تهران - اقدسیه - خیابان گلزار (ولیعصر ) - کوچه رضاییان - پلاک 8
  • تلفن تماس 021-26755506

  • آدرس ایمیل

تاثیر ویروس کرونا در برگزاری گالری ها

تهران-ایرنا- تمهیدات پیشگیرانه برای کنترل شیوع ویروس کرونا در کشور افتتاح گالری های هنری را لغو کرده است.

بیشتر بخوانید: قرنطینه شدن گل های آفتاب گردان ونگوگ به دلیل کرونا

بر اساس سنت اهل هنر عصرهای آدینه، تقویم نمایش آثار هنری اولین روز خود را در گالری ها سپری می کند و هرهفته شاهد بر دیوار رفتن آثار هنرمندانی هستیم که امکان مواجهه آثار خود با مخاطبانشان در این فضاها فراهم می شود.

گالری گردان نیز با مطالعه گزارش های گالری گردی، نمایشگاه های مورد علاقه خود را انتخاب می کنند و در این روز با حضور در این فضاها فرصت دیدار با هنرمندان خالق اثر و دیگر مخاطبان به آشنایی بدل می شود.

نمایشگاه های نیمه اول اسفند تهران در راستای تمهیدات پزشکی که پیش تر با لغو کلیه رویدادهای فرهنگی و هنری تهران به دستور عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد به توصیه  اداره کل هنرهای تجسمی ارشاد با لغو افتتاح  نمایشگاه پایتخت ختم شد.

در پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که رویدادهای فرهنگی و هنری را به زمانی در آینده موکول کرد کرد آمده است: باتوجه به توصیه‌های اکید بهداشتی در شرایط کنونی و ضرورت پیشگیری مناسب از خطر ابتلا به بیماری، تمام برنامه‌های هنری و سینمایی در سراسر کشور تا پایان هفته جاری تعطیل شد.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توئیتی نیز با تاکید براینکه کرونا طاعون نیست، نوشت: مراقبت را جدی بگیریم اما از آن وحشت نکنیم.

در آغاز سال سیل آمد اما مهربانی از زخم خرابی کاست. کرونای پایان سال را هم می‌توان به مهر و همکاری زمین‌گیر کرد.

همچنین در توصیه اداره کل هنرهای تجسمی از گالری های سراسر کشور که روز گذشته سه شنبه منتشر شد از گالری ها خواست شد تا مراسم افتتاحیه و اختتامیه ها خود را تا اطلاع ثانوی کنسل کنند.

در این درخواست نوشته شده است: با توجه به شیوع ویروس کرونا که موجب نگرانی جدی در جامعه شده است و حسب دستور وزارت ‏بهداشت، از برگزارکنندگان خواستاریم تمامی نمایشگاه ها و هرگونه تجمعات هنری به زمانی بعد ازعادی شدن شرایط بهداشتی ‏موکول شود.

رویدادهای هنری که تا اواسط اسفند ماه گذشته به دلیل کرونا تعطیل شد بسیار زیاد بود

در زیر به بخشی از آنان اشاره شده است

جشنواره فیلم تصویر تا پایان هفته اول اسفند تعطیل شد

تمام اکران‌های سینمایی در سینماهای سراسر کشور، جشنواره فیلم تصویر تا پایان هفته جاری تعطیل است.

تمام نشست‌ها، مهرواره‌ها، جشنواره‌ها و تئاترهای کانون طی ۱۰ روز تعطیل شد. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با صدور اطلاعیه‌ای تمامی نشست‌های عمومی، مهرواره‌ها، جشنواره‌ها و تئاترهای خود را طی ١٠ روز آینده لغو کرد.

همچنین فعالیت جاری مراکز کانون و کارگاه‌های عادی مطابق سیاست‌های ابلاغی منطقه‌ای و مراجع رسمی دارای صلاحیت، اجرا خواهد شد. تعطیلی ۱۰ روزه نمایش‌های کانون در همین حال سالن‌های نمایش کانون نیز به دلیل رعایت مسایل بهداشتی در پی شیوع بیماری ویروسی کرونا به‌ مدت ۱۰ روز تعطیل می‌شود. اداره کل سینمایی و تئاتر کانون نیز با صدور اطلاعیه‌ای از تعطیلی اجرای نمایش‌های کانون تا ۱۰ روز آینده خبر داد.

در حال حاضر نمایش‌های «آرزوهای یک موش کور»، «هفت‌خوان کودکان» در سالن گلستان و بوستان مرکز تولید تئاتر و نمایش «کلوچه دارچینی» در سالن سینما تئاتر کانون روی صحنه است که این نمایش‌ها تا ۱۰ روز اجرا نخواهند داشت.

 مراسم گرامیداشت روز جهانی زبان مادری که قرار بود امروز از سوی پژوهشکده زبان شناسی، کتیبه ها و متون در موزه ملی برگزار شود و کنفرانس ملی عبور از تحریم اقتصادی با اتکا به فرهنگ که قرار بود در روز سه شنبه ۶ اسفند مراسم افتتاحیه آن برگزار شود، با اعلام روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی به دلیل توصیه های مراجع بهداشتی درمانی از جمله ابلاغیه جدید وزارت بهداشت مبنی بر لغو کلیه همایش ها و کنگره های کشور به موعد دیگری موکول شد که متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

نخستین همایش ملی نام آوران فرهنگی و ادبی ایران: بررسی کارنامه علمی استاد ایرج افشار و اختتامیه نهمین جشنواره بین المللی مد و لباس نیز قرار بود امروز برگزار شودند لغو شدند. 

مراسم گرامیداشت «جهان کتاب» نیز از سوی اتحادیه ناشران و کتابفروشان در روز ۴ اسفند لغو شد.

موسسه نمایشگاه فرهنگی ایران نیز طی بخشنامه ای اعلام کرد: قابل توجه ناشران محترم منتخب نمایشگاه کتاب قزوین و ارومیه براساس بخشنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به ابلاغ و تاکیدات وزارت بهداشت مبنی بر جلوگیری از بیماری کرونا ، ضمن تشکر از  همراهی های همه ناشران محترم نمایشگاه قزوین لغو شد.

اختتامیه جشنواره هنرهای تجسمی فجر در روز جمعه ۹ اسفند، نشست خبری فراخوان کتاب ماه و سال کودک و نوجوان امروز در کانون پرورشی فکری، نشست امروز بازتولید روابط فرهنگی ایران در گام دوم انقلاب با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از دیگر برنامه های لغو شده برای ضرورت مقابله با کرونا هستند.

بیماری کووید-۱۹ ناشی از ویروس کرونا جدیدی است که از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت. این بیماری تا امروز (سه شنبه) باعث مرگ ۲ هزار و ۷۰۴ نفر در جهان شده است که بیشتر آنان در چین بوده‌اند.

براساس اعلام رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،‌ آمار مبتلایان به ویروس کرونا درایران به ۱۳۹ نفر و موارد فوت ناشی از آن به ۱۹ نفر رسیده است.

این بیماری اگرچه واکسن و درمان خاصی ندارد؛ قابل پیشگیری است و به‌ راحتی و با راهکارهای ساده می‌توان از شیوع و ابتلا به این کرونا جلوگیری کرد؛ مردم باید از تردد و تماس‌های غیرضروری و حضور در اجتماعات پرهیز کنند، فاصله منطقی را با همه افراد (یک متر) رعایت کرده و روبوسی و دست دادن‌ را کنار بگذارند. همچنین افرادی که علائم سرماخوردگی دارند، در منزل بمانند، به سرعت مراقبت‌های درمانی را از طریق پزشکان انجام دهند و با سایر افراد تماس نداشته باشند.

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط

نظرات کاربران ۰

خرید حضوری تتر