تهران - اقدسیه - خیابان گلزار (ولیعصر ) - کوچه رضاییان - پلاک 8
  • تلفن تماس 021-26755506

  • آدرس ایمیل

ضرورت آشنایی کودکان با قصه گویی

ضرورت آشنایی کودکان با قصه گویی مساله ای است که پژوهشگران زیادی در مورد آن به پژوهش های فراوانی پرداخته اند که در اینجا به بررسی برخی نکات مهم در این زمینه پرداخته ایم

  • درک شنوایی کودک را تقویت می کند و به رشد کلامی کودک کمک می کند. قصه موجب می شود کودک بهتر گوش کند و با کلمات بیشتری آشنا شود. صداها، کلمات و مفاهیم را درک و کشف کند و در نهایت به او کمک می کند تا کلمات را به درستی تلفظ و بیان کند. هرچه کودک بیشتر گوش دهد، بهتر صحبت خواهد کرد. می توان با قصه گویی هدفمند، به کودکانی که دیر زبان باز می کنند کمک بسیاری کرد و روند تکلم آن‌ها را بهتر و سریع‌تر کرد.
  • کمک بسیاری به یادگیری خواندن و نوشتن می کند، دایره واژگان کودک را گسترده می کند و او را با زبان محاوره و نوشتاری آشنا می کند. هرچه کودکان واژه‌های بیشتری بشناسند، بهتر می توانند آن‌ها را بنویسند یا بخوانند. من تجربه‌ی آموزش الفبا از طریق قصه‌گویی را دارم و به جرأت می توانم بگویم که شاگردهایم تا کلاس سوم و حتی کلاس‌های بالاتر قصه‌ها را به یاد داشتند و برخی اوقات به کلاس اولی‌های جدید قصه‌ها را می گفتند و به همین علت مجبور شدم هر سال، قصه‌ای تازه بسازم و الفبای فارسی را آموزش دهم.
  • قصه‌‌گویی کودکان را به کتاب خواندن علاقه‌مند می کند و آن‌ها را با دنیای هیجان انگیز و پرماجرای کتاب‌ها آشنا می کند. برخی از کودکان بصورت ذاتی یا با دیدن کتاب خوانی‌های والدینشان به کتاب و کتاب خوانی علاقه‌مند می شوند ولی کودکانی که از بچگی به کتاب خواندن علاقه‌مند نشده‌اند را باید از طریق قصه‌گویی خلاق به کتاب خواندن علاقه‌مند کرد. شرکت در کلاس‌ها و کارگاه‌های قصه‌گویی از سن دو سالگی به بالا به علاقه‌مند کردن کودک و یادگیری او کمک بسیاری می کند.
آشنایی کودکان با قصه گویی
  • به کمک آشنایی کودکان با قصه گویی ، کودکان با حل مسأله و حل مشکلات آشنا می شوند. آن‌ها در قصه‌ها به دنبال راه حل مشکلات خود می گردند، زیرا می دانند قهرمان داستان از پس مشکلاتش برآمده است پس می پندارند که می توانند در دنیای واقعی با مشکلاتشان رو به رو شوند و مسائل و مشکلاتشان را حل کنند. آن‌ها یاد می گیرند در زمان مناسب از دیگران کمک بخواهند و خود نقش اساسی در حل مسأله‌ی خود داشته باشند.
  • توسط آشنایی کودکان با قصه گویی کودکان با افکار، نظریه‌ها و عقاید جدید آشنا می شوند و بعدهای دیگر زندگی را می شناسند، با شخصیت‌ها و قهرمان‌های افسانه‌ها آشنا می شوند و بخشی از تاریخ دنیا را یاد می گیرد. مانند داستان‌های شاهنامه، اگر داستان‌های این کتاب توسط قصه‌گو برای کودکان نقل شود؛ علاوه بر اینکه کودکان با شاهنامه آشنا می شوند، با شخصیت‌های اساطیری ایران نیز آشنا می شوند.
  • با شنیدن قصه‌های متفاوت و متعدد، حافظه‌ی کودک پرورش می یابد و می تواند مطالب بیشتری را در ذهن خود به خاطر بسپارد و در آینده آنان را استخراج کند و بکار گیرد. به اصطلاح مخزن ذهن کودک پر از اندیشه و ایده می شود.
  • آشنایی کودکان با قصه گویی خلاقیت کودک را تقویت می کند. با گوش دادن به قصه‌های متعدد، ذهن کودک قوی تر می شود و قادر به خلق کردن خواهد شد. اگر دوست دارید فرزندانتان خلاقیت داشته باشند، برایشان قصه بگویید و آن‌ها را با دنیای افسانه‌ها آشنا کنید.
  • قوه‌ی تخیل کودک تقویت می شود، هنگامی که قصه‌ای روایت می شود، کودک تخیل می کند و در ذهن خود داستان را می سازد. او تصاویر شخصیت‌ها و مکان‌های داستان را به هر آن شکل که دوست دارد می سازد و به خاطر می سپارد. این فرصت به کودک داده می شود تا خود تصویرسازی قصه‌ی مورد علاقه‌اش را انجام دهد، بدون آنکه کتاب یا فیلم این کار را برای او انجام دهد.

بیشتر بخوانید:

قصه گویی در کودکان و مهارت های لازم

مربی مهد کودک
کارگاه مربیگری مهد کودک

مطالب مرتبط

نظرات کاربران ۰

خرید حضوری تتر