آیا در مدارس کارگاههای آموزشی هنر کودک  وجود دارد و یا کودکان باید به صورت فشرده در کنار هم بنشینند و تقلید گونه یک نقاشی بکشند؟

مطالب مرتبط: دوره جدید مربیگری نقاشی کودک

۶- آیا کودکان برای کسب نمره به جای اینکه از تخیلات و تجربیات خود برای نقاشی استفاده کنند، ترجیح می دهند که والدین آنها یک نقاشی برای آنها بکشد؟

۷- والدین تا چه حد از آموزش های لازم برخوردارند که همگام با مدرسه در آموزش هنر به کودکان تلاش نمایند تا میان آموزش های ارائه شده در مدرسه و خانه تضادی رخ ندهد؟

حتی بخوانید: تاثیر والدین در هنر کودکان

در این دوران، کودکان مرحله مهمی از زندگی خود را طی می کنند، اگر آنان تحت نظر یک مربی هنر کودک کارآزموده قرار گیرند که به آنان کمک کند که آزادانه قوه تخیل خود را بکار گیرند، می توانند با خلق آثار هنری به رشد فکری خود کمک کنند و از طرفی باعث می شود انسان به ماهیت درونی کودک پی برده و شناخت بیشتری به دست آورد و همین ویژگیها سبب گردیده که بسیاری از هنرمندان بزرگ دنیا از جمله پیکاسو، کله و ماتیس بطور عمیق تحت تاثیر بیان کودکانه قرار گرفته و شیوه های جدیدی را در نقاشی ارائه نمایند و همچنین هنرمندان بزرگ دنیا  از جمله  پیکاسو، کله و ماتیس تحت تاثیر بیان کودکانه قرار گیرند.

آیا در دوران دبستان  با آموزش های ارائه شده زمینه هنر باعث رشد خلاقیت را در کودکان شده است یا اینکه آنان را به سوی تقلید گرایی هدایت کرده و قوه خلاقیت آنان را از بین برده ایم؟

گمان نمی رود که شیوه آموزشی ما در مدارس ابتدایی در زمینه هنر کودک باعث رشد خلاقیت در آنان شده باشد  یا اینکه آنان را به سوی تقلید گرایی هدایت کرده و قوه خلاقیت آنان را از بین برده ایم؟

گمان نمی رود که شیوه آموزشی ما در مدارس ابتدایی در خصوص هنر کودک توانسته باشد در بروز خلاقیت کودکان موثر باشد. سرانه آموزشی پایین است  که اجازه هزینه کردن و تجهیز مدرسه برای آموزش هنر در تمامی ابعاد را نمی دهد.

مطالب مرتبط: اهمیت آموزش هنر به کودکان

هنردر دوران دبستان بیشتر در نقاشی خلاصه می شود و اگر کودکی نیز بتواند از آموزش های بیشتر و متنوع تر هنری برخوردار شود به واسطه تمکن مالی و آن هم در محیط بیرون مدرسه است که این موضوع بحث جامعه شناسی در خصوص عدالت در آموزش هنر را بیان می کند که هنر می بایستی برای تمامی اقشار جامعه در دسترس قرار گیرد و تنها محدود به افراد خاصی نشود تا تاثیرات آن در تمامی جامعه پدیدار شود.

یکی از مشکلاتی که صاحبنظران در روند توسعه کشور ایران به آن اشاره می کنند ، ضعف در انجام فعالیت های گروهی است که باعث می شود افراد در دل گروه علاوه بر شکوفا شدن خلاقیت خود بتوانند با بهره گیری از حمایت جمع به اهداف دست یابند.

متاسفانه در گذشته ما نتوانسته ایم با آموزش های لازم اعضای جامعه خود را برای انجام فعالیت های گروهی موفق تربیت کنیم و این خود به یک معضل اجتماعی بدل شده و افراد در سنین بزرگسالی قادر به کار جمعی نیستند و به همین خاطر احتمال شکست خوردن در رسیدن به اهداف برای آنان افزایش می یابد.

بهره گیری از هنرهایی نظیر نمایش خلاق  کمک می کند تا دانش آموزان بتوانند مسائل و موضوعات را از روی تجربه بشناسند. نمایش خلاق موجب رشد شخصیت، پرورش عزت نفس می شود و کودکان یاد می گیرند که چگونه کار گروهی کنند. آنها به نقش آفرینی پرداخته و تخیل خود را بکار می گیرند.

همچنین می توانیم به تئاتر کودکان و نمایش کلاسی اشاره کنیم و متاسفانه در مدارس ما خبری از فعالیت های متنوع هنری نیست و به همین خاطر نتایج آموزشی حاصله تاثیر کمی در رشد خلاقیت کودکان خواهد داشت.

برای برطرف کردن این نقاط ضعف می توانیم روش ها ی دیگری را مورد بررسی قرار دهیم برای مثال می توان به طراحی گردشگاههای هنری پرداخت تا در آنجا کودکان در کنار والدین و مربیان کارآزموده هنر را درآغوش بگیرند.

این گردشگاههای هنری را می توان بطور مشترک با همکاری شهرداریها، متولیان آموزش هنر و سازمان های غیردولتی علاقمند بر پا نمود. در این مکان ها کودکان قادر خواهند بود خاک بازی کنند، با گل چیزهای مختلف خلق کنند، رنگ آمیزی کنند، در نمایش های خلاق شرکت کنند، آهنگ ها ی شادی بخش تولید کنند، در فضاهای سرسبز و زیبا گردش کنند و با دیگر کودکان بازی کنند و از دیدن آثار ایجاد شده یکدیگر لذت ببرند، آنچنان که قادر باشند در لحظاتی شیرین ذهن خود را به پرواز درآورده و با تجربه اندوزی به افکار جدید برسند و این خاطره خوش را تا آخر زندگی با خود به همراه داشته باشند.

در این مکان ها می توانند با مربیان علاقمند و دوستدار هنر کودک بحث و گفت و گو کنند و با خریداری کتاب های جذاب، هنر را به منزل خود ببرند.

مطالب مرتبط: کارگاه طرح درس نویسی

در همین اتفاقات است که ممکن است جرقه خلاقیت در ذهن کودکان رخ داده و زمینه های یک تحول در وجودشان شکل بگیرد.

اگر ما نمی توانیم از طریق مدارس خود هنر را به معنای واقعی آن به کودکان خود آموزش دهیم ضروری است که با ایجاد چنین گردش گاههایی که در بیرون شهرها می توان ایجاد کرد، فرصت دوستی میان هنر و کودکان را پدید آوریم.

در این مکان ها هنرمندان و صاحبنظران با کودکان و والدین آنها پیوند می خورند و نتایج آن رشد فرهنگ در کشور خواهد بود و چه بسا آثاری خلق شود که باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی به سوی این مکان های شگفت انگیز شود و دور از ذهن نخواهدبود که آثار کودکان بار دیگر بتواند بر روی هنرمندان تاثیر گذار باشد و شاهد ظهور سبک های جدیدی از هنر باشیم.

این گفته انشتین را بخاطر داشته باشیم که بیان داشت” نظریه نسبیت نمی توانسته در دوران بزرگسالی من شکل گرفته باشد، زیرا آدمی در بزرگسالی فرصتی برای اندیشیدن به فضا و زمان ندارد، اینها چیزهایی است که وقتی کودک بودم به آنها فکر کرده ام ”

امروزه کافی است گشتی در اینترنت بزنیم تا دریابیم که در کشورهای توسعه یافته سایت های فراوانی راه اندازی شده است که علاوه بر ارائه مطالب آموزشی برای معلمان، والدین و دانش آموزان، خود کودکان نیز به انتشار دیدگاههای خود در مورد هنر پرداخته اند و ضروری است که این گونه اقدامات از طرف متولیان امور هنری عملی شود.

منبع: هنر مدرسه

مطالب مرتبط

نظرات کاربران ۰

خرید حضوری تتر