تهران - اقدسیه - خیابان گلزار (ولیعصر ) - کوچه رضاییان - پلاک 8
  • تلفن تماس 021-26755506

  • آدرس ایمیل

تاثیرات قصه گویی در کودکان

اگر هنوز از تاثیرات قصه گویی در کودکان آگاه نیستید یا می خواهید اهمیت آن را به دیگران انتقال دهید، موارد زیر را مطالعه کنید:

  • یکی از بندهای پیمان نامه‌ی حقوق بشر حق شادی و حق آموزش است. کودکان حق دارند در محیطی شاد بزرگ شوند و آموزش ببینند. همچنین آن‌ها باید شرایط شرکت در فعالیت‌های فرهنگی و هنری داشته باشند. قصه گویی نیز یک از فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی است و گوش دادن به قصه موجب شادی و لذت کودکان می شود.
  • یکی از تاثیرات قصه گویی در کودکان بالا بردن کیفیت آموزش است. کلاس علوم یا فیزیکی را تصور کنید که معلم، دروس علمی را در قالب داستان به کودکان آموزش می دهد. کودکان علاوه بر لذت بردن از کلاس، درس را یاد می گیرند و تمایل بیشتری برای حضور در کلاس دارند. حال اگر همین دروس با بیانی خشک آموزش داده شوند، نه کودک علاقه‌مند به یاد گیری خواهد بود و نه آموزگار از کلاس خود لذت خواهد برد، چه اتفاق خوبی است اگر در مدارس از قصه گویان دعوت شود تا تسهیل کننده‌ی آموزش برخی از کتاب‌های درسی باشند.
تاثیرات قصه گویی در کودکان
  • از طریق قصه‌ها و افسانه‌ها می توان فرهنگ و تاریخ یک کشور را به کودکان آموزش داد. در بیشتر مدارس کشورهای مدرن سال‌های ابتدایی آموزش کودکان به قصه گویی اختصاص دارد، چرا که با این روش قصه‌های کهن کشورشان را به کودکان انتقال می دهند و از کودکی حس میهن پرستی و کشور دوستی را در آن‌ها تقویت می کنند. اما در ایران با روش‌های نامناسب و خشک داستان‌ها و اشعار کهن سرزمینمان آموزش داده می شود و باعث شده است نوجوان‌ها به سمت غرب گرایش پیدا کنند و ازفرهنگ و تاریخ سرزمین خود دور شوند. حال هرچقدر که ما قصه‌ها و افسانه‌های کهن را برای فرزندانمان تعریف کنیم آن‌ها را به فرهنگ کشورمان نزدیک‌تر کرده‌ایم و می توانیم به آینده ای روشن ایمان داشته باشیم.
  • از جمله تاثیرات قصه گویی در کودکان ایجاد ارتباط عاطفی بین قصه گو و شنونده (کودکان) است. از این طریق می توان با کودک رابطه‌ای دوستانه برقرار کرد و با دغدغه‌هایش آشنا شد. برخی از کودکان تمایلی به صحبت کردن ندارند اما در ارتباط با قصه‌گوی ماهر حرف‌هایشان را می گویند و از نیازهایشان صحبت می کنند. قصه گو هم می تواند این نیازها را یادداشت کند و در اختیار مشاورین، کادر آموزشی و والدین کودک قرار دهد.
  • توانایی‌های کودک را در زمینه‌های عاطفی، اخلاقی، اجتماعی افزایش می دهد و به او کمک می کند تا درکی از تجربه‌های خود در دنیا داشته باشد، کودک به اصطلاح اجتماعی می شود و می تواند رابطه‌ی بهتری با جامعه و مردم برقرار کند، کودکان بنا بر سن کمی که دارند، تجربیات کمتری نیز دارند، می توان از طریق کتاب و روایت کردن داستان‌ها این فقدان را جبران و زندگی انسان‌های متفاوت را به کودکان نشان داد و راه و رسم زندگی کردن را به آن‌ها آموزش داد.

بیشتر بخوانید:

14 نکته تدریس از زبان پنی ار

نظریه های پیاژه درباره هوش کودکان

مربی مهد کودک
کارگاه مربیگری مهد کودک

مطالب مرتبط

نظرات کاربران ۰

خرید حضوری تتر