تهران - اقدسیه - خیابان گلزار (ولیعصر ) - کوچه رضاییان - پلاک 8
  • تلفن تماس 021-26850704

  • آدرس ایمیل

تأثیر رنگ بر روی کودکان

تأثیر رنگ بر روی کودکان

 

رنگها بر روی عملکرد، ذهن و احساسات بدن با تولید انرژی ناشی از انعکاس نور تاثیر میگذارند. مطالعات انجام شده به وضوح نشان دهنده تاثیر رنگ بر بخش خلاقیت، بهره وری و یادگیری مغز می باشد. اثرات رنگ بر روی انسان ها می تواند متفاوت باشد؛ باعث ایجاد هیجان، آرامش دادن، الهام دادن، افزایش اضطراب یا تنش و یا حس صلح شود. این اثرات بیشتر در کودکان دیده می شود. کودکان می توانند حساسیت بیشتری نسبت به رنگ داشته باشند.

به همین دلیل در انتخاب رنگ مناسب برای کودکان باید بسیار دقت داشت. با استفاده از یک رنگ قرمز شدید در اتاق، یک کودک مضطرب، یا پوشیدن لباس های قرمز یا دادن یک کوله پشتی قرمز می تواند او را بیشتر و بیشتر بی قرار و پرتحرک کند. همین امر برای کودکان بیش فعال نیز صادق است.

هنگامی که از رنگ قرمز پر انرژی در اطراف یک کودک بیش فعال استفاده می شود، این ترکیب می تواند منجر فعالیت بیش از حد کودک در تمام روز شود و همچنین می تواند بر روی کودک تأثیر منفی بگذارد. لذا مناسب است در وسایل کودکان پر انرژی و بیش فعال از رنگ آبی، سبز و بنفش استفاده شود.

لازم است که در طراحی اتاق های کودکان نیز بسیار حساس باشیم. به طور طبیعی، همه اتاقها در خانه های ما اهمیت دارد، اما اتاق کودک باید با عناصری که به تحصیل و توسعه مغز کمک می کند جذاب و سرگرم کننده باشد،. در انتخاب رنگ دیوار برای اتاق، باید تلاش کنیم که برای آنها یک محیط مطالعه مناسب، که باعث آرامش جسمی و روحی آنان را در پی داشته باشد. و محیطی را مهیا سازیم که کودک بتواند خواب راحت داشته باشد.

شاید اتاق های خواب برای والدین اهمیت عادی داشته باشند. با این حال، برای یک کودک، این مکانی است که در آن می خوابد، نقش خود را بازی می کند و وقت خود را با دوستانش می گذراند. اتاق یک نوزاد و یک کودک 4 ساله نباید حتی الامکان یکسان باشد.

رنگ یکی از قوی ترین و مهم ترین اجزای طراحی داخلی است. رنگ میتواند بر واکنشهای روانشناختی و همچنین سلامت فیزیولوژیکی کودکان تأثیر بگذارد. به خصوص در کودکان سنین 6 تا 7 ساله که مدرسه را شروع کرده اند اما هنوز نمیتوانند با مهارتهای خواندن و نوشتن به طور کامل ارتباط برقرار کنند، رنگ نشان دهنده منبع بسیار مهمی از اطلاعات بیرونی است.

مطالعات انجام شده در سالهای اخیر به ما نشان داده است که رنگ تنها برای ایجاد محیط های زیبا و ظریف استفاده نمی شود بلکه رنگ مولفه مهم طراحی فضاهای آموزشی کودکان است. که کودکان به وسیله آن در فضایی که امکانات و فرصت یادگیری آنها را فراهم می کنند یاد می گیرند تا توانایی بالقوه خود را نشان دهند. تحقیقات انجام شده نقش عوامل محیطی در ایجاد سطوح موفقیت و بهره وری، کاهش میزان خطا و القا رفتار مثبت کودکان ایفا می کنند، نشان می دهد.

 

مهارت های زندگی

برای اطلاعات بیشتر لمس کنید

چگونه رنگ ها بر مغز کودکان و همچنین کودکان تاثیر می گذارند؟

رنگها می توانند بسته به شرایطی که در آن استفاده می شوند، اثرات مثبت یا منفی داشته باشند. هر رنگی که در یک اتاق استفاده می شود باعث ایجاد یک اثر مثبت، یا ایجاد واکنش منفی شود. یا در معرض تحریکات بیش از حد می تواند باعث تغییر در الگوی تنفس، ضربان قلب، فشار خون و تنش عضلانی شود. از سوی دیگر، محرک های خیلی کمی می توانند منجر به اضطراب، بی خوابی، واکنش عاطفی بیش از حد، از دست دادن حوصله شوند.

به عنوان مثال، یک محیط کاملا سفید باعث عدم تحرک می شود و بر خلاف انتظارات، یک اثر متعادل یا خنثی ایجاد نمی کند.

مطالعات علمی نشان می دهد که رنگ نه تنها بر لایه بیرونی مغز، بلکه کل سیستم عصبی مرکزی بدن نیز تاثیر می گذارد. با توجه به سیستم اندازه گیری EEG و پالس، مردان و زنان به رنگ متفاوت واکنش نشان می دهند. مشاهده شده است که پالس یک کودک پرخاشگر در یک اتاق که در رنگ آبی یا صورتی رنگ دارد، آرام تر است.

هنگامی که رنگ از چشم به مغز منتقل می شود، مغز هورمونی را که تأثیری بر احساسات، وضوح ذهن و سطوح انرژی دارد، منتشر می کند. اثرات منفی و مثبت روانشناختی رنگها میتواند بر اساس ترکیباتی که در آنها استفاده میشود، در انسانها مشاهده شود. در حالی که نوزادان در اتاق عمدتا زرد احساس ناراحتی میکنند، در یک اتاق رنگ آمیزی در ترکیب آبی و سبز و زرد رنگ، احساس آرامش و آرامش می کنند.

 

رنگ قرمز

قرمز رنگ غالب در میان تمام رنگها است. یک محرک قوی است. در مطالعات علمی، قرمز دارای تأثیر بیشتری بر فعالیت بصری و عملکرد سیستم عصبی در مقایسه با آبی دارد.

قرمز جذب همه توجهات و تحت تاثیر قرار دادن همه رنگ های دیگر را دارد. لنز چشم باید تنظیم شود تا بتواند روی قرمز تمرکز کند. به همین دلیل استفاده از قرمز بر روی دیوار اتاق کودکان باید اجتناب شود. در اتاق کودک که از آن برای مطالعه استفاده می کند، با دوستان خود بازی می کند، هنگام خواب می تواند تاثیر منفی روی کودک شما داشته باشد. کودکان می توانند در اتاق هایی که در قرمز شدید ظاهر می شوند احساس تنبلی و تهاجمی داشته باشند. با اضافه کردن رنگ سفید، آن را تبدیل به صورتی و به دست آوردن رنگی نرم تر و آرام تر نمایید.

 

رنگ زرد

زرد رنگ شاداب ترین در بین رنگهاست. این رنگ نشان دهنده خرد و مهربانی است. این باعث گرم شدن، شادی، شور و شوق، سرگرم کننده و الهام بخش می شود. اثر آن به اندازه قرمز نیست. رنگ زرد نسبتا سبک تر است و به همین ترتیب دارای اثر طراوت است.

زرد نشان دهنده روشنایی و دارای جنبه روحانی و ارتباطات است. با توجه به این که بر حافظه، انگیزه و توجه تاثیر می گذارد، مناسب برای استفاده در اتاق های کودکان است. با این وجود، استفاده شدید از آن ممکن است باعث تنگی خلق و خشم شود. مطالعات انجام شده نشان می دهد که استفاده شدید از زرد باعث می شود نوزادان بیشتر گریه کنند.

با استفاده از زرد در ترکیب با آبی و سبز در اتاق نوزادان، محیطی آرام و آرامتر برای کودکان ایجاد می شود.

 

رنگ آبی

آبی، در همه جهات، کاملا مخالف قرمز است. در حالی که آبی رنگ شفاف و مرطوب است، قرمز مات و خشک است. ماهیت روانشناختی سرد و آرام آبی، و قطب مخالفش گرما و هیجان قرمز است. در مقایسه با قرمز، آبی دمای بدن، فشار خون و میزان ضربان قلب را کاهش می دهد. با توجه به رنگ آسمان و اقیانوس، آبی احساسات رضایت، گستردگی و آسایش را به همراه می آورد. آبی رنگی است که به طور گسترده ای برای استفاده در اتاق های کودکان توصیه می شود. استفاده از رنگ آبی در پوشش دیوارها، به خصوص در مهدکودکها، اثرات خوبی بر روی کودکان دارد و ایجاد احساس صلح و دوستی و باعث خوابی ارام برای کودکان می شود. با توجه به اثر آرام بخش آن می توان به راحتی با کودکان بیش فعال و پر جنب و جوش نیز استفاده کرد.

 

رنگ سبز

سبز، بر سلامت روان رتاثیر دارد، و اثر آرام بخش بر روی سیستم عصبی دارد. سبز یادآور صلح و آرامش است. با توجه به این واقعیت که لنز چشم بر روی سبز بر روی شبکیه تمرکز می کند، سبز آرام ترین رنگ است.

رنگ زرد در سبز, شخصیت ظریفی را به این رنگ می دهد در حالی که آبی آن را گرم می کند. نور سبز سبب کاهش فشار می شود. رنگ  سبز نماد قدرت طبیعت و زندگی است و به همین ترتیب طبیعی ترین، رنگ آرامش بخش و متعادل است. سیگنال های قرمز “توقف” خطر است، در حالی که سیگنال های سبز “عبور امن” و در نتیجه کاهش تنش در بدن است. سبز می تواند به راحتی در مهد کودک و اتاق های کودکان و نوجوانان مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده از رنگ سبز در مهد کودک باعث ارتباط صلح آمیز و راحت کودکان می شود. هنگامی که سبز با زردی بیشتر استفاده می شود، ذهن را روشن می کند و بنابراین می تواند در اتاق نوجوانان مورد استفاده قرار گیرد تا موفقیت در مدرسه را تقویت کند. ترکیب سبز با آرامش آبی و وضوح ذهنی به دست آمده با زرد تاثیر خوبی بر آنها خواهد گذاشت.

 

رنگ نارنجی

نارنجی نسبت به قرمز نرمتر و ساده تر است. این نشان دهنده خوشبختی، اجتماعی بودن، ماهیت بیرونی و همچنین شادی با هیجان قرمز و انرژی زرد است. این در شرایط غلبه بر خستگی ایده آل است. این رنگ باعث گرم شدن و اشتها شده و به شما کمک می کند تا سحرخیز شوید. این ایده آل برای استفاده در اتاق کودکان درونگرای دارای مشکل در برقراری ارتباط است. نارنجی از نظر فیزیکی، اعتماد به نفس، استقلال و رقابت خاصی را نشان می دهد. اگر یک اتاق تفریحی جداگانه در خانه شما وجود داشته باشد و کودک شما وقت خود را با دوستان خود صرف کند، می توانید از سایه های نارنجی در این اتاق استفاده کنید.

 

رنگ بنفش

بنفش ترکیبی از قرمز و آبی است که به لحاظ جسمی و روانی مخالف یکدیگر هستند. سایه های مختلف آن شبیه به شکنندگی، ظرافت و ثروت هستند؛ با این حال، گاهی اوقات برخی از سایه ها می تواند ناامید کننده باشد.

بنفش بخشی از مغز مربوط به خلاقیت را تحریک می کند. در عین حال اثری آرام بخش دارد. و یک رنگ مناسب برای کودکان است. بنفش را می توان به راحتی در اتاق کودکان پیش دبستانی که معمولا در فعالیت های خلاقانه و بخصوص اتاق های دختران، به منظور کمک به مهارت های تحصیلی آنان استفاده کرد. و این واقعیتی است که به آرامش فیزیکی و معنوی آنها کمک می کند، بنفش و سایه های مختلف آن را می توان در اتاق کودکان بسیار فعال و پر جنب و جوش استفاده کرد. رنگ صورتیصورتی که مخلوطی از قرمز و سفید است، به لحاظ جسمی ما را به شیوه ای مثبت تحت تاثیر قرار می دهد. آرامش بخش است و گرم است. این تنها سایه روشن تر از قرمز است که نام خاص خود را دارد. صورتی از نظر روانشناختی یک رنگ قوی است. این نشان دهنده پیوستگی موجودات زنده و همچنین زنانگی و دارای یک اثر عمیقا تسکین دهنده است. استفاده از رنگ صورتی در اتاق کودکان خجالتی و درونگرا، مناسب نیست، زیرا این یک رنگ پر انرژی نیست. صورتی با ترکیب کمتری از قرمز می تواند به راحتی در اتاق کودکان فعال و پر انرژی مورد استفاده قرار گیرد. این احساسات گرم و صلح را تحریک می کند.

 

رنگ قهوه ای

قهوه ای از قرمز، زرد و سیاه تشکیل شده است. و می توان گفت که نرم تر و گرم تر از سیاه است. این ویژگی ها به لطف قرمز و زرد در محتوای آن است. این یک رنگ مربوط به طبیعت و جهان است. رنگی شدیداً قابل اعتماد، گرم و مثبت است.در مقابل سیاه و سفید، بسیاری از مردم آن را قابل اعتماد و حمایتی در نظر می گیرند. این را می توان به طور خاص در اتاق نوجوانان استفاده کرد. با توجه به این واقعیت که رنگ زمین تحت تأثیر انرژی قرمز و زرد و جدی بودن رنگ سیاه است، می تواند در ایجاد حس مسئولیت و حفاظت در نوجوانان مفید واقع شود. این یک رنگ با اراده و اختیار است. قهوه ای به عنوان یک رنگ تاثیر مثبتی بر خانواده و دوستی نوجوانان دارد. در زمانی که صلح و آرامش می دهد، روحیه نوجوانان را آرام می کند و به آنها کمک می کند که در زمینه علمی، برای رسیدن به موفقیت گام بردارند و تاثیر توام با آرامش در آموزش دارد. می توانید بخشی از اتاق نوجوان خود را به رنگ قهوه ای با سایه ای که به شدت زرد رنگ است، رنگ کنید. علاوه بر این، رنگ بژ ابریشمی و کاه را می توان با هم در مهد کودک ها استفاده کرد. این رنگ موجب احساس اعتماد به نفس و آرامش می شود.

 

 

منبع

 

برای ثبت نام در کارگاه های آموزشی (لمس کنید)

 

اطلاعات بیشتر لمس کنید

 

مطالب مرتبط

نظرات کاربران ۰

خرید حضوری تتر