تهران - اقدسیه - خیابان گلزار (ولیعصر ) - کوچه رضاییان - پلاک 8
  • تلفن تماس 021-26755506

  • آدرس ایمیل

ده نکته در مورد کتاب خواندن (یا چگونه کتاب‌خوان شویم و کتابخوان باقی بمانیم؟)

ده نکته در مورد کتاب خواندن (یا چگونه کتاب‌خوان شویم و کتابخوان باقی بمانیم؟)

 

 

در این نوشته از تجربیات خودم از کتاب‌خوانی گفته‌ام و به این سوالات پرداخته‌ام: چگونه کتابخوان شویم و به مطالعه عادت کنیم؟ چگونه کتاب خواندن را شروع کنیم؟ و چگونه کتاب بخوانیم؟ چه کتابی بخوانیم؟ اگر میخواهید کتاب‌خوان شوید با این نوشته همراه شوید و حتما کتاب رایگانی که در متن معرفی شده را هم دانلود کنید.

۱- نگاهتان را به کتاب تغییر دهید. (نکته‌ای برای شروع کتاب خواندن و نوع نگاه به کتاب‌ها)

همانطور که قبلا هم گفته ام ، در پاسخ به این سوال که چرا کتاب خواندن مفید است و اهمیت کتاب خواندن در چیستبهتر است به آن به چشم یک کالای لوکس نگاه نکنید، کالایی که هیچ وقت هم پولی برای خریدنش ندارید!باید بگویم که کتاب قرار است به بهبود کیفیت زندگی ما کمک کند.  پیش از آنکه به این فکر کنیم که چه کتابهایی بخوانیم بهتر است به نوع نگاهمان به کتاب توجه کنیم.

پس لطفا با خوردن یک پیتزای کمتر، کتاب بخرید و به آن به عنوان ابزاری برای افزایش آگاهی های خود نگاه کنید. شک نکنید این افزایشِ آگاهی، منجر به بهبود کیفیت زندگی تان خواهد شد. قبل از هر چیزی، کیفیت زندگی ما تابعی از افکار ماست.

۲- چه کتابی بخوانیم ؟ کتابِ خوب بخرید. (اهمیت کتاب خوب خواندن کمتر از اهمیت کتابخوانی نیست

همه کتابهای نوشته شده، پنانسیل بهبودِ کیفیت زندگی شما را ندارند. مهم است که بدانیم چه کتابی بخوانیم. میتوانید از  آن دوستانتان که اهل کتاب هستند، سراغ کتابهای خوب را بگیرید.اگر سوالتان این است که با چه کتابی شروع کنیم؟ یا برای کتاب خواندن از کجا شروع کنیم‌؟ حتما سری به این فهرست بزنید) همچنین می‌توانید فهرستی از ۸ کتاب مناسب برای شروع کتابخوانی را که در آدرس زیر معرفی کرده‌ایم را مشاهده کنید

برای کتاب خواندن از کجا شروع کنیم‌؟ ( لمس کنید)

 

 

 

اهمیت کتاب خوب خواندن کمتر از اهمیت کتابخوانی نیست. و البته پیشنهاد من این است که کتابِ خوبی را که پیدا کرده اید، حتما بخرید. اصولا ما آدمها برای چیزی که پولی بابتش بپردازیم، ارزش بیشتری قائل هستیم. پس لطفا بیخیال امانت گرفتن کتاب شوید و این توصیه را در مسیر شروع کتاب خواندن خود جدی بگیرید.

۳- چگونه کتاب بخوانیم ؟ کتابِ خوب را خوب بخوانید. (روش کتابخوانی بسیار مهم است)

یادمان باشد کتابی که خریده ایم، قرار است زندگی ما را بهتر کند. اینکه چگونه کتاب بخوانیم هم خیلی مهم است. دوریالِ شبکه سه که نگاه نمی کنید تا منتظر آخرش باشید ببینید چه میشود. اصطلاحی که من در این مورد دارم این است که کتابهای خوب را باید خورد!روش کتاب خوانی بسیار مهم است.

۴- کتاب را خلاصه کنید. (به خصوص در شروع کتابخوانی)

خلاصه کردن کتاب، دو فایده اصلی دارد:

  • به فهم بیشتر شما از کتاب کمک میکند. سعی کنید از روی کتاب رونویسی نکنید. یک قسمت را بخوانید و سپس با زبان خودتان آن را خلاصه کنید. اینگونه ذهنتان بیشتر درگیرِ کتاب خواهد شد و احتمال بخاطرسپاری مفاهیمِ آن هم بیشتر است.
  • رجوع مجدد به مطالب کتاب را ساده تر میکند. حتما در آینده نیاز خواهید داشت تا مجددا به مفاهیم این کتاب مراجعه کنید. اگر خلاصه ای از کتاب داشته باشید که خودتان آن را نوشته اید، مراجعه مجدد و مرور مفاهیم برایتان لذت بخش تر و مفیدتر خواهد بود.

پیشنهاد من این است که خلاصه شخصی خودتان را داشته باشید. اما خواندن خلاصه دیگران از آن کتاب هم میتواند مفید باشد. یک روشِ خوبِ استفاده از خلاصه های دیگران، قرار دادن آن خلاصه کنار دستتان هنگام خواندن کتاب است. اینگونه میتوانید هرجا که لازم دانستید، مطالبی را هم خودتان اضافه کنید.

ممکن است برای خیلی‌ها سوال پیش بیاید که چگونه عادت به مطالعه کنیم، ایده‌ای که به شما بسیار کمک خواهد کرد این است که برای انتشار خلاصه‌های خودتان وبلاگ یا کانال تلگرام هم بزنید. شوق خلاصه کردن و قرار دادن خلاصه‌های کتاب در یک جای مشخص باعث ایجاد عادت به کتابخوانی شما میشود. علاوه بر این پیشنهاد می‌کنم که مورد بعدی را حتما رعایت کنید.

اطلاعات بیشتر لمس کنید

 

۵- چگونه عادت به مطالعه کنیم؟ (کم بخوانید، ولی همیشه بخوانید.)

مفهوم آهسته و پیوسته پیمودن مسیر را لطفا رعایت کنید. مگر قرار نیست کتاب به بهبود کیفیت زندگی ما کمک کند؟ پس چرا باید خواندنِ کتاب را قطع کنیم؟

در پاسخ به این سوال که چگونه به کتاب خواندن علاقه‌ مند شویم ؟ و چگونه به کتاب خواندن عادت کنیم ؟ باید گفت که بهترین کار برداشتن گام‌های کوچک اما پیوسته است.

مفاهیمِ کتاب را آهسته آهسته بفرستید توی مغزتان، تا برود و سر جایش بنشیند. هنگام خواندنِ کتاب، خوب به مطالبش فکر کنید. دوره های تندخوانی و این داستانها را رها کنید. حالا که فهمیدید چه کتابهایی بخوانید و کتاب‌های مناسب را پیدا کرده‌اید رهایشان نکنید.

اگر محلی برای ثبت تداعی های خودتان هنگام خواندن کتاب هم داشته باشید، عالی است. سعی کنید مصداقِ مفاهیمِ کتاب را در زندگی خودتان پیدا کنید و به راه حلهای جدیدی برسید.

۶- چند کتاب را با هم بخوانید.

ممکن است هنگام خواندن بهترین کتاب هم، روزی برسد که دوست نداشته باشید سمتِ آن کتابِ خاص بروید. برای اینجور مواقع همیشه یک یا دو کتاب دیگر هم در دست مطالعه داشته باشید تا سراغ آنها بروید. یادمان باشد که قرار نیست از روی بی حوصلگی فقط کتاب را تمام کنیم، پس کتاب را باانرژی بخوانید.

۷- با برنامه کتاب بخوانید. جریمه را فراموش نکنید.

بعد از اینکه تصمیم گرفتید کتاب خواندن را به یک روند همیشگی در زندگیتان تبدیل کنید، یک برنامه هفتگی برایش داشته باشید. از کم شروع کنید. مثلا به صورت میانگین روزانه نیم ساعت، مجموعش میشود هفته ای ۳٫۵ ساعت. اگر یک روز نتوانستید برنامه را رعایت کنید، سعی کنید روزهای بعد جبرانش کنید. عناوین کتاب‌ها را از قبل آماده کنید تا پاسخ سوالی مانند چه کتابی بخونم را از قبل داشته باشید.

علاوه بر مورد شماره ۵، جریمه گذاشتن باعث می‌شود که شما با نظم بیشتری به مطالعه و کتابخوانی ادامه دهید و کتاب خواندن برایتان یک عادت می‌شود. پس یکی از مهم‌ترین نکات در پاسخ به سوال چگونه کتاب خواندن یک عادت می‌ شود این است که نظم در برنامه مطالعه را رعات کنید.

برای اطمینان از رعایت این برنامه توسط خودتان، برای انجام ندادنش، یک جریمه برای خودتان درنظر بگیرید، پیشنهاد من این است که جریمه از نوع پرداخت پول باشد!

۸- مفاهیم کتاب را برای دیگران هم تعریف کنید. (چگونه یک کتابخوان حرفه ای شویم)

برای اینکه تبدیل به یک کتابخوان حرفه‌ای شوید با این دید کتاب را بخوانید که باید مفاهیم آن را به صورت ساده برای دیگران توضیح دهید. این کار باعث میشود، مفاهیم را بهتر یاد بگیرید. اساسا وقتی ما یک مفهوم را بتوانیم برای دیگران هم توضیح بدهیم، یعنی آن را به خوبی یاد گرفته ایم. سعی کنید شنونده خوبی را انتخاب کنید تا ذوقِ تعریف کردنتان از بین نرود!

شاید هم با این تعریف کردن و توضیح دادن مطالبِ کتاب، دیگران هم به خواندنش ترغیب شدند؛ اینگونه با یک تیر دو نشان زده اید. اگر کسی از اطرافیانتان پرسید: چه کتابی بخونم، فرصت خوبی نصیبتان شده، بروید و در مورد آخرین کتابی که خوانده‌اید به او توضیح بدهید.

۹- مفاهیمِ کتاب را زندگی کنید.

اهمیت کتاب خواندن در این بود که کتاب به بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند. پس سعی کنید، مفاهیمی را که فرا گرفته اید، در زندگی خودتان هم بکار بگیرید. تا میتوانید به مفاهیم فکر کنید و دنبال مصادیق آن در زندگی تان باشید.

بعد از اینکه فهمیدیم چه کتابهایی بخوانیم و چگونه کتاب خوان شویم، باید برویم و به آموخته‌هایمان عمل کنیم.

۱۰- اعتیاد جدیدتان مبارک!

عادت به کتابخوانی می‌تواند دنیای ما را دگرگون کند. موارد بالا را که رعایت کنید، کم کم معتاد به کتاب خواندن میشوید. فکر نکنم اعتیادی لذت بخش تر از این در دنیا وجود داشته باشد.

 

 

منبع

 

کتابخوانی را شروع کنید

 

برای خرید کتاب های موسسه آموزشی برگ با قیمت کاملا استثنایی ( لمس کنید)

 

]

برای ثبت نام در کارگاه های آموزشی (لمس کنید)

فرصت را از دست ندهید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران ۰

خرید حضوری تتر