تهران - اقدسیه - خیابان گلزار (ولیعصر ) - کوچه رضاییان - پلاک 8
  • تلفن تماس 021-26850704

  • آدرس ایمیل

آشنایی با خطرات بیش فعالی کودکان که والدین باید از آن آگاهی داشته باشند

آشنایی با خطرات بیش فعالی کودکان که والدین باید از آن آگاهی داشته باشند

چند هشدار جدی در مورد بیش فعالی کودکان

بیش فعالی کودکان یک اختلال عصبی می باشد که حدود ۳ تا ۵ درصد از کودکان در سراسر دنیا به آن مبتلا هستند و در صورتی که مورد درمان قرار نگیرد، می تواند زندگی بچه ها را در سنین بالاتر تهدید کند و یا آن که آنان را به سوی مصرف مواد مخدر سوق دهد. این بیماری نشانه های بسیار زیادی دارد که با نگاه کردن و بررسی آن ها می توان به این نتیجه رسید که فرزند ما دچار این عارضه است یا خیر.

پادکست آشنایی با خطرات بیش فعالی کودکان

بیش فعالی کودکان، یک اختلال عصبی که در صورت عدم توجه می تواند خطرناک واقع شود

از جمله مهم ترین آن ها می توان به حواس پرتی و فراموش کاری و بی دقتی و نظم نداشتن در انجام امور اشاره کرد. پس لازم است والدین در صورت مشاهده هر یک از این علائم، فورا به پزشک مراجعه کنند و در جهت درمان این عارضه بر آیند. روانشناس ها هم از جمله افرادی هستند که می توانند در از بین بردن عوارض رفتاری این بیماری تاثیری شگرف داشته باشند و هم چنین برخی از مراحل روان درمانی می تواند در از بین بردن بیش فعالی موثر واقع شود.

عدم درمان بیش فعالی کودکان و مشکلات احتمالی آن

دوستان عزیز سایت آگاه باشیم مطمئنا در مقاله قبل از تاثیر روانشناس ها در درمان بیش فعالی آگاه شده اید، اما ذکر این مورد نیز خالی از لطف نیست که برخی بیماری های شخصی، روانی و تحصیلی گریبانگیر افراد بیش فعال می باشد. این بیماری ها در صورت عدم درمان فرد می توانند در سنین آینده در زندگی او مشکلات بسیار بیشتری را به وجود آورند و زندگی او را مختل نمایند.
تربیت فرزند بیش فعال بدون کمک روانشناس ها و به کار بردن علوم روان درمانی کاری بسیار سخت و بعضا خسته کننده برای والدین می باشد. مصرف مواد مخدر نیز در کودکانی که روان درمانی نشده اند به میزان قابل توجهی مشاهده شده است که نشانگر اهمیت توجه به این عارضه در سنین پایین تر می باشد.

هر انسانی از یک مجموعه توانایی های فردی بهره می برد که لازم است پدر و مادر آن ها را در سنین پایین کشف کنند. از طرفی این شناسایی توانایی های فردی که ما آن ها را استعداد خطاب می کنیم در بچه های بیش فعال کمی مشکل است، چون آن ها به طور معمول نمی توانند استعداد ذاتی خود را بروز نمایند. به همین جهت استفاده از دارو در درمان کردن بیش فعالی کودکان ضروری است و می تواند بچه ها را از شرایط دشواری که در آن قرار دارند نجات دهد.

 

خطر جدی آسیب به سر در کودکان بیش فعال و پیشگیری از آن

می دانیم که بیش فعالی کودکان باعث برخی آسیب های مغزی آن ها خواهد شد. بدین ترتیب عدم توجه والدین به این عارضه می تواند زندگی فرزندان را تهدید کند. روانشناس ها با بهره گیری از روش های مختلف در کنار مصرف برخی از داروها به پدر و مادرها کمک خواهند کرد تا رفتار فرزند خود را کنترل کنند و با شناسایی مجموعه کارهایی که او در طول شبانه روز انجام می دهد، به یک تعریف کلی از وضعیت او دست پیدا کنند.

روانشناس ها با استفاده از یک نمودار خاص می توانند شرایط کودک را بفهمند و سپس به درک کامل از وضعیت مغزی او دست پیدا کنند. وضعیتی که در صورت حاد بودن مراجعه به متخصص را به همراه خواهد داشت. بدین تربیت یک روان شناس خواهد فهمید که سر کودک شما در حالت عادی قرار دارد و بافت ها و سلول های مغزی او در چه شرایطی قرار گرفته اند و در صورتی که اوضاع پیچیده باشد به شما توصیه می کند به یک متخصص مراجعه کنید.

پس به عبارتی دیگر روان درمانی می تواند مشکلات دیگر بیش فعالی کودکان را در بخش مغزی مشخص کند و از طرفی هزینه های شما را نیز کنترل خواهد کرد؛ حتما با خود می پرسید که چگونه ممکن است مراجعه به روانشناس در صرفه جویی ما در هزینه ها تاثیر مثبت داشته باشد. جواب نیز ساده است اگر شما در همان وهله ی اول به پزشک متخصص مراجعه کنید ممکن است او اعلام کند که شرایط فرزند شما ارتباطی به حیطه ی کاری وی ندارد و شما باید به نزد فلان متخصص مراجعه کنید و این وضعیت همین طور ادامه دارد تا آن که به پزشک متخصص مورد نظر دسترسی پیدا کنید.

در این میان و برای پیدا کردن بیماری فرزند خود هزینه های بسیار زیادی را متحمل شده اید، حال آن که اگر به یک روان شناس مراجعه کرده بودید وی می توانست به سادگی وضعیت بیماری فرزند شما را معلوم کند و از شما بخواهد که برای درمان فلان مشکل فرزند خود باید به این متخصص مراجعه کنید.

توجه به خطرات موجود در مسیر روان درمانی بیش فعالی کودکان

وقتی فرزند شما دارای مشکلی باشد مطمئنا نمی تواند برخی از امور روزانه خود را به درستی انجام دهد. مثلا در نظر بگیرید که سر کودک شما کاملا حساس بوده و نباید هیچ ضربه ای دریافت کند. اما فرزند شما که از این مسئله خبر ندارد به بازی فوتبال روی می آورد و بدین ترتیب با ضربات مکرر توپ به سر او، عملکرد مغزی او دچار مشکل خواهد شد و ممکن است مسئله ای جدی جان او را تهدید کند. حال آن که در روان درمانی نه تنها می توان مشکلات ناشی از رفتار صحیح را درمان کرد، بلکه با استفاده از برخی راهکارها می توان به شرایط سلامتی جسمی و فیزیکی کودک نیز دست پیدا کرد.

اگر سر کودک ضربه بخورد می تواند وضعیت درسی او را نیز با مشکلات فراوانی رو به رو کند. برای نمونه کودکی که پیش از این مشکلات نمرات خوبی را دریافت می کرده است، اکنون در همان درس که عملکرد خوبی داشته، نمره ی پایینی می گیرد و برای آن که یک نمره ی متوسط بگیرد باید تلاش بسیاری کند. به علاوه ضربات وارده به سر تنها در هوش فرزند شما تاثیرگذار نخواهد بود، بلکه تاثیرات تخریب کننده ی دیگری را نیز به همراه خواهد داشت.

مثلا افزایش بیماری های عصبی در این افراد می تواند آن ها را در زندگی روزمره با مشکلات بیشتری رو به رو نماید. چرا که هیچ کس دوست ندارد با کسی رفت و آمد کند که مدام عصبانی است و نمی تواند رفتار بد خود را کنترل نماید. در نتیجه بیش فعالی کودکان سبب می شود که آن ها رفته رفته از اجتماع فاصله بگیرند، و با فاصله گرفتن از مردم دچار تضعیف روحیه و انگیزه ی زندگی و در نتیجه خسته شدن از روند زندگی خویش خواهد شد. به همین دلیل است که در این مراحل روانشناس ها می توانند با استفاده از روان درمانی مشکلات را شناسایی کرده و در حد توان به حل آن ها بپردازند.

 

چگونگی کاهش خطرات ناشی از برخورد ضربه سر در کودکان بیش فعال

این که چطور میزان خطرات ناشی از برخورد ضربات مختلف به سر را در کودکان بیش فعال به دلیل حساسیت بیشتر سر آن ها از برخورد ضربه کاهش دهیم، عاملی بوده که همیشه مورد بررسی قرار می گرفته است. اما برخی عوامل نیز وجود دارند که حتی در صورت رعایت تمام نکات ایمنی سلامت فرزندان را تهدید می کنند. مثلا همان طور که بستن کمربند ایمنی نمی تواند تضمین کننده ی آن باشد که ما در تصادفات جان خود را از دست ندهیم، نمی توان از ضربه نخوردن سر نیز جلو گیری کنیم. درباره ضربات مکرر که به سر وارد می شود، روانشناسان می گویند اطلاعات کافی نسبت به این که این ضربات تا چه میزان ضرر دارند وجود ندارد. با این وجود، بعضی از مربی های ورزشی که با بچه ها کار می کنند و برخی از پدر و مادرهای آن ها، به قدری روی قهرمان شدن فرزند خود در رشته ی ورزشی مورد نظر تمرکز می کنند که آینده ی فرزند خویش را از نظر سلامتی تهدید می کنند.

شواهد گوناگون نشان می دهد که ضربه خوردن سر می تواند مشکلات زیادی را برای کودک به همراه داشته باشد، پس لازم است که فعالیت های ورزشی در کودکان بیش فعال کاهش پیدا کنند. روانشناس ها نیز اعتقاد دارند که کاهش فعالیت های ورزشی به هیچ عنوان در کودکان عامل موثری نمی باشد، بلکه باید از ورزش هایی که برخورد به سر در آن زیاد است اجتناب نمود. مثلا می شود فرزند خویش را به جای آن که فوتبال بازی کند به پینگ پونگ تشویق کرد. شاید ابتدا او این درخواست شما را قبول نکند اما در صورتی که مراتب کار و هم چنین برخی واقعیت ها در مورد خطرات وارد شدن ضربه به سر او را برای وی شرح دهید او را متقاعد خواهید کرد که به ورزشی بپردازد که خطر کمتری را برایش به همراه خواهد داشت.

چگونه خطرات موجود در ورزش ها را در کودکان بیش فعال کاهش دهیم؟!

این مشکلات ناشی از برخورد ضربه به سر در ورزش، یکی از مسائلی بوده که برای سال های سال است که مورد بررسی قرار می گیرد و هر یک از متخصصان نظر خاصی را درباره این مسئله بیان می کند. مثلا اگر بخواهیم به بررسی ورزش فوتبال در این زمینه بپردازیم می توانیم به توصیه آکادمی کانادایی طب ورزشی این کشور اشاره کنیم که برای بازی فوتبال کودکان و به خصوص آن هایی که از مشکلاتی مثل بیش فعالی رنج می برند، اشاره کرد.

این آکادمی کانادایی با انجام دادن بررسی های لازم یکی سری نکات را اعلام کرد که اجرای آن ها در نهایت می تواند سلامتی فرزندان را حفظ کند و این در حالی است که آن ها از انجام ورزش مورد علاقه ی خویش لذت خواهند برد و دیگر مجبور نیستند برای مثال به ورزشی مثل پینگ پونگ روی آورند که هیچ علاقه ی خاصی نسبت به آن ندارند.

اولین مسئله ای که این آکادمی بیان کرد آن بود که فوتبال یک ورزش پر برخورد است و در این ورزش خطرات بسیار زیادی نیز وجود دارد. پس خانواده ای که می پذیرد فرزندش با وجود مشکلاتی که دارد به این ورزش بپردازد، باید با عواقب آن نیز آشنایی پیدا کند تا بعدها نسبت به این کار خود احساس پشیمانی نداشته باشد.

نکته ی دوم در مورد مشکلاتی است که هر یک از بازیکنان به همراه دارند. برای مثال مربی باید بداند که فرزند شما از فلان بیماری که در اینجا بیش فعالی کودکان می باشد، رنج می برد تا در زمان خطر پزشک تیم بتواند یک سری اطلاعات کلی نسبت به آن کودک داشته باشد و مشکل او را رفع نماید.

مورد سوم آن است که در صورت ضربه دیدن سر پزشک معالج باید آشنایی کاملی با چنین وضعیت هایی داشته باشد و بتواند امور اولیه را جهت محافظت از کودک انجام دهد. پس نتیجه می گیریم که پزشک یک تیم ورزشی و به خصوص فوتبال باید در کار خود بهترین باشد تا بتواند در شرایط سخت کار خود را به خوبی هر چه تمام تر انجام دهد و کلیه اموری که می تواند مشکل را از بین ببرد به انجام برساند.

آخرین نکته که از اهمیت بسیار بیشتری نسبت به موارد دیگر برخوردارست آن است که بچه ها باید سعی کنند کمتر با سر خود به توپ ضربه وارد کنند. این مورد در مورد بچه های بیش فعال بیشتر نیز صدق می کند و آن ها بایستی بکوشند تا در طول یک مسابقه ی فوتبال به میزان کمتری از ضربه با سر استفاده کنند و اگر ممکن بود به هیچ وجه از سر خود در طول بازی استفاده نکنند. گرچه یک سری وسایل ایمنی هم چون محافظ سر نیز وجود دارد که استفاده از آن ها می تواند خطرات ناشی از برخورد ضربه به سر را در طول یک بازی فوتبال کاهش دهد.

با انجام کارهای گفته شده و هم چنین نکات توصیه شده در بالا هم روحیه و انگیزه ی فرزند ما حفظ خواهد شد و به کاری می پردازد که به آن علاقه دارد و با افزایش روحیه ی او، روند درمانی او نیز با سرعت بیشتری صورت خواهد پذیرفت. ضمن این که یک فعالیت ورزشی اگر در حد استاندارد باشد، از نظر رفتاری نیز روی تربیت فرزندان ما تاثیر گذاشته و کار روانشناس ها را برای پیش بردن مراحل روان درمانی بیش فعالی کودکان ساده تر می شود و در نهایت می توانید اطمینان داشته باشید که فرزند شما پس از مدتی سلامتی خویش را به طور کامل به دست خواهد آورد.

منبع

برای ثبت نام در کارگاه های آموزشی (لمس کنید)

مطالب مرتبط

نظرات کاربران ۰

خرید حضوری تتر