تهران - اقدسیه - خیابان گلزار (ولیعصر ) - کوچه رضاییان - پلاک 8
  • تلفن تماس 021-26755506

  • آدرس ایمیل

هفت راه آسان برای آرام کردن نوزادان در حال گریه

هفت راه آسان برای آرام کردن نوزادان در حال گریه

روان‌شنان برای آرام کردن نوزادان روش‌های مختلفی از جمله مکیدن، تاب دادن، ایجاد یک الگوی خواب، بررسی قولنج، آروغ زدن بعد از غذا، قنداق کردن و بیرون رفتن را پیشنهاد کرده‌اند و استفاده از این روش‌ها می‌تواند به آرام کردن نوزادان کمک بکند.

  • مکیدن

به گزارش مجله انترنتی کودک و نوجوان، مکیدن اغلب منجر به آرامش نوزادان شده و باعث می‌شود آرام بگیرند، چه این‌که آنچه که می‌مکند یک انگشت، پستانک و یا شیر مادر باشد. با این حال، زمانی که نوزاد به خوبی تغذیه شده و فقط به‌دنبال راحتی است، انگشتان و پستانک بهترین کارایی را خواهند داشت. یک نوزاد گرسنه از مکیدن هر چیزی که گرسنگی را رفع نمی‌کند خسته خواهد شد. زمانی که یک کودک درد دارد و یا گرسنه است، شیر دادن به او بهترین راهکار خواهد بود.

  • تاب دادن

تاب دادن‌های سریع و ریتم‌دار و یا گرداندن نوزاد دومین روش پیشنهاد شده است؛ چرا که تاب دادن حرکاتی که نوزادان در شکم مادر تجربه کرده‌اند را برای‌شان تداعی می‌کند. سطح تحریک پذیری نوزاد، نیروی حرکتی لازم را برای گرداندن تعیین می‌کند. باید متوجه بود به اندازه‌ای کودک را تکان ندهید که خطرناک باشد. هم‌چنین مطمین شوید که سر نوزاد در یک وضعیت ثابت قرار گرفته باشد.

  • ایجاد یک الگوی خواب

سومین روشی که روان‌شناسان برای آرام کردن یک نوزاد پیشنهاد کرده، قرار دادن نوزاد در یک روال، هم به نوزاد و هم به مراقب و یا والدین کمک می‌کند تا سلامتی خود را حفظ کنند. خواب یک نقش حیاتی در رشد کودک و هم‌چنین در خلق و خوی او ایفا می‌کند. ایجاد یک روتین برای یک نوزاد یک اقدام بلند مدت است و یکی از چالش برانگیزترین کارهای سخت در امر فرزند پروری است. با این‌حال، کودکان زودتر از آنچه که فکرش را می‌کنید، یاد می‌گیرند. عادت‌ها این اطمینان را به ما می‌دهند که نوزادان به حد کافی به خواب و به بازی می‌پردازند و یک نوزاد شادتر کم‌تر به گریه می‌پردازد.

  • بررسی قولنج

بررسی قولنج هم‌ یکی از روش‌های پیشنهاد شده است و معمولاً در سنین حدود ۲ تا ۶ هفتگی شروع می‌شود و ۲۶ درصد از نوزادان را در دوره‌های مختلف درگیر می‌کند. یک گریه مداوم و غیرقابل توضیح می‌تواند ناشی از ناراحتی گاز معده باشد و یا این‌که نوزاد صرفا در تلاش است تا با محیط دنیای خارج از رحم انطباق پیدا کند. نوزاد را به پشت بخوابانید، هر دو پای او را نگهدارید و به‌صورت دوچرخه‌ای خیلی آرام حرکت دهید. مطالعات نشان می‌دهد نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند و دارای قولنج هستند، زمانی که مادر مصرف مواد لبنی را قطع می‌کند، به طرز قابل توجهی بهبود پیدا می‌کنند.

  • آروغ زدن بعد از غذا

آروغ زدن بعد از غذا خوردن اگر نادیده گرفته شود، منجر به ناراحتی زیاد در کودک می‌شود. هنگامی که نوزاد به خوبی تغذیه شد، او را در حالت بالا به پایین نگه دارید و به آرامی پشت او را مالش دهید. به آرامی این حرکت را تا زمانی که او آروغ بزند، تکرار کنید. هر چند این روش به رفلاکس کمک می‌کند، موارد حادتر ممکن است به نسخه‌ی داکتر نیاز داشته باشند. آروغ زدن ناراحتی را تسهیل کرده و نوزاد را آرام می‌کند.

  • قنداق کردن

یکی از موثرترین روش‌ها برای آرام کردن نوزاد نگه داشتن او است. این فرآیند چهار مرحله‌ای که به‌وسیله‌ی داکتر رابرت همیلتون ایجاد شده، تقلیدی است از حالت کودک در رحم مادر. کودک را برداشته و دستان او را مقابل قفسه‌ی سینه‌اش با یک دست جهت محافظت از چانه و قفسه‌ی سینه قفل کنید. پایین تنه‌ی نوزاد را با دست دیگر گرفته و به آرامی او را در یک حالتی با زاویه‌ی ۴۵ درجه قرار دهید. با تکان‌های آرام به پشت او بزنید و یا به آرامی او را به بالا و پایین حرکت دهید.

  • بیرون رفتن

طبیعت مهربان است و تاثیر آرامش بخشی بر کودکان دارد. بردن یک کودک در حال گریه به بیرون از خانه هم برای مراقب‌کننده و هم برای خود کودک التیام بخش است. پرندگان آواز خوان، خش خش برگ‌های متحرک و دیگر مناظر، اصوات و بوی‌های طبیعی می‌تواند حواس نوزاد را پرت کرده و او را آرام کند. حرکت و هوای تازه هم‌چنین به آرام کردن کودک کمک می‌کند. یکی از سخت‌ترین بخش‌های نگهداری از نوزاد، مجبور بودن به نگهداری و پرداختن به یک نوزاد در حال گریه است. با استفاده از راهنمایی‌هایی که در بالا آورده شد شما می‌توانید یک نوزاد آرام داشته باشید و یک والدین و مراقب شاد باشید.

منبع

برای ثبت نام در کارگاه های آموزشی (لمس کنید)

برای خرید کتاب های موسسه آموزشی برگ با قیمت کاملا استثنایی ( لمس کنید)

مطالب مرتبط

نظرات کاربران ۰

خرید حضوری تتر