تهران - اقدسیه - خیابان گلزار (ولیعصر ) - کوچه رضاییان - پلاک 8
  • تلفن تماس 021-26850704

  • آدرس ایمیل

معرفی 3 نوع اختلالات رایج دوران کودکی و نوجوانی

معرفی 3 نوع اختلالات رایج دوران کودکی و نوجوانی

بر اساس مطالعات انجام شده درباره ی بهداشت روانی کودکان و نوجوانان ، شخصیت افراد در همان دوران کودکی و نوجوانی شکل می گیرد  و میزان مفید بودن آن ها به چگونگی شکل گیری شخصیت وی و حل مسائل و مشکلات او در دوران کودکی و نوجوانی بستگی دارد به همین دلیل طبق نظر روانشناس کودک و روانشناس نوجوان توجه به مسائل و مشکلات کودکان و نوجوانان و همچنین اختلالات دوران کودکی و نوجوانی را مهم تلقی می کند و به عبارتی مشاور کودک و مشاور نوجوان انتخاب نو مشاوره کودک و نوجوان و تشخیص اختلالات روانی برای درمان و بهبود وضعیت آن ها را مهم تلقی می کند زیرا که این اختلالات می توانند تاثیر زیادی به زندگی اجتماعی آن ها در آینده و بزرگسالی ایجاد کند .

رشد کودکان و نوجوانان به چه صورتی است ؟

طبق نظر دکتر روانشناس کودک مرکز روانشناسی برای این که والدین بتوانند از مسائل دوران کودکی و نوجوانی درک بهتری داشته باشند و از آن جایی که کودکان پیوسته در حال رشد و تحول هستند و با افزایش سن با تغییرات جسمی و روانی رو به رو هستند .  دوره کودکی را از نظر ویژگی های روانشناختی می توان به سه مرحله تقسیم کرد که به کودکی اولیه یهنی از تولد  تا دو سالگی می باشد و به نظر پیاژه اولین ساخت های ذهن کودک از طریق دخل و تصرف فعالانه در اشیا ایجاد می شود و کودکی میانی از دو تا هفت سالگی و کودکی پایانی که از هفت تا دوازده سالگی می باشد  و پس از آن بلوغ که یکی از دوره های مهم زندگی می باشد و در این دوره تغییرات فیزیولوژیکی و روانی موجب ایجاد تحولات عمیق در فرد می گردد . وجود تعارض های شدید درونی ، لزوم توجه بسیار به نوجوان را یادآوری می نماید . شناخت این تحولات از بروز مشکلات رفتاری و عاطفی جلوگیری می کند و در صورت عدم اطلاعات کافی از خصوصیات این دوره احتمال بروز مناقشات خانوادگی و اجتماعی را به همراه خواهد داشت در این راستا مراقبت از حالات روانی کودکان و نوجوانان امری ضروری می باشد و از بروز بسیاری مشکلات جلوگیری می کند به همین دلیل طبق نظر دکتر روانشناس نوجوان مرکز مشاوره انتخاب نو والدین باید با چگونگی رشد جسمانی ، اجتماعی ، عاطفی آن ها آشنایی کافی داشته باشند .در ادامه به معرفی اختلال های دوران کودکی و نوجوانی می پردازیم که نیازمند توجه و پیگیری و درمان می باشند تا از بروز بسیاری مشکلات در بزرگسالی جلوگیری شود .

اختلالات دوران کودکی و نوجوانی بر اساس روانشناسی کودک و روانشناسی نوجوان چیست ؟

اختلالات دوران کودکی و نوجوانی بر اساس روانشناسی کودک و نوجوان می توان به وسواس ، اختلال سازگاری ، افسردگی ، اضطراب ، اختلال یادگیری و … اشاره کرد که در ادامه به معرفی چند مورد از آن ها می پردازیم .

1)     اختلال وسواس در کودکان و نوجوانان :

وسواس عبارت است از اعمال ، افکار  تکرار شونده که افراد به آن تسلط ندارند و کودک و نوجوان ممکن است که نسبت به بی منطق بودن  این اعمال و افکار آگاه باشد اما پیوسته آن ها را تکرار کند .  طبق نظر مشاور روانشناس کودک و نوجوان ، افرادی که در خانواده های سخت گیر و بسیار کنترل کننده زندگی می کنند ، رفتار های وسواسی از خود نشان می دهند . عدم توانایی در تصمیم گیری ، شک و تردید داشتن در انجام کار ها ، نظم و ترتیب بیش از حد و اغلب این کودکان و نوجوانان از اضطراب رنج می برند و برای کاهش سطح میزان اضطراب خود را درگیر انجام اعمال و افکار غیر منطقی و تکراری می کنند .

2)     اختلال سازگاری در کودکان و نوجوانان :

اختلال سازگاری در کودکان و نوجوانان به صورت نشانه های رفتاری یا هیجانی در پاسخ به عوامل فشار زای روانی و اجتماعی می باشد . پریشانی ذهنی و اختلال در عملکرد تحصیلی و اجتماعی می باشد . طبق نظر مشاور روانشناس نوجوان عامل ایجاد این فشار ممکن است به خاطر مشکلات تحصیلی و خانوادگی باشد . اختلال سازگاری می تواند با اضطراب ، افسردگی و مسائل دیگر در ارتباط باشد  و نیازمند بررسی دقیق دلایل آن و کمک به آن ها برای بهبود شرایط کودکان و نوجوانان می باشد .

3)      اضطراب در کودکان و نوجوانان :

طبق تحقیقات انجام شده اضطراب را احساس رنج آوری معرفی می کنند که در کودکان و نوجوانان به صورت های مختلفی خود را نشان می دهد و از دلایل آن می توان به احساس گناه ، احساس عدم کفایت در انجام کار ها ، احساس عدم تایید از جانب بزرگسالان ، احساس نا امنی ، از نشانه هایی است که در کودکان و نوجوانان شاهد آن می باشیم . اضطراب در کودکان و نوجوانان می تواند به صورت رفتار هایی که بیانگر اضطراب هستند و می توانند دلایلی تخیلی برای اضراب خود بیاورند و یا ممکن است که نشانه های اضطرابی را داشته باشند و هیچ دلیلی برای آن نداشته باشند و حتی ممکن است که نشانه های اضطراب را نداشته باشند اما از موقعیت ها و شرایطی دوری و اجتناب کنند که تشخیص هر کدام از دلایل زیر نیازمند مصاحبه با فرد می باشد .

درمان اختلالات روانی در کودکان و نوجوانان به چه صورتی است ؟

درمان شناختی رفتاری :

در این روش الگوهای رفتاری که مناسب فرد نیست شناسایی شده و کمک می شود تا الگوهای رفتاری مناسب و صحیح جایگزین الگو های رفتاری اشتباه شوند .

آموزش :

آموزش دادن مهارت های مدیریت استرس و اضطراب و یا مدیریت زمان در مکان های آموزشی و تحصیلی از مواردی هستند که برای کودکان و نوجوانان مناسب خواهد بود .

نوروفیدبک :

نوروفیدبک توسط متخصص نوروفیدبک در مرکز مشاوره روانشناسی انتخاب نوانجام می شود و برای درمان و بهبود اختلالاتی نظیر وسواس ، اضطراب در کودکان  بسیار مناسب می باشد .

منبع

برای ثبت نام در کارگاه های آموزشی (لمس کنید)

مطالب مرتبط

نظرات کاربران ۰

خرید حضوری تتر