تهران - اقدسیه - خیابان گلزار (ولیعصر ) - کوچه رضاییان - پلاک 8
  • تلفن تماس 021-26850704

  • آدرس ایمیل

نظریه‌های پیاژه درباره هوش کودکان

درس های مرتبط: تفکر همگرا و واگرا | خلاقیت چیست ؟ |انواع یادگیری

کودکان در روز اول مدرسه‌ی خود، مقدار زیادی یادگیری و بازداری در برابر یادگیری، به دست می آورند.

کودکان مبتدی، حتی آن‌هایی که زمینه‌ی فرهنگی و اقتصادی خانوادگی‌شان یکسان است، با همدیگر تفاوت‌های زیادی دارند. تفاوت هوش کودکان به میزان زیادی ناشی از تجارب گوناگونی است که آن‌ها در طول سال‌های قبل از مدرسه کسب کرده‌اند. تجاربی که مانند کوهی، روزانه رشد ذهنی آنان را یا برانگیخته و یا از پیشرفت آن جلوگیری می کنند.

چگونه می توانید به کودک خود کمک کنید، تا دوران مدرسه را با موفقیت شروع کند، نه در یک وضع زیان بخش و نامناسب؟ این جواب، به سوال دیگری بستگی پیدا می کند؛ چه چیز سبب موفقیت در مدرسه می شود؟

هوش کودکان

قبلاً حافظه خوب را بهترین و مؤثرترین عاملی می دانستند که یک کودک ممکن است داشته باشد. اکنون به سبب تغییرات گسترده‌ای که در مطالب آموزشی مدارس به وجود آمده است به فهمیدن، بینش و هوش کودکان دانش آموز توجه می شود. از کودک خواسته می شود که مطالب را تجزیه و تحلیل کرده، مقایسه نموده و به نتیجه برسد. به طور خلاصه این که کودک به جای حفظ کردن صرف، باید تفکر کند.

بگذارید این نکته را روشن کنم که منظور من از «مدرسه» آموزش رسمی و برنامه‌ی تحصیلی است که در پایه‌ی اول دبستان آغاز می شود.

مطالبی از قبیل چگونگی سازش با دیگران و تطابق با گروه‌هایی که در مهد کودک‌ها ارزش زیادی دارند، موضوع بحث این کتاب نیستند. چیزی که من خواهان آنم که راجع به آن صحبت کنم، رشد و تحول ذهنی کودکان است. این نظریه که:«هوش کودکانمیزان ثابتی دارد و در زمان لازم و با سرعت مطلوب خود شکوفا می شود تا به یک نقطه پیش بینی شده قبلی برسد» امروزه به میزان قابل توجهی از اعتبار افتاده است. تجارب کودک نقش مهمی را در رشد ذهنی او بازی می کنند. متخصصان یادگیری عقیده  دارند که در زمینه رشد ذهنی ما نمی توانیم همان گونه که انتظار داریم دندان‌های شیری کودک با فرارسیدن زمان دندان‌های دائمی او بریزند،غیر فعالانه منتظر بمانیم. اگر کودکی آمادگی یادگیری را نداشته باشد، ما می توانیم او را در جهت آماده شدن کمک کنیم.

بیشتر بخوانید: چرا خلاقیت، اهمیت و ضرورت زیادی دارد؟

مربی مهد کودک
کارگاه مربیگری مهد کودک

مطالب مرتبط

نظرات کاربران ۰

خرید حضوری تتر